Annonce

Annonce

Selvom de britiske økologer har fået vished det kommende år om en af udfordringerne ved brexit, er der stadig uløste problemer. Foto: threefishsleeping via Flickr - CC-BY-NC-ND

Anerkendelse fra EU giver et øjebliks lettelse hos britiske økologer

Den britiske økologisektor gruede for sine eksportmuligheder til EU efter brexit, og selvom en del af problemet er udskudt, er situationen stadig "rodet".

Selvom Storbritannien udtræder af EU den 1. januar, har EU stemt for at anerkende den britiske økologicertificering på linje med EU's egen certificering de næste 12 måneder.

Det betyder, at frygten for, at den britiske økologieksport til EU ville blive en administrativ byrde, såfremt britisk økologi ikke blev sidestillet med EU's, er udskudt et år. For få måneder siden skrev 33 britiske organisationer i et fælles brev til politikerne, at de frygtede for en manglende ækvivalensaftale, der vil betyde, at britiske økologiprodukter ikke sidestilles med EU's og dermed risikerer at miste deres økologistatus, når de eksporteres.

Selvom der nu på kort sigt er taget hånd om dette problem, er situationen dog stadig "rodet", mener Roger Kerr, der er adm. direktør for brancheorganisationen Organic Farmers and Growers ifølge Farmers Weekly.

Et af de fortsatte problemer består i mærkningen af de økologiske varer, fordi EU har lavet en ny varekode for britiske produkter, og disse skal være sat på emballagen fra 1. januar. Roger Kerr håber, at man kan nå at indgå en aftale om en gradvis overgang til den nye mærkning.

På længere sigt udfordres briterne af, at de fremover skal leve op til både EU's og USA's økologistandarder, og på førstnævnte marked er der nye standarder i sigte efter 2021.

"Det skaber et helt nyt sæt af komplikationer, fordi vi skal leve op til disse standarder, som potentielt kan modsige nogle af vores egne regelsæt eller dem i USA," siger Roger Kerr til Farmers Weekly.

Richard Hampton, direktør for andelsselskabet OmsCo, der producerer økologisk mælk, er enig i Roger Kerrs betragtninger og fortæller, at selskabet allerede har mistet kontrakter, fordi usikkerheden har fået købere i EU til at se efter andre producenter.

Flere artikler fra samme sektion

Den store madkamp

BLOG: Drop kampagnerne - de flytter simpelthen for lidt og for langsomt. Hvis vi skal via hjernen til maven, skal der andre veje til.

25-02-2021 5 minutter Blog,   Bæredygtighed,   Klima,   Mere grønt

Økolog efterlyser nuancer i debatten om køers klimaaftryk

Preben Lauridsen, næstformand i Økologisk Landsforening, er bekymret over sagligheden eller mangel på samme i den offentlige debat om køernes klimaaftryk.

25-02-2021 8 minutter Mere grønt,   Klima

Øko-kampagne løfter salget markant hos Lidl

Lidl har succes med at bruge rabat på økologi som lokkemad til at få flere til at tilmelde sig discountkædens loyalitetsprogram, Lidl Plus

25-02-2021 2 minutter Detailhandel