Annonce

Henrik Rieks, Svend Olav Bengtson og Kim Qvist står med et legat på 10.000 kr illustreret som en stor mobiltelefon med en MobilePay-overførsel påtrykt

Henrik Rieks (t.v.) og Svend Olav Bengtson (midt) fik tildelt et legat på 10.000 kr. af Danmarks Økologisk Jordbrugsfond repræsenteret af adm. direktør Kim Qvist. Foto: Joachim Plaetner Kjeldsen

Økologiske kirsebær fra Nordjylland rammer et hul i markedet

I GANG FOR 2 MIO: Idéen om en lokal produktion af sødkirsebær rammer lige ned i en markedstendens og belønnes derfor med 10.000 kr.

Produktionsleder Henrik Rieks og produktionsleder Svend Olav Bengtson, der begge studerer til agro business manager på sidste år ved Erhvervsakademiet Aarhus, vandt konkurrencen 'I gang for 2 millioner' for konceptet 'Nordlys Kirsebær'.

Opgaven gik ud på at udvikle en virksomhed, hvor bæredygtighed indgår på alle parametre, med et budgetloft på to mio. kr.

De to studerende kan se, at der er en stor stigning i salget af økologisk frugt og grønt, hvor bær også indgår, og derfor er deres idé at producere og sælge højkvalitets økologiske sødkirsebær i Nordjylland. 

"Det fantastiske ved det - ud over deres motivation og drivkraft - er, at de har kigget på markedstendenserne og kan se, at der er meget på bærsiden, som vi mangler. Vi vil noget med kirsebær, økologi og bæredygtighed, og det er helt fantastisk, hvad de har præsteret her," sagde Kim Qvist, direktør i Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, der uddelte et legat på 10.000 kr. til de to studerende.  

Dagen efter prisoverrækkelsen fremlagde Svend Olav Bengtson sin og Henrik Rieks opgave om 'Nordlys Kirsebær'
Dagen efter prisoverrækkelsen fremlagde Svend Olav Bengtson sin og Henrik Rieks opgave om 'Nordlys Kirsebær'. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Salget vil primært ske ved hjælp af forskellige detailforhandler som Meny, Rema, Dagrofa og AB catering - potentielt også grossister. De ser også en mulighed i at sælge bærrene lidt billigere direkte til forbrugerne, hvis de selv kommer ud og plukker bærrene.

Trusler fra vind, vejr og skadedyr

Kundesegment er unge og yngre familier med børn, der køber en mindre eller større del af økologi og har en mening om sundhed og bæredygtighed.

I 2022 skal to ha med bær være plantet og klar til salg. I 2027 skal afsætningen være steget med 30 pct., og de forventer, at hele investeringen er tilbagebetalt efter ti års produktion.

En væsentlig del af forretningsmodellen er at inddrage samarbejdspartnere, så der er faste aftagere i lokalområdet til bærrene. Flere kæder har udtryk for interesse. Henrik Rieks og Svend Olav Bengtson ser dog en problemstilling i vejrforholdene, da vind og regn risikerer at ødelægge bærrene. Desuden er skadedyr en risikofaktor, idet produktionen er økologisk.

Flere artikler fra samme sektion

Økologien banker på døren til landets gymnasier

En ny hjemmeside skal hjælpe elever på landets gymnasier med at lære mere om, hvad økologi egentlig går ud på.

20-03-2019 2 minutter Uddannelse

"Vi er nødt til at se på både produktionen og forbruget af mad. Vi er nødt til at gøre alt"

Hvor er paradigmeskiftet, og hvorfor er tilbudsavisen fyldt med kød? lød spørgsmålene til fødevarebranchen, efter at forskere på en klimakonference havde understreget behovet for gennemgribende ændringer.

20-03-2019 8 minutter Klima & energi

Regeringen lægger klimamærket i skuffen

Klimamærket på fødevarer bliver alligevel ikke til noget i denne omgang, selvom regeringen havde ønsket det.

19-03-2019 2 minutter Klima & energiPolitikDetailhandel