Annonce

Annonce

Bakke med plantefars fra Planteslagterne

Den nye plantefars er lavet af almindelige grøntsager helt uden uden e-numre og tilsætningsstoffer og er starten på et nyt kapitel for Planteslagterne, idet plantefarsen er deres første favntag med semi-convenience produkter. PR-foto: Planteslagterne

Planteslagterne vil overtage slagteriernes kødhakkere

Ambitionerne fejler ikke noget hos Planteslagterne, som efter fem måneders produktudvikling nu lancerer deres sjette produkt i form af en økologisk plantefars.

Det koster 28 kr. for en bakke af 'Plantefarsen', som iværksætterne bag Planteslagterne lancerer i samarbejde med Coop.

I første omgang er det primært forbrugerne på Sjælland, som får mulighed for at smage på det nye bud på en økologisk plantefars, som er klar til at konkurrere med kødet i køledisken i de sjællandske butikker i Coop-kæderne SuperBrugsen, Kvickly og Irma.

Den nye plantefars er lavet af almindelige grøntsager og er helt uden e-numre og tilsætningsstoffer, og i modsætning til andre køderstatningsprodukter smager den ikke af kød, men af de planter, som den er lavet af. Farsen markerer samtidig starten på et nyt kapitel for Planteslagterne, idet bakkerne med plantefars er deres første favntag med semi-convenience produkter.

Om Planteslagterne

  • Planteslagterne blev stiftet i 2018 af Henrik Christensen, Emil Andersen og Emil William Götze.

  • Planteslagterne har seks produkter i sortiment: Dild-dellen, Rødbedebøffen, Falafel Italiano, Plantebaseret Farsbrød, Dunsen og Plantefarsen.

  • Planteslagterne produkterne sælges på hele Sjælland i samtlige butikker i Coop-kæderne: SuperBrugsen, Irma og Kvickly, samt i måltidskasser hos bl.a. SkagenFood og Aarstiderne.

“Vi har en ambition om at overtage slagteriernes kødhakkere én for én i takt med, at folk finder endnu større madglæde i plantebaserede måltider,” siger medstifter af Planteslagterne Henrik Christensen.

2020 gav et lille overskud

Hidtil har de tre iværksættere bag Planteslagterne arbejdet med færdige produkter, som kunderne blot skulle opvarme eller stege, men med plantefarsen får forbrugeren større mulighed for at sætte sit eget præg på maden, fortæller Planteslagterne i en pressemeddelelse.

Det unge iværksætterfirma holder til i Kødbyen i København og er en del af delekøkkenet Staldkøkkenet. Sidste år solgte selskabet 60 t plantebaserede fødevarer, og medstifter og direktør Emil Andersen oplyser, at selskabet kom ud af 2020 med et lille overskud efter et år, hvor de tre stiftere kun har trukket en minimal iværksætterløn ud til sig selv.

Planteslagterne gik grundigt til værks, da de skulle udvikle det nye produkt. Produktudviklingen strakte sig over fem måneder, før de havde fundet den rette balance mellem smag, konsistens, udseende, krydring, struktur og holdbarhed.

Det var især en udfordring at sikre en tilstrækkelig lang holdbarhed. På grund af plantefarsens lavere omsætningshastighed skal den være længere end på det hakkede okse- og svinekød, som plantefarsen konkurrerer med, og Emil Andersen glæder sig over, at det lykkedes at komme i mål med den mission.

"Det er vores første produkt, som ikke er varmebehandlet, men farsen har alligevel en holdbarhed på 12 dage. Det har vi blandt andet opnået ved at arbejde med nogle særlige Ph-værdier og ved at hæmme de mikrobiologiske processer ved at sikre, at farsen aldrig kommer over fem grader under hele produktionsprocessen," siger direktøren.

Plantefarsen består af kogte gule flækærter, kogte kidneybønner, champignon, kartofler, lupinflager, rapsolie, rødbedesaft, løgpulver, tomatkoncentrat, citronsaft, chiafrø, fermenterede løg, salt, loppefrøskaller, peber, paprika og muskatnød
Plantefarsen består af kogte gule flækærter, kogte kidneybønner, champignon, kartofler, lupinflager, rapsolie, rødbedesaft, løgpulver, tomatkoncentrat, citronsaft, chiafrø, fermenterede løg, salt, loppefrøskaller, peber, paprika og muskatnød

Plantefarsen bliver produceret og pakket hos en jysk kødforarbejdningsvirksomhed, og Emil Andersen ser ikke noget odiøst i, at plantefarsen og selskabets øvrige produkter bliver produceret af den kødindustri, som Planteslagterne er et alternativ til.

Tværtimod. I takt med at planteprodukterne vinder nye markedsandele, håber han, at planteproduktionen kan være med til at sikre beskæftigelsen ved flere af landets 'kødhakkere'.

Farsen skal ikke smage af kød

Går det som Plantemagerne håber, kan det måske allerede ske, hvis Coop vælger at gøre flere af deres produkter tilgængelige for kunder i hele landet.

“Vi oplever, at folk efterspørger vegetarisk og vegansk mad med stor smag og ærlige og gennemsigtige ingredienser, som de forstår. Vi ser ikke vores produkt som en køderstatning, hvor vi efterligner smagen af kød - vi ser det som en god måde at lære grøntsager bedre at kende på. Vi har en kort og forståelig ingrediensliste og har fra starten haft fokus på bælgfrugter, grøntsager og hele smagspaletten i udviklingen af produktet. Plantefarsen skal smage af det, som den er lavet af, nemlig bønner, ærter, svampe og naturlige smagsgivere,” siger Henrik Christensen.

I øjeblikket er det kun 'Plantefarsen' og 'Dild-dellen', som er i fast sortiment på Sjælland, hvor Coops salgstal viser, at kunderne køber flere plantebaserede varer end i Jylland og på Fyn.

Næste skridt for Planteslagterne bliver at indtage det tyske marked, hvor selskabet i øjeblikket er i gang med testsalg i økologiske supermarkeder.

"Vi har store ambitioner, og vi er også snart klar med emballage på engelsk," siger Emil Andersen.

Flere artikler fra samme sektion

Dansk hotelkæde er med i den første bølge af økologiske spisemærker i Tyskland

Der var fint besøg hos Guldsmeden Hotels i Berlin, som tirsdag som det første hotel fik overrakt Tysklands nye økologiske spisemærke i guld, som tyskerne har indført efter dansk forbillede for at sætte skub i omlægningen til økologi.

14-03-2024 5 minutter Det Økologiske Spisemærke,   Udland,   Eksport

DM for kokke og tjenere prioriterer økologi

Der er masser af økologi i gryderne, når Foodexpo i næste uge lægger lokaler til fagkonkurrencerne Årets Kok og Årets Tjener, som i år får tildelt det lejlighedsvise Økologiske Spisemærke i sølv.

13-03-2024 3 minutter Events,   Foodservice

Pristjek: Priserne på økologisk frugt og grønt er de højeste siden 2017

Samtlige supermarkeder i Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek har hævet priserne på økologisk frugt og grønt, og kunderne skal i gennemsnit betale 30 pct. mere end i 2021.

13-03-2024 2 minutter Frugt, bær, grønt