Annonce

Annonce

Portrætfoto af Per Kølster

Vi har markedsført Ø’et, men ikke ØL’et. Vi har hejst flaget med Ø’et med stolthed, men ikke flaget for os selv godt nok. Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Hvorfor ønsker bestyrelsen at forny foreningens struktur?

LEDER: Det er bestyrelsens og ledelsens ønske at bringe foreningen ind i en ny tidsalder. Det har sat gang i en lavine af forandringer nu gennem flere år.

Avisens tema er grønt. En diskussion, der i det store perspektiv er en af de vigtigste overhovedet. Foreningen står i det hele taget med mange presserende dagsordener, og mange oplever, at den vigtigste lige her og nu, er forslaget om at forandre vores demokratiske struktur. De mange reaktioner kalder på at uddybe begrundelsen for forslaget, og hvorfor forslaget skal behandles, nu hvor generalforsamlingen er digital.

Helt overordnet så er økologien en velkendt succeshistorie med Danmark i førertrøjen med verdens højeste økologiforbrug. Lige så velkendt er det, at succesen bygger på, at foreningen meget fremsynet overdrog rettighederne til økologiens regulering til staten tilbage i 1980’ernes slutning og med Ø-mærket fra 1990 som økologiens enestående symbol, at skiftende regeringer har bakket op, og at foreningen vedholdende har arbejdet for at skabe større efterspørgsel og udbud i en konstant indsats gennem 30-40 år. Og lige så tydeligt succesen er, lige så klart er det, at skal vi de kommende 10 år tage det næste store skridt og skabe et landbrug med 30 procent økologi og forbrug, så skal der nye offensive løsninger på banen drevet af en stærk forening med stor opbakning.

Mindre velkendt er det, at succesen ikke har smittet af i tilstrækkelig grad på foreningen. Vores medlemstal holder skansen, men afspejler ikke hvordan samfundet i stigende grad har taget økologien til sig, og vi er ikke tilstrækkeligt kendt. Hver en krone i foreningskassen blev førhen brugt til at skubbe til markedet, mens vores konsolidering og vores markedsføring af os selv har stået i stampe. Vi har markedsført Ø’et, men ikke ØL’et. Vi har hejst flaget med Ø’et med stolthed, men ikke flaget for os selv godt nok.

Det er bestyrelsens og ledelsens ønske at bringe foreningen ind i en ny tidsalder. Det har sat gang i en lavine af forandringer nu gennem flere år. Vi har meget bevidst valgt at skabe en bred forening for de rigtigt mange, der vil den økologiske vej, dvs. en bred interesseorganisation, der dækker landbruget, virksomhederne, professionelle køkkener og individuelle borgere. Vi har søsat en lang række tiltag internt for at skabe et stærkt sekretariat og med en forretningsmodel, der skal skabe et sundt fundament fremadrettet. Vi har gode menneskers lånekapital i ryggen og en bank, der vil os. Men vi er ikke i mål.

Vi skal hejse et nyt flag. Nej, vi foreslår ikke et nyt navn nu, men noget så ligetil som en ny struktur. En struktur af folkevalgte, der sikrer rigtigt gode betingelser for at drive den økologiske udvikling med et repræsentantskab, der præcist kan afspejle vores bredde og samle de mange forskellige synsvinkler i den fælles sag for økologien. Og så foreslår vi en mindre, men agil bestyrelse, der kan sikre, at vores vision og politik bliver til den virkelighed, som vi ønsker. Det forudsætter en driftssikker forening. Det er en løsning udviklet i en bestyrelsesproces med et utal af overvejelser, analyser, rådgivning, møder og involvering af øvrige folkevalgte.

Resultatet af alt dette er det, vi beder generalforsamlingen om at sige ja til, så vi kan komme videre og begejstres over vores betydningsfulde muligheder, begejstres over hvordan vi tør sluge vores egen medicin og tage ordet ’omlægning’ bogstaveligt i vores helt eget univers, og samtidig revitalisere den opgave, som kun kan lykkes med en sund opbakning solidt funderet i en stor, bred medlemskreds.

Vi har med den nye struktur ikke opfundet den dybe tallerken. Modellen er velkendt, men vi har designet en udgave, der specifikt er skræddersyet til vores ønsker om at forene et demokratisk og kreativt system med en effektiv ledelse. Det kræver tiden.

Udover denne enkle fremstilling er der naturligvis rigtigt mange elementer, som kan forklares og endevendes. Og er forslaget ikke perfekt, så står det naturligvis til efterfølgende revision. Men det er nu, bestyrelsen ønsker medlemmernes opbakning til den nye struktur. Og ikke om et år. Ingen kender situationen om et år, og hvornår vi kan glæde os til en åben verden – og udviklingen af foreningen er nødvendig for at indfri vores ambitiøse mål. Omverdenen står netop overhovedet ikke stille.

Vel mødt den 5. marts med udsigt til en meget spændende drøftelse med højt til loftet og plads til alle.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer