Annonce

Annonce

Hvis landmænd i fremtiden vil skaffe finansiering, er de nødt til at kunne dokumentere, at de arbejder med bæredygtighed på bedriften, lyder det fra Seges. Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Seges: Bæredygtighed er afgørende for landmænds fremtidige økonomi

Landmænd kan glemme alt om at sikre sig finansielle midler i fremtiden, hvis de ikke sikrer, at bæredygtighed er en væsentlig del af driften.

Fremtidens landmænd er nødt til at drive deres bedrift bæredygtigt, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at skaffe finansiering til investeringer eller lån.

Så klart lyder budskabet fra Kenneth Kjeldgaard, der er specialkonsulent i fondsmæglerselskabet Seges Finans & Formue, til AgriWatch.

"Den bæredygtige agenda bliver helt afgørende for fremtidens finansiering i landbrug. Forbrugere efterspørger bæredygtighed i langt højere grad, og den kvalitet skal danske landmænd kunne levere. Derfor vil nye investorer og långivere kræve bæredygtighed, hvis de skal stille deres penge til rådighed," siger han til mediet.

Han tilføjer, at der imidlertid er en vis forsigtighed på det finansielle marked lige nu, fordi der på tværs af landene mangler retningslinjer for, hvordan bæredygtighed defineres og dokumenteres. Investorerne er derfor tilbageholdende med at tage risici, da de afventer mulige fællesregler.

Kenneth Kjeldgaard peger i øvrigt på, at nye finansieringsmodeller som forpagtning, deleøkonomi og crowdfunding bliver væsentlige faktorer i landbrugets fremtidige økonomi. Derfor er det vigtigt, at landmænd bliver gode til at promovere deres landbrug med et bæredygtigt budskab online.

Flere artikler fra samme sektion

Den store madkamp

BLOG: Drop kampagnerne - de flytter simpelthen for lidt og for langsomt. Hvis vi skal via hjernen til maven, skal der andre veje til.

25-02-2021 5 minutter Blog,   Bæredygtighed,   Klima,   Mere grønt

Økolog efterlyser nuancer i debatten om køers klimaaftryk

Preben Lauridsen, næstformand i Økologisk Landsforening, er bekymret over sagligheden eller mangel på samme i den offentlige debat om køernes klimaaftryk.

25-02-2021 8 minutter Mere grønt,   Klima

Øko-kampagne løfter salget markant hos Lidl

Lidl har succes med at bruge rabat på økologi som lokkemad til at få flere til at tilmelde sig discountkædens loyalitetsprogram, Lidl Plus

25-02-2021 2 minutter Detailhandel