Annonce

Annonce

Annonce

Anima håber, at det er muligt at lægge så meget pres på Rema 1000, at kæden vælger at droppe salget af turbokyllinger. Foto: Anima

Anima lancerer offensiv kampagne mod Rema 1000

Rema 1000 undrer sig over Animas angreb på kædens salg af såkaldte turbokyllinger.

‘Kom ind i kampen’ lyder det fra dyreværnsforeningen Anima i en ny landsdækkende kampagne. Via helsidesannoncer i en række dagblade og lokalaviser forsøger foreningen at få supermarkedsgiganten Rema 1000 til at udfase den udskældte turbokylling, Ross 308.

Med over 340 butikker i Danmark påpeger Anima, at Rema 1000 er en af de dagligvarekæder, der sælger allerflest turbokylling og dyreværnsforeningen anslår, at discountkkæden årligt sælger omkring ti millioner hurtigtvoksende kyllinger.

Kommunikationschef i Rema 1000, Jonas Schrøder, undrer sig dog over timingen i Animas angreb på kæden:

"Vi er i gang med at udfase Ross 308, men det skal ske i et tempo, hvor kunder og producenter er med, da den koster mere. For selvom en tredjedel af vores sortiment i dag er høj velfærd, står det kun for 6 pct. af omsætningen i antal og 11 pct. i kroner. Det vil være nemt at købe udenlandsk, men så risikerer vi, at danske landmænd bliver kørt ned økonomisk. Det vil vi ikke bidrage til. Vi har i over 20 år støttet danske landmænd og kun solgt dansk, og det bliver vi ved med, så vi dermed støtter omlægning til mere dyrevelfærd. Aktuel status er, at vi efter nytår skifter endnu mere konventionel dansk kylling til dyrevelfærd, og sådan bliver vi ved, til vi ikke har mere Ross 308," skriver Jonas Schrøder på Linkedin.

Om kampagnen, som varsler lokale protester foran Rema 1000-butikker i hele landet, siger Animas kommunikationschef, Torbjørn Schiønning, i en pressemeddelelse:

“Rema 1000 er en stor spiller i den danske detailbranche, og under parolen 'discount med holdning' bryster de sig af at sætte dyrevelfærd i højsædet. Men god dyrevelfærd og turbokylling kan aldrig gå hånd i hånd. Derfor bør Rema 1000 som en moderne og ansvarlig kæde udfase den udskældte kylling.”

Normalt plejer Anima ikke at komme med opfordringer til, hvilke varer forbrugerne bør købe for at opnå en bedre dyrevelfærd i fødevareproduktionen.

"Grundlæggende arbejder vi for at hæve bunden," siger Thorbjørn Schiønning, som minder om, at vi aldrig var sluppet af med burægget, hvis ikke der havde været dyrevelfærdsforeninger og forbrugere, som havde krævet forbedrede forhold for æglæggerne.

Paradigmeskifte på vej

I forhold til turbokyllinger peger han primært på tre forhold, som ifølge Anima skal ændres for at hæve dyrevelfærden. Det handler om at benytte langsomt voksende racer, at give kyllingerne mere plads og mulighed for at komme ud under åben himmel.

"Økologien er et vigtigt skridt i retning mod det, som vi gerne vil," siger han til Økologisk Nu.

Supermarkedskæderne Lidl og Aldi har allerede valgt at droppe den udskældte kyllingerace. Det samme har kæder som 7-Eleven, Joe & The Juice, Circle K og Espresso House, og i foråret annoncerede Danmarks største fjerkræslagteri Danpo, at det arbejder for en udfasning af turbokyllingen i hele sin produktion på godt 50 mio. kyllinger ved udgangen af 2021.

Flere artikler fra samme sektion

Claus Hein: Vi er på vej i den rigtige retning

Frilands direktør glæder sig over, at selskabet kom ud af året med skindet på næsen trods flere uforudsete udfordringer.

24-11-2020 2 minutter

Fremgang for Friland trods coronakrise

Omsætningen hos Danish Crown-datterselskabet Friland voksede med 4,4 pct. til 859 mio. kr., og økologien stod for 84 pct. af salget i et regnskabsår med mange uforudsete udfordringer.

24-11-2020 5 minutter

Landbrugsorganisationer ser vidt forskelligt på regeringens klimaudspil

Regeringens skattereform mangler grøn vilje, mener Økologisk Landsforening. Omvendt er Landbrug & Fødevarer lettet over, at regeringen ikke indfører en bred CO2-afgift.

23-11-2020 6 minutter Klima,   Politik