Annonce

Annonce

Facaden på Thise Mejeri

Thises Mejeri fik den hidtil bedste indtejening målt i øre pr kg mælk siden 2017 og forventer øget indtjening i indeværende år. Foto: Thises Mejeri

Øget indvejning og høje priser gjorde 2021 til rekordår for Thise Mejeri

Salling-mejeriet rundede en rekordomsætning på 1,2 mia. kr. og tjente i det seneste regnskabsår 15 øre mere pr kg mælk end året før.

Thise Mejeri kunne i 2021 notere en samlet indtjening pr kg mælk på 368 øre. Det er 15 øre mere end året før, hvilket med en samlet indvejning på 120 mio. kg svarer til en forbedret indtjening på 18 mio. kr. i forhold til 2020. Det er ifølge mejeriets adm. direktør Poul Pedersen den bedste indtjening udregnet i øre pr kg mælk siden 2017.

Samlet gav det en bundlinje på 26,7 mio. kr. mod den hidtidige rekord på 31,7 mio. kr. fra 2020. Mejeriet oplyser i en pressemeddelelse, at indvejningen det seneste år er øget med otte mio. kg, og sammen med voksende mælkepriser er det hovedårsagen til at de ca. 250 ansatte på mejeriet igen oplever fremgang på toplinjen, hvor omsætningen voksede fra 1,158 mia. kr. i 2020 til 1,203 mia. kr. Det er en vækst på 45 mio. kr. eller næsten 4 pct.

Over for FødevareWatch betegner Poul Pedersen, adm. direktør i Thise Mejeri, 2021 som et absolut tilfredsstillende år, hvor mejeriet trods diverse udfordringer i form af øgede omkostninger og corona har haft en økonomi, der gjorde det muligt løbende at opjustere acontobetalingen til andelshaverne:

”Vi har været i stand til at kunne betale en meget høj aconto-pris ud til vores landmænd hele året og samtidig også udbetale en høj markedspris, der absolut er konkurrencedygtig ift. den samlede markedspris i Danmark. Det er absolut tilfredsstillende,” siger Poul Pedersen til mediet.

Med en egenkapital, der er vokset til 187 mio. kr. og en soliditetsgrad på 37,8 pct., ser mejeriet rimelig lyst på fremtiden, selv om flere forhold kaster skygger af usikkerhed over indeværende regnskabsår.

Krig og inflation skaber usikkerhed

Thise Mejeri beskriver her kort inde i det nye år markedssituationen som svær og usædvanlig, da den høje inflation kombineret med krigen i Ukraine skaber en vis usikkerhed for det fremtidige salg.

”Udbuddet af økologisk mælk og efterspørgslen af økologiske mejeriprodukter forventes ikke helt at kunne følge den sammen tendens som det konventionelle mælkemarked, som er drevet af stor, global efterspørgsel,” skriver Thise, som trods de nye udfordringer har det jyske mejeri forventninger til 2022 gennem et øget og godt salg i især Danmark og på de nære eksportmarkeder.

Med dette salg - kombineret med fastholdelse af vores måde at drive mejeri på og med fokus på ordentlighed, høj kvalitet, høj effektivitet og stor innovationskraft hos både andelshavere og mejeriets ansatte - har vi god tro på at kunne styrke indtjeningen i 2022. Vi vil hermed sikre virksomhedens fremtid og herudover udbetale en konkurrencedygtig mælkepris til andelshaverne i et marked med et stærkt stigende omkostningsniveau indenfor især områderne foder, ingredienser, emballage og energi.

Flere artikler fra samme sektion

Ungt plantekorps skal sætte skub i det grønne køkken

Madkulturen har sat et talenthold bestående af 35 madentusiaster i alderen fra 19 – 28 år. De er udvalgt til at inspirere og motivere deres jævnaldrende til at omfavne flere økologiske, plantebaserede måltider.

13-05-2024 3 minutter Mere grønt

Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen

Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.

07-05-2024 2 minutter Professionelle køkkener

Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske

Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.

06-05-2024 9 minutter Ildsjæle,   finansiering