Annonce

Annonce

Barn rækker ud efter banan i butik

Detailomsætningen af økologisk frugt og grønt steg 21 pct. fra 4,8 mia. kr. i 2019 til 5,8 mia. kr. i 2020, hvor bananerne blev økologiens helt store højdespringer med en vækst på 106 pct. og et samlet salg på over en halv mia. kr. Foto: Salling Group

Væksten i det økolgiske detailsalg slog nye rekorder i 2020

Aldrig før har danskerne købt så mange økologiske fødevarer som i 2020. Økologien er vækstet med sammenlagt 14 pct. i detailhandlen i et år, som har været præget af corona. Oveni det er det nu tre ud af fire danskere, som køber økologi hver uge.

Flere danskere har i 2020 lagt økologi i indkøbsvognen eller bestilt økologiske varer via et hastigt voksende online-salg. Det viser salgstallene for dagligvarehandlen med økologi, som Danmarks Statistik udgiver i dag. Salget af økologiske fødevarer er på kun et år steget med knap to mia. kr., så den samlede omsætning går fra 14,1 mia. kr. i 2019 til 16 mia. kr. i 2020. Målt i værdi er det den største vækst i salget af økologiske fødevarer nogensinde.

Målt i mængder var stigningen endnu større, da kilopriserne typisk faldt med 10 pct. i de enkelte varegrupper. Set i det lys er

Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening tilskriver coronaen en del af æren for den positive salgsudvikling.

”Først og fremmest skyldes væksten forbrugernes ønske om at spise mere bæredygtigt og købe fødevarer, der er produceret med tanke for dyrevelfærd og uden brug af syntetiske pesticider. Det er tydeligt, at corona-krisen har bidraget til danskernes øgede fokus på omsorg for både sig selv, sine nærmeste, dyr og natur,” siger Henrik Hindborg i en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening.

Radikal adfærdændring

Årets hødespringere

  1. Bananer +106 pct.

  2. Grøntsagsretter, postej, salater + 43,7 pct.

  3. Plantedrik +38,7 pct.

  4. Spiritus +36,5 pct.

  5. Andre friske grøntsager +32,8 pct.

  6. Æbler + 29,6 pct.

Kilde: Danmarks Statistik

Han hæfter han sig ved at en analyse foretaget på baggrund af data fra dagligvarehandlen viser, at tre ud af fire danskere nu køber økologiske varer en gang om ugen. For blot få år siden var det kun hver anden.

”Vi har ikke tidligere oplevet, at forbrugerne har ændret så radikalt adfærd på så kort tid. Det er en naturlig konsekvens af den bevidsthed, som breder sig i befolkningen om, hvor stor betydning vores fødevarer har for vores velbefindende, natur, drikkevand og dyrevelfærd,” siger han.

Tager man et nærmere kig på, hvad det er for varer, som vækster mest, er frugt og grønt igen i år øverst på hitlisten. Salget af økologiske bananer er mere end fordoblet på et år, som resultat af at en række detailkæder har udfaset salget af ikke-økologiske bananer i 2020 på grund af ønsket om at undgå de problematiske pesticider chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl.

Samlet er salget af økologisk frugt og grønt steget med 21 pct. og kategorien bidrog med mere end halvdelen af den samlede stigning i salget af økologiske fødevarer. Frugt og grønt landede dermed på en omsætning på 5,8 mia. kr. Det er næsten tre gange større end omsætningen i 2015 på 2,0 mia. kr., og da hovedparten af de danske dagligvarekæder i 2020 udfasede de konventionelle bananer, blev netop bananen det helt store højdespringer med en vækst på 106 pct. Det samlede salg udgjorde 588 mio. kr.

Rundt om tallene

  • Statistikken over det økologiske detailsalg er baseret på indberetninger fra de store supermarkedskæder samt de største grossisters salg til øvrige butikskæder, købmænd og kiosker.

  • Gård- og stalddørssalg og salg fra specialbutikker (fx grønthandlere) er ikke medregnet.

Andre højdespringere er varer som plantedrikke vokset med 39 pct., kål med 26 pct. og det seneste års store bagedille slår også igennem på salget af økologisk mel, som er vækstet med 28 pct.

”Mange nye forbrugere har taget økologien til sig, og det peger på at, vi i de kommende år også vil opleve stor vækst i salget af økologiske fødevarer. Det er et stærkt afsæt for Økologisk Landsforenings målsætning om 30 pct. økologi i 2030,” siger Henrik Hindborg.

De flotte salgstal fra 2020 kommer næppe bag på ret mange i dagligvarebranchen efter et år, hvor corona satte et solidt aftryk på detailsalget af både konventionelle og økologiske fødevarer. I april offentliggjorde både Salling Group og Coop rekordregnskaber. Som de to største aktører på det hjemlige dagligvaremarked står de tilsammen for to tredjedele af detailsalget af fødevarer, og regnskaberne viste, at Salling Group havde øget den samlede omsætning med ca. tre mia. kr., mens rivalerne fra Coop kunne notere et plus på to. Da mange danskere samtidig var tvunget til at arbejde hjemme, nød det økologiske salg godt af en massiv vækst i onlinesalget, hvor økologiprocenten traditionelt er højere end i de fysiske butikker.

Med til billedet hører, at store dele af foodservicebranchen i 2020 var lukket ned på grund af corona, så en del af væksten i dagligvaresalget skete på bekostning af et fald i salget til de professionelle køkkener. Danmarks Statistik har endnu ikke opgjort tallene for foodservicesalget i 2020. Det er derfor for tidligt at vurdere, hvor meget af salgsfremgangen der er udtryk for reel vækst, og hvor meget der skyldes forskydninger i salget, men at dømme efter meldingerne fra landets foodservicegrossister, var 2020 ikke noget mindeværdigt år.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer