Annonce

Arla mælketankere

Den nye grønne målsætning fra Arla kan føre til nye produkter, hvor fokus er på en så lav klimabelastning som muligt. Foto: Arla

Arla vil være klimaneutral i 2050

En ny klimamålsætning fra Arla berører 10.300 andelshavere, 1,5 mio. malkekøer og 70 mejerier i syv lande.

I 2050 skal hele Arla Foods’ produktion være CO2-neutral.

Sådan lyder målsætningen fra andelsselskabet, der nu vil begynde en grøn omstilling af sine 10.300 andelshavere, 1,5 mio. malkekøer og 70 mejerier fordelt over syv lande.

”Vi vil som det førende internationale andelsselskab med 10.300 landmænd og måske den mest omfattende viden om mælke- og mejeriproduktion i Nordeuropa fremskynde omstillingen til bæredygtig mælkeproduktion. Vi har i mange år arbejdet med bæredygtighed, og vi skal gøre mere og arbejde hurtigere, særligt for at bekæmpe klimaforandringerne, der påvirker alle på jorden, ikke mindst os landmænd,” siger mælkeproducent og formand for Arla Foods, Jan Toft Nørgaard, i en pressemeddelelse fra Arla Foods.

Strategien dækker en indsats i hele værdikæden; fra produktionen på marken og i staldene til produkterne er at finde på køkkenbordet. En delmålsætning i den større plan lyder, at CO2-udledningen skal være reduceret med 30 pct. per kg mælk inden 2030.

Jeg tror simpelthen ikke, at man på langt sigt har en chance som virksomhed, medmindre man tager det her seriøst og viser, at man arbejder sig i retning af at blive CO2-neutral.

— Peder Tuborg, CEO i Arla Foods

Da det ikke er muligt helt at eliminere udledningen af metangas fra køerne, vil man se på at optimere fodersammensætningen, så udledningen reduceres, samtidig med at landmændene skal arbejde med at lagre CO2 i jorden.

De kan også sænke klimaaftrykket ved at producere vedvarende energi på gården, håndtere gødningen mere hensigtsmæssigt og reducere eller effektivisere brugen af brændstofkrævende maskiner.

I 2018 oprettede Arla en digital database, hvor den enkelte landmand kan måle sin gårds resultater, og her er hensigten at indføre parametre, der indikerer gårdens påvirkning på miljøet og klimaet.

”Det vil give os mulighed for at se, inden for hvilke områder der er størst potentiale og identificere de gårde, der gør det bedst, og som alle i vores andelsselskab kan lære af,” siger Jan Toft Nørgaard.

Nye produkter med klimafokus

Indsatsen kan føre til nye produkttyper, der har reducereret klimabelastning som det bærende salgsargument.

”Vi tror, at et stigende antal forbrugere er villige til at belønne de mest bæredygtige mælkeproducenter ved at betale lidt mere for deres mælk, på samme måde som det er sket med økologiske mejeriprodukter. Fra i dag går vi i dialog med en gruppe af vores mest progressive landmænd i både Danmark og Sverige for at kunne tilbyde mere bæredygtig konventionel og økologisk frisk mælk, der sætter en højere standard for klima, dyrevelfærd og gårddrift. Vi vil i løbet af året sælge deres mælk under mærkerne ’Arla 24’ i Danmark og ’Arla Ko’ i Sverige. Endvidere vil vi undersøge alle forretningsmuligheder på vores markeder for at Arla-landmænd kan flytte grænserne,” siger Peder Tuborgh, CEO i Arla Foods.

Ifølge Peder Tuborgh, CEO i Arla Foods, har virksomheder ingen fremtid på længere sigt, hvis de ikke bliver bæredygtige
Ifølge Peder Tuborgh, CEO i Arla Foods, har virksomheder ingen fremtid på længere sigt, hvis de ikke bliver bæredygtige. Foto: Rasmus Bluhme

Til finans.dk betegner han det som fuldstændig afgørende for Arlas fremtidsmuligheder, at selskabet reducerer klimabelastningen hurtigst muligt.

