Annonce

Annonce

Rasmus Pape, indkøbschef i Lidl, står med Michelin-kokken Wassim Hallal og ser på et produkt i en flaske.

Rasmus Pape, indkøbschef i Lidl og Wassim Hallal er glade for samarbejdet med landets små, passionerede fødevareproducenter, og Wassim Hallal ser ikke noget misforhold mellem at drive en Michelin-restaurant og arbejde med at udvikle en helt ny serie af produkter til den tyske discountkæde Lidls danske butikker - så længe han selv kan stå inde for kvaliteten. Foto: Lidl Danmark

Wassim Hallal vil løfte discount til nyt niveau

Den aarhusianske Michelin-kok ser ikke noget modsætningsforhold mellem at drive en gourmetrestaurant og samtidig udvikle en produktserie til discountkæden Lidl.

Hovedparten af varerne i Wassim Hallals nye produktserie til Lidl er økologiske, og den dansk-libanesiske kok tillægger det stor betydning, at flest muligt af råvarerne kommer fra danske økologer. 

”Jeg føler, at økologi er fremtiden, og hvis vi skal noget i denne her verden, er det den vej, vi skal gå,” sagde Wassim Hallal, da han og Lidl forleden havde inviteret pressen til Aarhus, hvor de nye samarbejdspartnere i dansk discounthandel løfter lidt mere af sløret for indholdet af den nye serie af fødevarer, som i løbet af det kommende år finder vej til Lidls 115 danske butikker.

Han har brugt mere end et år på at udvikle opskrifter og sammensætte produktserien, som bl.a. omfatter ost, mel, surdejsbrød, øl, snaps, fjerkræ, vildtfanget fisk, kødpålæg, konfekt og kager samt vand, der bliver tappet i Mols Bjerge. 

”Jeg vil gerne gøre det nemmere for folk at tilberede et velsmagende og lækkert måltid mad,” sagde Wassim Hallal. 

Et legesygt gourmetkøkken

Produkterne blev præsenteret på Wassim Hallals gourmetrestaurant Frederikshøj i Århus, som for fjerde år i træk er blevet tildelt en Michelin-stjerne. 

Værten beskriver selv sin restaurant som et legesygt gourmetkøkken på højt niveau. Et køkken, hvor han forener usnobbet madglæde, kreativitet og årstidens absolut bedste råvarer. 

Restaurantens store menu med 12 af Wassims livretter koster 2.750 kr. per kuvert inkl. drikkevarer. 

På den baggrund er det måske ikke så underligt, at flere i branchen undrer sig over, at han sagde ja til at investere sit gode navn i at udvikle produkter til en discountkæde, hvor han er nødt til at skele mere til prisen på råvarerne for at ramme et prispunkt, som kædens kunder er villige til at betale. 

Mange af Lidl-seriens første produkter er tilpasset julen, men Wassim Hallal kommer vidt omkring i det kulinariske univers. Foto: Lidl Danmark

Ikke plads til trøfler og kaviar 

Men Wassim Hallal har ikke oplevet prisen som et problem, da Lidl har været indstillet på at betale ekstra for at få flere danske kvalitetsprodukter på hylderne. 

”Jeg tror ikke, at der er ét eneste produkt, som Lidl har valgt fra på grund af prisen. Jeg er jo ikke dum, så jeg har ikke lagt trøfler og kaviar ud over det hele,” grinede Aarhus-kokken. 

”Men den rødkål, jeg laver, bliver ikke økologisk. Den indeholder både sort balsamico og figner, og det kan vi ikke få i de mængder, vi skal bruge, uden at prisen stikker helt af,” erkendte han. 

"Det, jeg vil have, at I skal forstå, og det jeg gerne vil have, at Danmark skal forstå, er, at der ikke er tale om, at jeg går ned på et niveau. Der er tale om, at jeg arbejder sammen med nogle små producenter, som kan deres håndværk, og som laver dét, de er bedst til at lave. Det er det stærke ved denne her produktserie. Der er altså ikke tale om en stor fabrik, hvor de kun laver tingene halvt. Så det her er ikke ’noget, jeg gider at lave’. Det er et budskab til hr. og fru Danmark om, at vi arbejder med kvalitet og bæredygtighed. Alle vore producenter er danske, så vidt muligt økologiske og i en kvalitet, som jeg kan stå inde for, ellers bliver de fjernet fra serien," sagde Wassim Hallal til den større forsamling af madjournalister og madbloggere, som havde taget turen til Aarhus. 

”Nu har Lidl valgt at gå forrest, og så må vi se, om de andre kæder følger efter. Så må vi hæve barren igen,” tilføjede han. 

Leder efter nye producenter 

Wassim Hallal kunne godt have valgt at lave en eksklusiv serie af varer til en mindre og mere eksklusiv kæde, men så ville det kun være nogle få promille af befolkningen, som fik mulighed for at smage produkterne. 

"Nu kommer jeg bredt ud, og selv om kvaliteten er høj, er jeg og Lidl blevet enige om et prisniveau, hvor alle kan være med." 

Wassim Hallal fortalte, at arbejdet med de passionerede producenter giver ham stor faglig tilfredsstillelse og inspiration, og når han først bliver tændt på en idé, er han vanskelig at stoppe: 

”Da jeg først gang mødte Rasmus Pape (Lidls indkøbschef, red), var det tanken, at vi kun skulle lave 10 forskellige produkter om året. Nu er vi på vej mod 150 produkter på det første år.” 

I første omgang har han taget udgangspunkt i små producenter fra sit eget netværk. 

”I næste step skal jeg ud at finde flere producenter, så vi kan udvikle endnu flere produkter,” sagde han. 

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise