Annonce

Annonce

Annonce

Foto fra gårdbutikken på Stengården.

Mange ejere af gårdbutikker kan have svært ved at finde tid til at markedsføre deres gård via de sociale medier. For dem er der nu hjælp at hente via et nyt eventunivers, som Økologisk Landsforening vil lancere i samarbejde med softwarefirmaet Towoo. Arkivfoto: Jakob Brandt

Nyt oplevelsesunivers skal gøre gårdbutikker mere synlige

Økologisk Landsforening lancerer et eventunivers på platformen Tilde, som via markedsføring på de sociale medier skal trække flere folk ud på de økologiske gårde med direkte salg.

En ny abonnementsordning, hvor brugerne kan vælge mellem tre pakkeløsninger, skal give de økologiske gårdbutikker adgang til flere markedsføringsmuskler, uden at det behøver at koste en bondegård.

I samarbejde med software-firmaet Towoo ApS skal Økologisk Landsforening (ØL) administrere platformen Tilde, som er et udstillingsvindue for gårdenes aktiviteter.

Andreas Hoé Bergstrand, medstifter af Towoo, forklarer, at platformen tilbyder gårdbutikkerne nogle flere marketing-muskler, uden at det kræver en masse ekstra arbejde for landmanden.

»Vi vil udnytte, at Økologisk Landsforenings hjemmesider hvert år har flere end 400.000 besøgende, som foreningen gerne vil have til at opdage jer,« siger Andreas Hoé Bergstrand.

Vælg mellem tre pakker

  • Via Tide-platformen bliver gårdbutikkens opslag boostet på de sociale medier.
  • Et abonnement til det nye eventunivers på Tilde-platformen købes for et år ad gangen.
  • Som bruger kan man vælge mellem tre pakker.
  • Den billigste pakke koster 360 kr. om måneden.
  • Frist for tilmelding 27. februar

Han forklarer, at tilbuddet er ideelt for små, travle virksomheder som eksempelvis et landbrug, som ikke lige har en marketingafdeling i baghånden. Ved at udnytte trafikken af økologiinteresserede besøgende på ØL’s hjemmesider får gårdbutikkerne mulighed for at nå ud til flere potentielle kunder via Facebook, Google og sociale medier, som er effektive markedsføringskanaler.

ØL satser på en bredere platform

Gennem mange år har Økologisk Landsforening (ØL) hvert år brugt en del ressourcer på at markedsføre Økologisk Høstmarked som et landsdækkende event, som i den første weekend af september skulle trække flest mulige gæster ud på gårdene med direkte salg.

Men efter nogle år med et faldende antal gæster, har foreningen i år besluttet at sadle om. I stedet for at bruge en masse krudt på at omtale et enkeltstående event tror ØL mere på en bredere markedsføringsplatform, som tager udgangspunkt i en fælles ’oplevelseskalender’. Her behøver de enkelte gårde blot at udfylde en simpel skabelon med tekst og oploade et eller flere fotos, når de vil beskrive små og store aktiviteter og begivenheder, som skal skabe øget opmærksomhed om gården og dens produkter.

Towoo booster begivenhederne

»Gårdbutikkerne kan ikke leve af, at der kommer folk ud på gården én gang om året. Vi vil gerne skabe større synlighed omkring, hvad der sker ude på landet hele året, og derfor har vi lavet et samarbejde med Towoo, som i forvejen har succes med at markedsføre virksomheder i restaurantbranchen,« siger Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i ØL.

Lone Hedegaard er formand for Udvalget for gårdbutikker og dirkete salg i Økologisk Landsforening, og hun håber, at mange vil gøre som hende og tilmelde sig Tilde-platformen
Lone Hedegaard er formand for Udvalget for gårdbutikker og dirkete salg i Økologisk Landsforening, og hun håber, at mange vil gøre som hende og tilmelde sig Tilde-platformen

Hun har netop kontaktet de landmandsmedlemmer, som arbejder med direkte salg, og opfordret dem til at tilmelde sig den fælles platform, da det er vigtigt, at så mange som muligt er med. Det skaber mere trafik på sitet og genererer dermed også automatisk en større synlighed på de sociale medier.

»Den største fordel ved platformen er, at landmanden kun skal taste begivenhederne ind ét sted. Så sørger Towoo-folkene for at booste begivenheden via de sociale medier,« forklarer Birgitte Jørgensen.

Hun beskriver oplevelseskalenderen som et dynamisk redskab, som opererer med forskellige temaer, som de enkelte gårde kan hægte sig på i løbet af året. Det kan være i forbindelse med diverse højtider, høsten og årets første ’dyrebørn’ m.m.

»Vi fik desværre ikke støttemidler til et intro-år, men derfor vil vi gerne have det op at flyve alligevel,« siger Birgitte Jørgensen, som håber på stor opbakning, selv om der bliver tale om en mindre brugerbetaling.

Digital tilstedeværelse er et must

Det samme gør Lone Hedegaard. Hun er formand for ’Udvalget for gårdbutikker og direkte salg’ i Økologisk Landsforening. Sammen med sin mand driver hun selv en stor gårdbutik på Gothenborg ved Them i Midtjylland, og hun opfordrer kollegerne til at tilmelde sig Tilde-platformen:

»Jeg har selv tilmeldt mig, og jeg tror, at platformen kan være en god løsning for os med direkte salg og de økologer, som afholder forskellige former for arrangementer ude på gårdene,« siger Lone Hedegaard.

Hun ærgrer sig dog over, at ØL i år ikke har fået projektmidler til at støtte aktiviteterne ude på gårdene, men hun håber, at Tilde-platformen kan kompensere for det ved at vise hr. og fru Danmark, hvad der sker af økologiske initiativer rundt omkring hos økologerne.

»Vi ser os selv som en vigtig del af økologiens kernefortælling, og jo flere der er med, des stærkere bliver platformen,« siger den jyske økolog, som af egen erfaring ved, at en digital tilstedeværelse i dag er en vigtig forudsætning for at drive en succesfuld gårdbutik.

Flere artikler fra samme sektion

Corona sætter prop i økologisk saftproduktion i Sønderjylland

Corona-krisen har drænet kassen i Søgaard Saft i Tønder, og nu har den lille saftproducent fyret de ansatte efter kun 10 måneders drift.

03-04-2020 2 minutter Corona

Midt i corona-krisen: Inspiration fra isbilen vender fyringer til hyringer

En god idé har ført til, at et økologiske landbrug med tilhørende restauranter i USA har genansat flere af de medarbejdere, som blev fyret, da coronavirus ramte.

01-04-2020 3 minutter Udland,   Corona

Madspildsbutikkerne har aldrig haft mere travlt

Siden statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, er omsætningen i Wefoods tre københavnske butikker øget med 40 pct.

01-04-2020 3 minutter Corona,   Madspild