Annonce

Annonce

Henrik Rieks (t.v.) og Svend Olav Bengtson (midt) fik tildelt et legat på 10.000 kr. af Danmarks Økologisk Jordbrugsfond repræsenteret af adm. direktør Kim Qvist. Foto: Joachim Plaetner Kjeldsen

Økologiske kirsebær fra Nordjylland rammer et hul i markedet

I GANG FOR 2 MIO: Idéen om en lokal produktion af sødkirsebær rammer lige ned i en markedstendens og belønnes derfor med 10.000 kr.

Produktionsleder Henrik Rieks og produktionsleder Svend Olav Bengtson, der begge studerer til agro business manager på sidste år ved Erhvervsakademiet Aarhus, vandt konkurrencen 'I gang for 2 millioner' for konceptet 'Nordlys Kirsebær'.

Opgaven gik ud på at udvikle en virksomhed, hvor bæredygtighed indgår på alle parametre, med et budgetloft på to mio. kr.

De to studerende kan se, at der er en stor stigning i salget af økologisk frugt og grønt, hvor bær også indgår, og derfor er deres idé at producere og sælge højkvalitets økologiske sødkirsebær i Nordjylland. 

"Det fantastiske ved det - ud over deres motivation og drivkraft - er, at de har kigget på markedstendenserne og kan se, at der er meget på bærsiden, som vi mangler. Vi vil noget med kirsebær, økologi og bæredygtighed, og det er helt fantastisk, hvad de har præsteret her," sagde Kim Qvist, direktør i Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, der uddelte et legat på 10.000 kr. til de to studerende.  

Dagen efter prisoverrækkelsen fremlagde Svend Olav Bengtson sin og Henrik Rieks opgave om 'Nordlys Kirsebær'
Dagen efter prisoverrækkelsen fremlagde Svend Olav Bengtson sin og Henrik Rieks opgave om 'Nordlys Kirsebær'. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Salget vil primært ske ved hjælp af forskellige detailforhandler som Meny, Rema, Dagrofa og AB catering - potentielt også grossister. De ser også en mulighed i at sælge bærrene lidt billigere direkte til forbrugerne, hvis de selv kommer ud og plukker bærrene.

Trusler fra vind, vejr og skadedyr

Kundesegment er unge og yngre familier med børn, der køber en mindre eller større del af økologi og har en mening om sundhed og bæredygtighed.

I 2022 skal to ha med bær være plantet og klar til salg. I 2027 skal afsætningen være steget med 30 pct., og de forventer, at hele investeringen er tilbagebetalt efter ti års produktion.

En væsentlig del af forretningsmodellen er at inddrage samarbejdspartnere, så der er faste aftagere i lokalområdet til bærrene. Flere kæder har udtryk for interesse. Henrik Rieks og Svend Olav Bengtson ser dog en problemstilling i vejrforholdene, da vind og regn risikerer at ødelægge bærrene. Desuden er skadedyr en risikofaktor, idet produktionen er økologisk.

Annonce

Flere artikler fra samme sektion

Den store madkamp

BLOG: Drop kampagnerne - de flytter simpelthen for lidt og for langsomt. Hvis vi skal via hjernen til maven, skal der andre veje til.

25-02-2021 5 minutter Blog,   Bæredygtighed,   Klima,   Mere grønt

Økolog efterlyser nuancer i debatten om køers klimaaftryk

Preben Lauridsen, næstformand i Økologisk Landsforening, er bekymret over sagligheden eller mangel på samme i den offentlige debat om køernes klimaaftryk.

25-02-2021 8 minutter Mere grønt,   Klima

Øko-kampagne løfter salget markant hos Lidl

Lidl har succes med at bruge rabat på økologi som lokkemad til at få flere til at tilmelde sig discountkædens loyalitetsprogram, Lidl Plus

25-02-2021 2 minutter Detailhandel