»Jeg tror simpelthen ikke, at man på langt sigt har en chance som virksomhed, medmindre man tager det her seriøst og viser, at man arbejder sig i retning af at blive CO2-neutral. Man risikerer at blive fravalgt af forbrugerne, hvis man står stille på det her område. Derfor skruer vi tempoet i klimaindsatsen temmelig markant i vejret,« forklarer Peder Tuborgh til finansmediet.

Åse Andersson, pressechef hos Arla, medgiver over for Økologisk, at CO2-neutralitet i 2050 i forvejen er regeringens målsætning på Danmarks vegne, men at den jo ikke er vedtaget som lov, og derfor vælger Arla at fastsætte det som sit eget mål.

ØL: Vigtigt for konkurrenceevnen

Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening (ØL), mener, at Arlas mål flugter godt med, hvad man også arbejder for i ØL.

“Arla sender vigtige signaler til politikerne at der er løsninger i landbruget for klimaet, og det er tid til handling både for klimaet, men også for at positionere vores virksomheder i et globalt marked som ønsker klimavenlige varer,” siger han.

Han mener, at udmeldingen samtidig er med til at vise, at det er afgørende for den danske konkurrenceevne, at virksomhederne går forrest i den grønne omstilling:

“Arla afliver på den måde flere myter, som vi hører fra alt for mange politikere; nemlig at der ikke er løsninger, og at klimahandlinger vil stille vores producenter ringere i den internationale konkurrence. Det forholder sig omvendt: Klimahandling er nødvendigt for at sikre konkurrencedygtighed. Det er et meget håbefuldt budskab, at det er muligt at tilbyde verden mejeriprodukter med at meget bedre klimaregnskab.”

Tiltaget møder også til dels ros fra Greenpeace, der kalder den for mere konkret end Danish Crowns nyligt udsendte målsætning. Organisationen hæfter sig dog ved, Arla ikke har til hensigt at sænke antallet af husdyr, og undrer sig over, hvordan målet så kan nås.

Danish Crown meldte i sidste uge ud, at svineproduktionen skal være CO2-neutral i 2050, og udledningen skal som minimum være sænket med 50 pct. i 2030. Hvordan det helt konkret skal nås, står ikke klart, om end koncernens adm. direktør, Jais Valeur, har udtalt til dr.dk, at man skal se på både transportdelen samt vand- og energiforbruget.

I den forbindelse udtalte Greenpeaces landbrugspolitiske rådgiver, Kristian Sloth:

“Selvfølgelig skal man have point for forsøget på at være bæredygtig, men jeg savner at se nogle mere konkrete tiltag fra Danish Crown. Det, de spiller ud med, er fuldstændig urealistisk og uunderbygget, og det løser ikke den klimaklemme, vi står i.”

Flere artikler fra samme sektion

Regeringen afviser ny målsætning for økologien

ØL's målsætning om 30 pct. økologi i 2030 er "urealistisk", mener Det Konservative Folkeparti. Liberal Alliance ønsker, at markedskræfterne - ikke politikerne - afgør målet.

24-05-2019 4 minutter Valg 2019PolitikØkologisk Landsforening

EU-kandidater vil gøre grøn mad billigere, men store partier er imod

EP-VALG: Flere EU-spidskandidater vil have sænket momsen på miljøvenlige varer. Socialdemokratiet, Venstre og Konservative er imod.

24-05-2019 5 minutter EUValg 2019

Over halvdelen af maden i offentlige køkkener skal være økologisk, mener politisk flertal

Et flertal på tværs af fløjene ønsker en national målsætning om mindst 60 pct. økologi i offentlige køkkener.

24-05-2019 3 minutter Valg 2019Det Økologiske SpisemærkePolitik