Annonce

NATEXPO-21-PARIS--1600x300--CTA-GB.jpg

Annonce

GreenF-maj.png

Annonce

Daka-fra-august-compressed.jpg
Solvejg Horst sidder ved et havebord og viser Tina og Jan Bolding nogle papirer

En virksomhedsstrategi giver retning for arbejdet og gør det nemmere at tage de rigtige beslutninger, mener Tina og Jan Bolding, der har fået sparring i processen af Solvejg Horst Petersen fra ØkologiRådgivning Danmark (t.v.) Foto: Karen Munk Nielsen

Ægtepar har lagt flerårig strategi for deres landbrug, og det har givet ro i hovedet

Tina og Jan Bolding har lagt en strategi for deres landbrug frem til 2034. Den giver ro i hovedet og resultater på bundlinjen.

Første gang Jan Bolding sagde nej til at købe jord, føltes det lidt sært. Men han gjorde det uden at tøve, for det er ikke en del af hans og hustruen Tina Søndergaard Boldings nu tre år gamle strategi at udvide bedriften med mere jord og flere køer.

»Jeg er blevet spurgt flere gange, og det er dejligt bare at kunne sige nej, uden at skulle spekulere en hel masse over om det nu er det rigtige,« siger Jan Bolding, der ikke afviser mere jord for enhver pris; forpagtning kan komme på tale, men købe vil han ikke.

Det er der en god grund til. For godt tre år siden gik han og Tina Søndergaard Bolding ind i et strategiforløb med Solvejg Horst Petersen, kvæg- og strategrådgiver i ØkologiRådgivning Danmark.

Vil rydde op efter sig

Resultatet af møderne med rådgiveren og af ægtefællernes mellemliggende diskussioner ved køkkenbordet er en nedskreven strategi med en udløbsdato for mælkeproduktion på Bækgård i 2034. Til den tid er Jan Bolding 64 år, og staldene vil ikke være tidssvarende.

Ægteparret tror ikke, det vil være nemt at finde en køber, der vil føre mælkeproduktionen videre om 15 år. De lægger derfor fremtiden til rette, så de kan ’rydde op efter sig’, som de kalder det.

»Vi kan godt lide, at her ser pænt ud og at være på forkant med opgaverne. Der skal være råd til at rive værdiløse bygninger ned, inden vi sælger gården,« siger Tina Søndergaard Bolding.

»Det er ikke en nedslidningsstrategi,« understreger Jan Bolding.

»Vi og vores medarbejdere skal kunne holde ud at arbejde i det hver dag, men vi kommer ikke til at bygge ny stald for eksempel. Vi vil ikke stå med et stort produktionsapparat, som ikke er noget værd for en kommende køber,« uddyber han.

Med strategien har de fået en retning og et mål, der gør det nemmere at tage beslutninger i det daglige, ikke mindst når det gælder investeringer. Køb af jord er et eksempel. Investering i nye malkerobotter er et andet.

»Robotterne var fra 2008. De var ikke slidt op, men de kunne heller ikke holde til 2034. Derfor har vi skiftet dem ud nu, så vi kan få glæde af dem i mange år,« forklarer Jan Bolding.

Bækgård

Jan og Tina Bolding driver Bækgård i Rousthøje ved Varde. Produktionen har været økologisk siden 2009 og omfatter:

  • 235 DH malkekøer
  • 290 hektar og samarbejde med nabo med 100 ha
  • Ydelse: 10.000 kg EKM
  • Græsbaseret produktion med stigende selvforsyning
  • 2.000 kg tørstof pr. ko pr. år i frisk græs

Med en slutdato for mælkeproduktion i 2034 er strategien langt fra en sovepude. Tværtimod tvinger den Jan Bolding til at være meget resultatorienteret i landbruget.

»Når vi stopper mælkeproduktionen, skal der kun være kreditbelåning på jorden. For at sikre det, skal vi producere økologisk mælk til 2,50 kr./kg – og det kan vi godt,« forklarer Jan Bolding, der lægger vægt på at få maksimalt ud af afgræsningen og af græsmarkerne i det hele taget.

Løft til unge køer

Strategiforløbet udsprang af købet af en naboejendom med en tom stald i 2013. To år senere var den fyldt med køer, og bedriften var i vækst. Men Jan var i tvivl om, hvordan han bedst kunne udnytte kapaciteten.

Da han søgte råd, blev han anbefalet at kontakte Solvejg Horst Petersen.

Sammen fik de lagt en plan, hvor de unge køer er samlet på den ene ejendom og de ældre på den anden. Det har givet et løft til de unge køer, der får mere ro, er i bedre huld og kondition og giver mere mælk. Men det blev også startskuddet til at tænke langsigtet om bedriften.

»Solvejg ser muligheder og stiller alle de dumme spørgsmål. Det er hun god til,« griner Jan Bolding.

»De er ikke altid nemme at svare på. Det tvinger os til at tænke en ekstra gang og prioritere, hvad der er vigtigst for os,« siger han.

Ro, ro og resultater

Han opsummerer udbyttet af strategiforløbet i tre R’er: ro på manden, ro på bedriften og resultater på bundlinjen.

»Jeg har fået en helt anden ro i hovedet. Jeg har ikke alle mulige bolde i luften på samme tid. Og resultatet på bundlinjen er også bedre, fordi vi er på forkant med beslutningerne og ikke foretager unødvendige indkøb og investeringer.«

Tina Søndergaard Bolding supplerer:

»Vi har styr på vores værdier og har fået skrevet dem ned. Det bruger vi ved ansættelsessamtaler og i samarbejdet med medarbejderne. Det har også ført til, at vi prioriterer familietiden højere.«

Hvad ville kunne rokke ved jeres strategi?

»Efterspørgslen styrer vores produktion. Hvis mælkeprisen og forretningen bliver for dårlig, er vi klar til omstilling,« siger Jan Bolding.

»Klimadebatten og nye krav til produktionen kan blive en faktor,« supplerer Tina Søndergaard Bolding.

Flere artikler fra samme sektion

Nye fund overrasker forsker: Kød og mælk belaster klimaet mere end hidtil antaget

Kød- og mejeriproduktionen står for næsten 60 pct. af fødevaresektorens samlede udledning - dobbelt så meget som udledningen forbundet med produktionen af planter til human konsum.

17-09-2021 4 minutter Forskning,   Klima

Royal øko-whisky fra Thy udsolgt på 18 minutter

I anledningen af Dronningens besøg lavede Thy Whisky en særlig royal aftapning med efternavnet ”Rex”, og det har de næppe fortrudt.

17-09-2021 1 minutter Afsætning

Plastic Change inviterer til global event mod plastikaffald

Sidste år deltog 166 lande og mere end 11 millioner mennesker i World Cleanup Day. I morgen kan du igen være med til at indsamle plastikaffald i naturen.

17-09-2021 4 minutter Emballage