For at mindske klimabelastningen begynder Arla i dag med at køre mælk ud til kunder i Københavns-området med en ny MAN eTGM, som kører 100 procent på el fra store batteripakker placeret under lastbilens bund.

Danmarks første, store el-lastbil skal nu levere mælk i København

I et helt nyt forsøg, som Arla netop har sat i gang, testes Danmarks første store el-lastbil over 18 ton, der leverer mælken på grøn strøm.

”Vi er stolte over at kunne præsentere Danmarks første store el-lastbil som en del af vores distribution. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. El-lastbiler er en af de muligheder, vi tester,” siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark i en pressemeddelelse.

I en tid med stort fokus på udledning af klimagasser har de danske mejerier de seneste år sat fokus på de områder, hvor de kan begrænse en klimatung produktion. Det gælder bl.a. transporten og Arla oplyser,at selskabet har købt grønne oprindelsescertifikater fra vindmøller, som dækker hele el-lastbilens elforbrug.

Forleden oplyste Thise Mejeri at Salling-mejeriet sigter mod at benytte lastbiler, der kører på brint, og allerede sidste år gik Arlas ca. 280 økologiske andelshavere over til at bruge 100 procent certificeret grøn el. på deres landbrug. Det betyder, at de økologiske landmænds elforbrug hos Arla i dag er baseret på vedvarende energikilder som vind- og solenergi.

Testen af den nye el-lastbil sker som et led i Arlas ambitiøse klimaambition om at reducere udledningen af drivhusgasser med 30 procent pr. kilo mælk i løbet af det næste årti og arbejde hen imod netto-nuludledning inden 2050.

Forventningen til den nye el-lastbil er, at den kan køre mellem 130 – 200 km på en opladning. Beregninger viser, at det vil spare omkring 67 pct CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 km per liter diesel.

I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN, der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til københavnerne på grøn strøm.

Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Derfor har Arla taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt. Sidste år blev to biogaslastbiler også sat ind i distributionen som et forsøg, og det forsøg går godt. Der er foreløbig sparet 35 pct. CO2 pr. lastbil i forhold til normale dieselbiler, og Arla undersøger muligheden for at udvide antallet af biogasbiler.

Forventningen er, at el-lastbilen kan køre mellem 130 – 200 kilometer på en opladning. Beregninger viser, at det vil spare omkring 67 procent CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 km per liter diesel.

I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN, der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til københavnerne på grøn strøm.

Flere artikler fra samme sektion

Hyppig udmugning og teltoverdækning skal sænke landbrugets forurening

Et ekspertudvalg er kommet med en række forslag til, hvordan dansk landbrug kan sænke sin ammoniak-forurening.

19-10-2020 3 minutter Miljø,   Politik

Anima lancerer offensiv kampagne mod Rema 1000

Rema 1000 undrer sig over Animas angreb på kædens salg af såkaldte turbokyllinger.

19-10-2020 4 minutter

Økologs rødkløver godkendt til medicinsk brug

Den fynske økolog og urteproducent Michael Mohr Jensen har fået rødkløver-produktet Regoros godkendt som fødevare til særligt medicinsk formål.

15-10-2020 1 minutter Produktudvikling,   Eksport,   Virksomheder