Annonce

Annonce

Johannes Cullberg i butikken

I stedet for at kæmpe mod de etablerede dagligvarekæder vil Johannes Cullberg og Paradiset arbejde på at sælge brandet 'Everyday by Paradise' til andre svenske dagligvarekæder. Arkivfoto: Jakob Brandt

Paradiset lukker halvdelen af sine butikker

Grundlæggeren af Stockholms ikoniske økologikæde lukker to ud af fire butikker og lancerer en ny strategi for Paradiset.

Efter flere tabsgivende år har grundlæggeren af den svenske økologikæde Paradiset, Johannes Cullberg, besluttet at lukke to af kædens fire butikker i Stockholm. Samtidig skifter han strategi og vil ifølge Market.se fremover satser på at levere egne mærkevarer til andre dagligvarebutikker.

"Det er svært at konkurrere med stærke aktører som Ica og Coop og Willys. Derfor vil vi i stedet for arbejde sammen med dem," siger Johannes Cullberg til Market.se.

Paradiset har på mange måder fungeret som Stockholms økologiske flagskib, og de velassorterede butikker har siden åbningen af den første butik i 2015 imponeret mange af byens gæster, men ifølge den svenske hjemmeside, har økonomien bag Paradiset været mindre imponerende, og trods salgsfremgang kom kæden ud af 2018 med et underskud på næsten 30 mio. dk. kr.

For at redde økonomien var det nødvendigt med radikale tiltag, og derfor valgte Johannes Cullberg at lukke butikkerne Sickla og Täby. Butikkerne på Södermalm og i NK-indkøbscentret fortsætter, da Paradise endnu ikke helt vil opgive butikskonceptet.

"Vi vil beholde de to resterende butikker. Der er forretninger til konceptet, og det er ret luksuriøst at have butikker, hvor du kan komme ind og opleve, hvad Paradise er og står for," siger Johannes Cullberg til svenske Breakit.

Paradisets butikker har satset meget på lækre salater til travle kunder, som ikke selv har tid til at lave maden fra bunden, men fremover vil kunderne kunne møde Paradisets egne produkter i andre dagligvarekæder.

Omstruktureringen af ​​virksomheden er allerede begyndt. I juni sidste år præsenterede Paradise og Midsona, som ejer Urtekram, et samarbejde i form af et fælles selskab og et nyt forbrugermærke under navnet "Everyday by Paradise", skriver Fri Köpenskab.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel