Annonce

Annonce

Salget af mælkeerstatning er med til at løfte den danske eksport, som for første gang runder tre mia. kr.

Det er ikke mindst eksporten af mælkepulver og modermælkserstatning til Asien, som er årsagen til Danmarks rekordeksport af økologiske fødevarer. Foto: Arla

Dansk økologisk eksport sætter ny rekord

Pressemeddelelse

Eksporten af danske økologiske fødevarer oplevede en stigning på fire pct. i 2019 i forhold til året før og passerer nu for første gang 3 mia. kr. Det viser de nyeste eksporttal fra Danmarks Statistik.

Det er særligt på kategorien andre næringsmidler, som bla. omfatter mælkepulver og modermælkserstatning, der er den store højdespringer med en stigning på 52 pct. til 503 mio.kr. Væksten skyldes øget afsætning til et helt nyt marked i Indonesien, samt store stigninger på eksisterende markeder i Kina, USA, Saudi Arabien og Forenede Arabiske Emirater.

Samlet set er det mejeriprodukter, æg og andre næringsmidler, der fortsat er de største eksportvarer, som udgør hele 56 pct. af den samlede økologiske eksport.

”Det er glædeligt at døren er sparket ind til nye fjerne markeder. Det viser, at danske virksomheder og dansk økologi kan noget helt unikt. Vi leverer en kombination af høj fødevaresikkerhed og økologi, og så har danske virksomheder en lang tradition og er kendt for at udvikle og eksportere økologiske kvalitetsprodukter,” siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Tallene fra Danmarks Statistisk viser et mindre fald i eksporten til de nære markeder. Både i Sverige og Frankrig ligger faldet på ca. 12 pct., mens Tyskland stagnerer. Det er et udtryk for, at de nære markeder er blevet mere selvforsynende og øger det økologiske landbrugsareal i takt med en stigende efterspørgsel på økologiske fødevarer i hele Europa.

Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, glæder sig over den store vækst i eksporten til de fjerne markeder, som mere end opvejer faldet i eksporten til de nære markeder.
Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, glæder sig over den store vækst i eksporten til de fjerne markeder, som mere end opvejer faldet i eksporten til de nære markeder.

”Set ud fra et bæredygtighedsperspektiv er det glædeligt nyt, for det skyldes, at der er kommet godt gang i produktionen af økologiske fødevarer over hele Europa. Og for danske virksomheder betyder den øgede eksport til Asien, at det mere end kompenserer for faldet på de nære markeder og åbner for en større og stærkere portefølje i fremtiden,” siger hun.

Importen af økologiske varer er steget med 9 pct. til 4,8 mia. De store stigninger ligger inden for frugt og grønt, sukker og foderstoffer.

”Øget import er udtryk for en fortsat stor vækst på hjemmemarkedet. Importen leverer ind der, hvor vi ikke selv kan følge med på efterspørgslen på fx grønt og frugt. Importen viser også at forbrugerne ønsker økologi på en bred palette af varer, som vi ikke selv producerer fx ris, bananer, kaffe,” siger Pernille Bundgård.

”Vi ser et stort potentiale for dansk økologi i de kommende år. Udviklingen går i retning af et bredere sortiment og flere nicheprodukter fx inden for drikkevarer, snacks og plantebaserede produkter. Det er noget af det, som både de nære og fjerne markeder kommer til at efterspørge de kommende år.”

Dette er en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening. Det er tilladt at kopiere og bringe den på andre nyhedssider.

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer