Annonce

Annonce

Det er nok de færreste økologikonsulenter, som i øjeblikket oplever, at tilskudskronerne ligefrem vælter ud af skærmen, når de benytter Landbrugsstyrelsens Tast Selv-service, men der bliver arbejdet på højtryk for at skabe et mere stabilt it-system, oplyser styrelsen. Foto: Colourbox

Landbrugsstyrelsen: Vi arbejder på at gøre it-systemet mere stabilt

Landbrugsstyrelsen forstår kritikken af Tast Selv-systemet, men opfordrer landmændene og konsulenterne til at have forståelse for, at det tager lidt længere tid at løse it-problemerne under corona-krisen.

Landbrugskonsulenternes tålmodighed med Landbrugsstyrelsens Tast Selv-service er temmelig tyndslidt i øjeblikket. De seneste dage har flere konsulenter luftet deres frustrationer over, at den it-platform, som de skal bruge, når de søger støtte til landmændene, har været nede i længere perioder.

Louise Piester, vicedirektør i Landbrugsstyrelsen, erkender, at situationen ikke er tilfredsstillende, men hun oplyser, at der bliver arbejdet på at skabe et mere stabilt it-system. 

Indtil fejlene er helt elimineret, håber hun, at branchen har forståelse for, at styrelsen i øjeblikket er ekstra udfordret af corona-krisen, da de folk, som skal løse problemerne, arbejder hjemmefra.

”Vi arbejder hele tiden for at gøre vores it-systemer endnu bedre og mere stabile. Til ansøgningsrunden i år har vi blandt andet ekstra serverkapacitet og afskaffet ’først-til-mølle’, så konsulenterne og landmænd kunne søge over hele ansøgningsperioden,” siger Louise Piester.

Hun oplyser, at det i den første halvanden måned af ansøgningsrunden kun var lidt over 17 timer, hvor det ikke var muligt at tilgå ansøgningsskemaet.

”Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at vi ikke har kunnet fortsætte de gode takter i den her uge, men jeg vil gerne forsikre om, at vi har fuldt fokus på at sikre så stabilt et it-system som muligt. Jeg forstår godt, at konsulenter og landmænd ikke er tilfredse med vores it-system den seneste uge, hvor vi desværre har oplevet mange store fejl, som har taget tid at rette. Vi har altid fokus på at forsøge at rette fejlene så hurtigt som muligt, men vi – og vores tre leverandører – er desværre påvirket af at arbejde hjemmefra. Vi alle må være lidt ekstra tålmodige i den her tid,” siger Louise Piester.

Flere artikler fra samme sektion

Dronehyrden hjælper landmanden

I takt med at naturområderne til afgræsning vokser, opstår der behov for at finde nye metoder til overvågning af de græssende dyr. Alene i år er der hos landbrugsstyrelsen søgt om tilskud til at omlægge 10.000 ha til afgræsning. Lige nu tester 10 landmænd hvordan droner fungerer som en lille hjælper – en slags flyvende hyrde.

18-04-2024 7 minutter Biodiversitet

Truslen er blevet mindre, så nu må hønsene atter komme ud

Risikoen for fugleinfluenza er faldet. Derfor ophæver Fødevarestyrelsen nu kravet om, at gæs, høns, ænder og kalkuner skal være under tag eller lukket inde.

17-04-2024 2 minutter Fugleinfluenza,   Æg og fjerkræ

Fødevareministeriet slår fast: Solcelleparker er økologiske og kan få økostøtte

Mange solcelleparker får økologistøtte, selv om de ofte drives af konventionelle. Samtidig hjælper de regeringen med at nå målsætningen for det samlede øko-areal.

17-04-2024 4 minutter Tilskud