Annonce

Annonce

Børnene har plukket blomster ved skolehavens majsbed

Ca. 15.000 børn gennemgår hvert år skolehaveforløbet hos Haver til Maver. PR-foto

Flere børn får undervisning i haven efter corona-nedlukningen

Det udendørs undervisningskoncept 'Haver til Maver' oplever en stigende efterspørgsel fra lærere og pædagoger, efter at skoler og dagtilbud er genåbnet.

Efter skolernes genåbning har stadigt flere lærere og pædagoger opsøgt muligheden for udendørs undervisning hos skolehaveforeningen Haver til Maver. 

Foreningen beretter om en markant stigning den seneste måned i efterspørgslen på skolehaveforløbet, som da også omtales på portalen emu.dk som et eksempel på udendørs undervisning under corona-pandemien.

Foreningens direktør, Daniel Hervik, opfordrer nu til, at udelivet i højere grad integreres i skoleskemaet - ikke kun som reaktion på den nuværende krise, men som et permanent tilbud.

“Krisen har tvunget alle til at tænke i nye veje, og den har bl.a. vist, at naturen sagtens kan integreres mere i den daglige undervisning. Den omstillingsevne og handlekraft, som skoler, dagtilbud og kommuner viser lige nu skal da med videre. Vi kan bruge det momentum til at skabe bedre udendørs rammer for vores børns opvækst, der ruster dem til at tage vare på sig selv, hinanden og den klode, de er en del af,” siger Daniel Hervik i en pressemeddelelse.

Haver til Maver har siden 2006 arbejdet for at styrke børn og unges indsigt i fødevareproduktionen, bæredygtighed, madkultur og sundhed ved at bruge haven som læringsrum med undervisning fra både kokke, gartnere, landmænd og naturvejledere.

Generalsekretær i Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen bakker op om at få flere af sådanne tilbud med i undervisningen.

“I Red Barnet ser vi naturen som en oplagt løftestang i både skole- og fritidsaktiviteter til at styrke børn socialt og kognitivt og samtidig sikre, at børn og unge også bliver en del af den bæredygtige udvikling. Natursociale aktiviteter kan desuden være med til at mindske det læringstab, som risikerer at ramme børn og unge efter en land skolenedlukning, og det kan hjælpe dem med at genfinde motivationen til at lære,” siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Også lærerforeningen Teachers for Future ønsker mere fokus på naturen og påpeger, at fremtidens lærer og pædagoger skal klædes bedre på til netop den opgave ved at stille nye krav i læreruddannelsen.

“Nøgleingredienserne er en grønnere læreruddannelse, opkvalificering af lærerteams og normstøttende strukturer i form af et tværgående tema om grøn bæredygtighed for hele skolesystemet. Kun sådan kan vi skabe fundamentet under den nødvendige omsorg for vores fælles livsgrundlag langt ind i fremtiden,” siger Mads Tudvad, medstifter af Teachers for Future.

Ca. 15.000 børn gennemgår hvert år skolehaveforløbet, og en række undersøgelser har vist flere gavnlige effekter ved denne form for undervisning, bl.a. bedre præstationer i skolen og udvikling af sociale kompetencer og øget viden om fødevarer.

Flere artikler fra samme sektion

EU-politikere enige om at forlænge CAP'en

Forhandlingerne trækker ud, så politikerne er blevet enige om at forlænge den nuværende CAP - EU's fælles landbrugspolitik - med to år.

01-07-2020 1 minutter CAP,   EU,   Politik,   Tilskud

Fødevareminister: Vi kan godt betale nogle få ører mere for vores kød

Ny rapport fra Københavns Universitet viser, at brug af ansvarlig og afskovningsfri soja kun vil gøre kød- og mejeriprodukter marginalt dyrere end alternativet.

29-06-2020 2 minutter Foder,   Bæredygtighed

Økologisk Landsforening får million-bevilling til skovlandbrugsprojekt

Sammen med 10 partnere har ØL fået tilsagn til at gennemføre et fireårigt projekt, hvis formål er at fremme skovlandbrug i det danske landbrug.

26-06-2020 3 minutter Skovlandbrug,   Økologisk Landsforening