Annonce

Annonce

forside på platformen Denmark eSpecial

De økologiske producenter roser indretningen af den virtuelle fællesstand Denmark eSpecial, men for få kiggede forbi under BioFach. Foto: CadPeople

Udstillerne roser indretningen af virtuel BioFach-stand, men efterlyser mere trafik

Det første favntag med en virtuel eksportmesse blev en lærerig oplevelse for både udstillerne og arrangørerne, som forventer, at de virtuelle værktøjer vil blive integreret mere i fremtidens eksportfremstød.

Det første favntag med en virtuel eksportmesse blev en lærerig oplevelse for både udstillerne og arrangørerne, som forventer, at de virtuelle værktøjer vil blive integreret meget mere i fremtidens eksportfremstød.

Det er endnu for tidligt at vurdere effekten af salgsarbejdet på Danmarks virtuelle fællesstand på BioFach, som i år forvandlede messedeltagelsen til tre dage bag computerskærmen.

Men på baggrund af tilbagemeldingerne fra udstillerne forudser Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Organic Denmark, at den virtuelle platform i løbet af nogle år vil udvikle sig til et vigtigt kommercielt værktøj, som kan bidrage til at øge eksporten af økologiske fødevarer.

Hun betegner i den forbindelse Covid-19 som en gamechanger for eksportarbejdet, og på længere sigt kan det vise sig at blive en fordel, at corona-restriktionerne tvang de danske arrangører til at udvikle en virtuel platform, da BioFach kort før jul aflyste den fysiske messe i Nürnberg.

BioFach 2021

  • På grund af corona-pandemien bliver verdens største økologiske fødevaremesse i 2021 gennemført som en digital messe under navnet BioFach eSPECIAL

  • For at sikre den maksimale eksponering af dansk økologi besluttede Organic Denmark og Bio Aus Dänemark at udvikle sin egen virtuel fællesstand, www.denmarkespecial.com, hvor indkøbere fra hele verden kunne møde de 20 danske udstillere og deres produkter i mere inspirerende rammer

  • BioFach blev afviklet fra 17. – 19. februar

"Det betyder, at vi nu er kommet i gang med at arbejde på en platform, som rækker ind i fremtiden," siger Pernille Bundgård.

Pilen peger i den rigtige retning

"Ud fra jeres tilbagemeldinger kan vi se, at det var den rigtige beslutning at lave vores egen Denmark eSPECIAL-platform, og selvom vi håber og tror på, at vi i 2022 atter kan samles i Nürnberg, så mener vi også, at den virtuelle del er kommet for at blive," hedder det i en mail, som Organic Denmark og Bio Aus Dänemark i sidste uge sendte til de 20 danske udstillere, som deltog på den virtuelle stand.

Alle har fået leads, men det er helt klart færre end på en fysisk messe, og vi har lært, at vi hele tiden skal være i maskinrummet og dreje på knapperne for at skabe mest mulig trafik.

— Pernille Bundgård, Organic Denmark

Mens udstillerne i deres evalueringer uddeler store klø til BioFachs egen digitale udgave af verdens største, økologiske fødevaremesse, lyder der flere rosende ord om indretningen af den danske virtuelle fællesstand, som Bio Aus Dänemark og Organic Denmark havde indrettet.

"For et first take på en virtuel messe, synes vi, det er blevet supergodt, og at pilen peger i den rigtige retning. Projektet har selvfølgelig også givet os nogle værdifulde og nødvendige læringer, som vi vil tage med ind i vores fremtidige arbejde," hedder det i mailen til udstillerne.

Vi skal blive i maskinrummet

Alle udstillerne var enten tilfredse eller meget tilfredse med den danske stand, men de efterlyste mere trafik.

"Vi har lært en masse ting af at afholde Denmark eSPECIAL, som har givet os værdifuld erfaring. En af tingene er, at vi næste gang skal have meget mere fokus på at skabe endnu mere trafik til platformen og arbejde videre med at arrangere kundemøder med udenlandske kæder," siger Louise Kaad-Hansen, international marketingkoordinator hos Organic Denmark.

Ifølge Organic Denmark viser en opgørelse af trafikken, at knap 350 besøgende fra USA, Storbritannien, Tyskland, Italien, Finland, Holland, Canada og Danmark kiggede forbi den danske stand.

"Alle har fået leads, men det er helt klart færre end på en fysisk messe, og vi har lært, at vi hele tiden skal være i maskinrummet og dreje på knapperne for at skabe mest mulig trafik. For det hjælper ikke noget at bygge verdens bedste website, hvis ikke der er nogen, som finder det," siger Pernille Bundgård, som dog hæfter sig ved, at de udenlandske kontakter var mere seriøse og relevante end mange af gæsterne på en traditionel fysisk messe.

Superfed at arbejde på

Den vurdering er eksportchef Lisbeth Vittrup fra Hanegal enig i.

”Jeg er meget optimistisk og oplevede, at de henvendelser, jeg fik, var mere seriøse end nogensinde før, idet de henvendte sig pga. reel interesse,” lød hendes evaluering efter messen.

Jeg nød speed dating-mødet, da det var en meget effektiv måde at finde ud af, hvad der sker af nyt i Danmark, og hvad virksomhederne kan tilbyde.

