Annonce

Annonce

Mens salget af økologi i svenske kæder som Willys er begyndt at stige, falder antallet af økologer fortsat i Sverige, og det kan åbne døren for et øget salg til Danmarks næstvigtigste eksportmarked.

Efter tre års nedtur er svenskerne begyndt at købe mere økologi

For første gang i tre år kunne de svenske dagligvarekæder melde om vækst i salget af økologiske fødevarer i fjerde kvartal af 2023.

Det er ikke kun i Danmark, at det økologiske detailsalg vokser. På den anden side af Øresund melder Organic Sweden også om vækst i 4. kvartal af 2023.

Væksten lød på 2,8 pct., og det er første gang i tre år, at salget vokser i et enkelt kvartal, oplyser Organic Sweden, som oplyser, at omsætningen steg med 37 mio. dkk. i forhold til samme kvartal 2022.

2023 begyndte ellers med et stort fald i salget af økologiske fødevarer i Sverige, men faldet aftog kvartal for kvartal og i sidste kvartal var det økologiske salg i stedet vendt opad.

”Nu lysner det for økologisk mad. Vi ser et større engagement fra dagligvarebutikkerne, især kæderne Hemköp og Willys har øget deres kampagner for økologiske fødevarer. Det har en effekt på salget,” siger Ida Lind, markeds- og bæredygtighedsekspert hos Ekologiska Lantbrukarna.

Høj inflation lagde låg på salget

I de sidste to år har inflationen i Sverige været den højeste i flere årtier, hvilket også påvirkede prisen på økologiske fødevarer. Men i fjerde kvartal 2023 begyndte priserne på økologiske mejeriprodukter, kød, frugt og grøntsager at falde, mens priserne på de tilsvarende konventionelle fødevarer fortsatte med at stige eller forblev på nogenlunde samme niveau.

”Det er meget positivt, hvis de forbrugere, der vil købe økologisk og Krav-mærket, ikke føler sig hindret på grund af prisen. At det økologiske salg vender opad viser, at svenske forbrugere stadig er interesserede i at handle økologisk, når prisforskellen ikke er for stor,” siger Charlotte Bladh André, adm. direktør i Organic Sweden.

Ikke nok svenske varer

Det er formentlig en af årsagere til, at volumen i salget af både æg og kød samt svenskproduceret frugt og grønt er begyndt at vokse.

Det sker samtidig med at antallet af økologer i Sverige falder, og det kan måske blive en åbninger for danske varer.

"Flere aktører udtrykker bekymring for mangel på svenske øko-produkter på kort sigt. Så nu er det vigtigt, at de økologiske landmænd holder ud, og at merbetalingen stiger. Vi har ikke råd til at miste flere økologiske landmænd," siger Ida Lind fra Ekologiska Lantbrukarna.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel