Annonce

Annonce

Et skilt med påskriften

Skattereformen bliver i første omgang uden en CO2-afgift. Forventningen er, at den kan indføres på længere sigt, men hvordan er uvist. Foto: Rasmus Skov Larsen/flickr/CC BY NC 2.0

Ny skattereform sparker CO2-afgift til hjørne. Et svigt af klimaet, lyder kritikken

Enhedslisten kalder skattereformen et "kæmpe klimasvigt", mens Økologisk Landsforening mener, at reformen forsinker den grønne omstilling i landbruget.

Et flertal i Folketinget er netop blevet enige om en skattereform, der bliver uden det måske største stridspunkt: En ensartet CO2-afgift.

I stedet vil regeringen og aftalepartierne nedsætte en ekspertgruppe, som skal vurdere fordele og ulemper frem til 2022, og først derefter kan det komme på tale at udvikle en model for en ensartet afgift. Aftaleparternes ambitioner er, at høj ensartet afgift kan være fuldt indfaset om ti år, og det forsinker landbrugets omstilling, mener Økologisk Landsforening (ØL).

"Det er længe at vente, især taget i betragtning at der allerede foreligger et oplagt værktøj i form af landbrugsstøtten, og EU-Kommissionen har fremlagt sin jord-til-bord-strategi, der taler sit tydelige sprog om landbrugets fremtid i EU," siger ØL's landbrugs- og fødevarepolitiske chef, Sybille Kyed.

Det må og skal ikke være gratis at belaste klima og natur.

— Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i ØL

ØL mener, at en CO2-afgift er vejen frem for at gøre landbruget mere klimavenligt, hvis man samtidig ændrer i EU's landbrugsstøtte, så den tilgodeser landbrug, der implementerer klimaforbedrende tiltag, mens landbrug, der overskrider et endnu ikke defineret loft over udledningen mister en del af støtten.

"På den måde bliver de mindst belastende produkter de billigste, og de mest belastende produkter de dyreste. Det er et vigtigt redskab, fordi vi skal bruge markedskræfterne til at trække den grønne omstilling. Det må og skal ikke være gratis at belaste klima og natur," siger hun og henviser til foreningens eget forslag til en model kaldet 'Pris på bæredygtighed'.

Skattereformen er opdelt i to faser, hvor første fase begynder nu og løber frem til og med 2022. Energiafgiften på fossile brændsler for erhverv øges med 6 kr. per gigajoule. Anden fase fra 2023 skal forsøge at fastlægge rammerne for en ensartet CO2-afgift.

De Radikales klimaordfører, Ruben Kidde, oplyser, at en ensartet afgift ventes vedtaget i 2023 og så vil blive indfaset gradvist frem mod 2030.

Samlet forventes første fase at medføre reduktioner i de klimabelastende udledninger på ca. 0,5 mio. ton CO2-ækvivalenter frem mod 2025.

Rød blok er splittet

Både Klimarådet og de økonomiske vismænd har anbefalet CO2-afgiften, fordi den er en relativt billig måde at nedbringe klimagasserne på, og flere organisationer ud over Økologisk Landsforening har bakket op. Danmarks Naturfredningsforening, Kraka, SMV Danmark og tænketankene Cepos og Concito har sågar stiftet samarbejdet Alliancen for en CO2-afgift.

Regeringens argumenter for ikke at medtage en CO2-afgift i skattereformen er bl.a., at det er vanskeligt at beregne og opgøre klimabelastningen fra landbruget, hvilket er noget, som den netop nedsatte ekspertgruppe skal se nærmere på.

Det Radikale Venstre havde inden forhandlingerne meldt ud, at man ønskede en CO2-afgift, men endte med at bakke op om aftalen. Også SF er med, selvom partiets formand, Pia Olsen Dyhr, gerne så, at den grønne omstilling gik hurtigere, og erkender, at aftalen ikke er "perfekt".

Til gengæld forlod Enhedslisten forhandlingerne netop på grund af den manglende CO2-afgift. Partiets klimaordfører, Mai Villadsen, kalder aftalen for et "kæmpe klimasvigt", og TV 2's politiske journalist Hans Redder påpeger, at det er første gang i S-regeringens periode, at rød blok bliver splittet om en grøn aftale.

Frederik Roland Sandby, formand for Klimabevægelsen i Danmark, er ligeledes stærkt kritisk over for aftalen og mener, at både SF og Det Radikale Venstre har lagt stemmer til et "klimabedrag".

Også Dansk Industri er utilfreds med, at der ikke er blevet plads til en CO2-afgift, da den mener, at det giver bedre mening at beskatte klimabelastningen direkte frem for energiforbruget.

"Det er langt bedre for klimaet, at vi indfører en model, hvor vi direkte beskatter CO2-udledninger frem for energiforbrug. Og hvor vi selvfølgelig tænker EU’s kvotesystem og de danske regler sammen, så virksomheder ikke skal beskattes to gange for den samme udledning. Vores klare opfordring er, at arbejdsgruppen arbejder hurtigt, så vi får en robust model for en CO2-afgift, og Danmark kan få gennemført den bedst mulige grønne skattereform," siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen i en pressemeddelelse.

Han peger dog også på flere positive elementer, som for eksempel at et provenu fra afgiftsstigningerne efter 2025 tilbageføres til virksomhederne, og at 130 pct.'s-forskningsfradraget er forlænget til 2022.

I juli udkom det største studie af sin art, da forskere undersøgte CO2-udledningerne fra 142 lande. 43 af disse havde indført en CO2-afgift, og efter at have taget flere faktorer i betragtning, udregnede forskerne, at væksten i den årlige CO2-udledning i gennemsnit stiger ca. 2 pct.-point mindre i lande med en CO2-afgift.

Flere artikler fra samme sektion

EU-Kommissionen trækkes i retten for løftebrud på dyrevelfærdsområdet

Et borgerinitiativ, som skulle bringe landbrugets dyr ud af burene så længe ud til at blive hørt af EU-Kommissionen. Nu har en gruppe dyreforkæmpere imidlertid lagt sag an mod kommissionen og anklaget den for at bryde sit løfte om at udfase og forbyde bure i landbruget.

19-04-2024 3 minutter EU,   Dyrevelfærd

Folketinget øremærker flere millioner til økologi

Et politisk flertal har netop fordelt ca. fem mia. kr. til indsatser for natur, klima og havmiljø - heriblandt er flere millioner øremærket økologien.

15-04-2024 3 minutter Politik

Regeringen anerkender, at der mangler viden om, hvordan klimamiddel i foderet påvirker dyrevelfærden

Forskere er uenige om risikoen for dyrevelfærden ved at tilsætte Bovaer i foderet, men der er enighed om, at det faktisk ikke er undersøgt. Regeringen har anerkendt den manglende viden, viser et dokument sendt til EU. Alligevel vil regeringen stadig bruge 700 mio. kr. på Bovaer.

11-04-2024 5 minutter Dyrevelfærd,   Klima,   Politik,   Kvæg