— Katja Zurmühlen fra Alnatura

Så længe kvaliteten af de besøgende er "tip top", betyder antallet af kontakter efter hendes vurdering mindre.

"Det er de rigtige kontakter, der flytter noget," siger eksportchefen, som netop i dag har haft besøg af en potentiel kunde fra Tyskland, som via messen fik interesse for Hanegals forskellige plantebaserede conveninece-produkter, som kan erstatte kød. 

BioFach eSPECIAL 2021

Arrangørerne af BioFach eSPECIAL har lavet lidt statistik på trafikken på årets digitale fagmesse:

  • 1.442 udstillere

  • 13.800 besøgende fra 136 lande

  • 400.000 chatbeskeder

  • 10.000 video-opkald

Intet kommer af sig selv

Stifteren af eksportnetværket Bio Aus Dänemark, Malene Aaris, glæder sig over, at messen ser ud til at have givet pote for Hanegal, men efter hendes vurdering kan online-messer aldrig helt erstatte det fysiske møde mellem producent og kunde på en traditionel messe.

"Men i fremtiden vil vi måske kunne bruge platformen til at præsentere virksomhederne i et moderne og opdateret design forud for messerne, så indkøberne bliver inspireret til at lave aftaler om at mødes med udstillerne," siger Malene Aaris.

Hun betragter desuden det virtuelle rum som en mulighed for de virksomheder, som af den ene eller anden grund ikke ønsker at købe en fysisk stand, men gerne vil købe sig adgang til at deltage i kundemøder, som bliver arrangeret på selve messen.

"Men man skal huske, at der ikke er noget, som kommer af sig selv. Hverken på en online-messe eller en onsite-messe, siger Malene Aaris.

Det kan Christian Nordbeck fra den århusianske drikkevareproducent Ægte Studio skrive under på. Han deltog på Denmark eSPECIAL for at finde kunder til selskabets økologiske drikkevarer.

"Jeg synes, at den virtuelle stand fungerede rigtig godt. Den var superfed at arbejde på, men jeg synes, at trafikken var skuffende i forhold til det store arbejde, arrangørerne havde lagt i den," siger Christian Nordbeck, som dog høstede flere interessante kontakter i løbet af de tre dage.

Kunne du finde på at deltage i en ren virtuel messe igen?

"Det er svært at vurdere. Det kommer meget an på, om der kommer noget ud af de kontakter, vi fik, men umiddelbart er jeg ikke sikker på det," siger Christian Nordbeck, som foretrækker den fysiske messe, hvor kunderne kan smage på varerne og man kan se hinanden i øjnene.

Effektive kundemøder

Der var også ros fra den tyske øko-kæde Alnatura, som holdt møder med mange af udstillerne.

"Jeg nød speed dating-mødet, da det var en meget effektiv måde at finde ud af, hvad der sker af nyt i Danmark, og hvad virksomhederne kan tilbyde," sagde Katja Zurmühlen fra Alnatura, der beskrev Denmark eSPECIAL, som en både inspirerende og lettilgængelig platform.

Mange af gæsterne lagde vejen for Innovations-zonen, hvor de kunne klikke sig frem til nyheder fra de danske producenter
Mange af gæsterne lagde vejen for Innovations-zonen, hvor de kunne klikke sig frem til nyheder fra de danske producenter. Illustration: CadPeople

Nogenlunde samme vurdering kommer fra Tørk Furhauge, direktør for Naturfrisk Group. Han roser især de kundemøder med udenlandske kæder og grossister, som var arrangeret på forhånd, da de gav hver enkelt udstiller 10 minutter med dedikerede indkøbere, som det ellers kan være vanskeligt at få i tale.

"Der var godt gang i de møder, og jeg synes, at det var sjovt for første gang at udstille på en virtuel messe. Jeg tror, at alle udstillere var rimelig enige om, at fremtiden bliver en kombination af fysiske messer og et virtuelt rum, men nu må vi se, hvordan det udvikler sig," siger Tørk Furhauge, som dog ikke lægger skjul på, at også han godt kunne have ønsket sig lidt mere trafik i løbet af de tre dage.

Det krævede mod at sadle om

Oprindeligt var der 30 tilmeldte til den danske BioFach-stand, men 10 faldt fra, da det stod klart, at det ikke blev muligt at gennemføre BioFach som en fysisk messe, og Pernille Bundgård lægger ikke skjul på, at det har krævet en vis portion mod hos alle involverede at konvertere en fysisk messe til et virtuelt koncept på under to måneder.

"I den forbindelse vil jeg gerne rose de danske virksomheder, som valgte at bakke op om messen. Det er jeg meget taknemlig for."

Hun oplyser, at det kostede nogenlunde det samme at udvikle den virtuelle platform, som det koster at indrette en fysisk fællesstand, men fremover vil det kun koste en brøkdel at gøre platformen klar til nye messeaktiviteter.

Flere artikler fra samme sektion

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage

Danske servicestationer udfaser turbokyllinger

Dyreværnsorganisationen Anima roser danske servicestationer for at gå foran med dyrevelfærden ved at skærpe kravene til produktionsforholdene for slagtekyllinger.

24-04-2024 3 minutter Dyrevelfærd