Annonce

Henrik Biilmann og Helle Borup Friberg

Henrik Biilmann, direktør i Friland, og Helle Borup Friberg, adm. direktør i Økologisk Landsforening, glæder sig over, at det lykkedes at få flere nye stærke kræfter ind i Virksomhedsudvalget, som har udsigt til et travlt år. Foto: Jakob Brandt

Virksomhederne tror på fortsat fremgang for økologien

GF 2019: Fire nye repræsentanter fra nogle af landets største producenter af økologiske fødevarer er klar til at tage en tørn i Virksomhedsudvalget i Økologisk Landsforening.

Forud for generalforsamlingen i Økologisk Landsforening (ØL) fredag afholdt foreningens virksomhedsudvalg et velbesøgt årsmøde, som havde trukket mange af foreningens knap 200 virksomheder til Vingsted, hvor generalforsamlingen afholdes.

På mødet blev der især fokuseret på, hvordan ØL og virksomhederne kan spille hinanden endnu bedre, og efter mødet glædede det virksomhedsudvalgets formand, Henrik Biilmann, at det lykkedes at få mange nye kræfter ind i udvalget. 

I det hele taget var det positive toner, som dominerede Henrik Biilmanns årsberetning. Han tog udgangspunkt i, at Danmark i 2018 forsvarede sin position som det land med den højeste øko-andel i detailsalget, og Friland-direktøren hæftede sig ved, at de økologiske fødevareproducenter igen kan se tilbage på et år med to-cifrede vækstrater i både detailsalget, foodservicesalget og eksporten.

”Der er thumbs up på alle de punkter, som vi normalt måler os på. Plus 15 pct. i detailsalget, plus 20 pct. i foodservice og plus 21 pct. i eksporten, og jeg tror, at det er svært at finde andre i fødevarebranchen, som kan præstere tilsvarende tal,” sagde Henrik Biilmann, som er overbevist om, at den positive udvikling fortsætter i 2019.

Ren Madglæde er det hidtil største markedsprojekt, og på årsmødet i Økologisk Landsforenings virksomhedsudvalg blev virksomhederne rost for deres store opbakning til kampagnen, og de blev samtidig opfordret til at engagere sig i promoveringen af ØL’s to største forbrugerevents, som er Økodag og Høstmarkedet
Ren Madglæde er det hidtil største markedsprojekt, og på årsmødet i Økologisk Landsforenings virksomhedsudvalg blev virksomhederne rost for deres store opbakning til kampagnen, og de blev samtidig opfordret til at engagere sig i promoveringen af ØL’s to største forbrugerevents, som er Økodag og Høstmarkedet. Foto: Jakob Brandt

Det er ren madglæde

Han fremhævede EU-projektet Ren Madglæde som en effektiv kampagne, der har været med til at sætte ekstra fokus på økologien. 

Det er foreningens hidtil største markedsprojekt og Danmarks største enkeltstående økologi-kampagne, og her kort inde i kampagnes tredje og sidste år benyttede kampagneleder Helle Bossen, Økologisk Landsforening, mødet til at takke virksomhederne for den store opbakning, de har givet Ren Madglæde, som i dag kun mangler tilsagn om ca. 300.000 kr. af en egenfinansiering på seks mio. kr.

Kampagneleder Helle Bossen (forrest, midt), Økologisk Landsforening, takkede virksomhederne for den store opbakning, de har givet Ren Madglæde
Kampagneleder Helle Bossen (forrest, midt), Økologisk Landsforening, takkede virksomhederne for den store opbakning, de har givet Ren Madglæde. Foto: Jakob Brandt

To udvalg smelter sammen

På årsmødet oplyste Henrik Biilmann, at det er besluttet, at eksportudvalget bag Organic Denmark, som hidtil har fungeret som sparringspartner for ØL’s eksportafdeling, bliver lagt ind under virksomhedsudvalget, hvor eksport fremover bliver et fast punkt på dagsordenen.

”Fremover tegner virksomhedsudvalget alle aktiviteter, uanset om de sker i Danmark eller Dubai,” sagde Henrik Biilmann.

Det sker primært for at mindske antallet af møder, og ifølge Henrik Biilmann giver det god mening at samle kræfterne i et enkelt stærk udvalg, som kan varetage alle virksomhedernes interesser.

Henrik Biilmann forholdt sig også til en medlemsundersøgelse, som indikerer, at udvalget ikke altid har formået at synliggøre ØL’s mange markeds-, og eksportaktiviteter, og på mødet varslede han derfor flere nye initiativer, som allerede i indeværende år skal være med til at synliggøre den værdiskabelse, som Økologisk Landsforening løbende leverer på forskellige niveauer. 

Det blev desuden diskuteret at sende en ’klimapakke’ ud til virksomhederne for at klæde dem bedre på til at deltage i klimadebatten.

Mange nye ansigter i udvalget

Flere af de garvede kræfter trak sig fra udvalget. Det gælder Leon V. Poulsen, direktør for DanOrganic A/S, og Nelly Riggelsen, salg- og marketingchef hos Naturmælk.

Der var også et farvel til Brian Nybo, direktør fra Aurion, som trak sig for at få mere tid til arbejdet som bestyrelsesmedlem i Økologisk Landsforening, mens Michael Bisgaard fra Peter Larsen Kaffe forlader udvalget på grund af jobskifte.

Nye i udvalget er: Jan Hedegaard, marketingdirektør Arla, Jens Madsen, Dava Foods, Bo Iversen, Midsona, og Lars Nørskov, Peter Larsen Kaffe, og med de nye kræfter føler Henrik Biilmann, at udvalget er god rustet til at tackle de fremtidige udfordringer.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt publikum til SOfari

Når 11 økologiske landmænd på søndag slår dørene op til SOfari, forventer arrangørerne mange besøg fra unge forbrugere. En ny analyse fra GfK Danmark viser nemlig, at danske unge prioriterer økologi, når der skal grisekød på gaflen.

23-05-2019 3 minutter Events

Svinepesten breder sig i Asien - det kan hæve fødevarepriserne

Udbruddet af svinepest i Asien er nu så massivt, at det ventes at hæve priserne på bl.a. svinekød i hele verden. Det kan dog også gavne danske landmænds økonomi.

21-05-2019 3 minutter SvineproduktionUdlandEksport

Udlandet har fået smag for koldbrygget kaffe fra Sydfyn

ZoZozial Coffee har i år nye latteprodukter med til Amsterdam, og det er vigtigt hele tiden at vise, at man løbende er i stand til at tilbyde kunderne nye produkter.

21-05-2019 4 minutter Eksport