Annonce

Annonce

Tankbil og mejeriansat fra Thise Mejeri

Thise går til kamp for regnskoven – bevæbnet med dansk foder. Arkivfoto: Jakob Brandt

Thise slår et slag for regnskoven

I 2023 skal det være slut med importeret soja i foderblandingerne hos Thise Mejeris andelshavere. De første 30 landmænd har i vinter deltaget i online-staldskoler med afsæt i udfordringer ved at gå over til 100 procent danskdyrket protein

For et års tid siden begyndte en idé at tage form på det økologiske mejeri Thise i Salling. En idé, som udsprang af mejeriets arbejde for at gøre mælkeproduktionen mere bæredygtig, og en idé som henover 2020 kondenserede sig i en officiel målsætning om, at mejeriets andelshavere senest i 2023 skal have udfaset importeret soja til fordel for danskproduceret foder.

"Vi begyndte med en snak i vores advisory board om, hvad vi for alvor skulle slå ned på i vores bæredygtighedsarbejde. Udfasning af importeret soja er virkelig noget, der batter noget i landbrugets CO2-regnskab, når produktionen af den importerede soja og regnskovens vigen for samme tælles med," siger Poul Pedersen, adm. direktør for Thise Mejeri.

Henover foråret, sommeren og efteråret fortsatte diskussionerne mellem andelshaverne, bestyrelsen og forskellige branchefolk – herunder repræsentanter fra grovvaresektoren – og i oktober traf mejeriet den endelig beslutning om at udfase soja.

Online staldskoler

Første trin i Thises antisoja-raket er et staldskoleforløb for godt og vel en tredjedel af andelshaverne, som i de seneste par måneder har foregået online med facilitatorer fra Økologi- Rådgivning Danmark.

"Bestyrelsen tog en dag ud og ringede til alle andelshavere og spurgte, om de ville være med fra starten. Det var der mere end 30, der ville. Det er virkelig vigtigt, at landmændene kan se sig selv i det. Der er ingen tvivl om, at det store slag klimamæssigt skal slås ude på gårdene, og derfor er det afgørende, at de landmænd, der skal arbejde med det, ser det fornuftige," siger Poul Pedersen.

Set fra direktørens stol, har det, at staldskolerne foregår virtuelt, ikke stået i vejen for effekten.

Er der noget, folk kan forstå, så er det regnskov og dyrevelfærd. Om anti-sojamælk så kan generere en merpris i sig selv som koncept, er ikke nogen selvfølge, men jeg tror, vi rammer helt rigtigt på bæredygtighed og rent branding- og markedsføringsmæssigt.

— Poul Pedersen, adm. direktør for Thise Mejeri

"Staldskoler på Teams er jo ikke det, vi plejer at gøre eller forstår ved en staldskole, men IT-afdelingen har hjulpet godt, og landmændene er glade for det. Nogle grupper taler sågar om at fortsætte på Teams, selv om fysiske staldskoler bliver mulige igen," siger Poul Pedersen.

Thise går skridtet videre

Landbrug & Fødevarer har også en udfasningsstrategi for oversøisk soja i 2025. Proteiner, som skal erstattes af europæisk dyrket foder. Hos Thise er man gået skridtet videre med formuleringen, at ’Thise går til kamp for regnskoven – bevæbnet med dansk foder’.

"Grunden til, at, det skal være dansk foder, er ud fra en cirkulær tankegang og økologiens essens; at holde hus. Økologiske gårde skal have en vis selvforsyningsgrad, og det ligger vældig godt til højrebenet, at jo mere foder, gården selv producerer, des bedre," siger Poul Pedersen.

Målet er udfasning i 2023, men der skal også være plads til at blive klogere.

"Det er ikke sådan, at hvis andelshavere ikke kan nå det, bliver de ekskluderede i 2023, og kommer der et vækstår som i 2018, så er det selvfølgelig force majeure, og så har jeg ingen problemer med at stille mig op på en ølkasse i TV2- nyhederne og fortælle danskerne, at køerne for en stund skal have mad udefra," siger Poul Pedersen.

Thise har med græsmælk, ad libitum mælk, gårdmælk og flere andre erfaring i at markedsføre en række forskellige koncepter. At udfase soja lægger ifølge direktøren til på den fortælling.

"Er der noget, folk kan forstå, så er det regnskov og dyrevelfærd. Om anti-sojamælk så kan generere en merpris i sig selv som koncept, er ikke nogen selvfølge, men jeg tror, vi rammer helt rigtigt på bæredygtighed og rent branding- og markedsføringsmæssigt," siger Poul Pedersen.

Flere artikler fra samme sektion

Dronehyrden hjælper landmanden

I takt med at naturområderne til afgræsning vokser, opstår der behov for at finde nye metoder til overvågning af de græssende dyr. Alene i år er der hos landbrugsstyrelsen søgt om tilskud til at omlægge 10.000 ha til afgræsning. Lige nu tester 10 landmænd hvordan droner fungerer som en lille hjælper – en slags flyvende hyrde.

18-04-2024 7 minutter Biodiversitet

Truslen er blevet mindre, så nu må hønsene atter komme ud

Risikoen for fugleinfluenza er faldet. Derfor ophæver Fødevarestyrelsen nu kravet om, at gæs, høns, ænder og kalkuner skal være under tag eller lukket inde.

17-04-2024 2 minutter Fugleinfluenza,   Æg og fjerkræ

Fødevareministeriet slår fast: Solcelleparker er økologiske og kan få økostøtte

Mange solcelleparker får økologistøtte, selv om de ofte drives af konventionelle. Samtidig hjælper de regeringen med at nå målsætningen for det samlede øko-areal.

17-04-2024 4 minutter Tilskud