Annonce

Annonce

Annonce

En ny undersøgelse viser, at forbrugere fravælger de mere klimabelastende fødevarer, hvis de vha. en mærkning kan finde et mere grønt alternativ. Foto: Colourbox

Studie: Klimamærkning virker

Et nyt studie peger på, at klimamærkning af fødevarer kan ændre forbrugernes vaner og få dem til at vælge den klimavenligere variant.

En australsk undersøgelse, som omfatter 1.000 forbrugere, viser, at de fleste har en tendens til at undervurdere udledningen af drivhusgasser fra produktionen af fødevarer. Undersøgelsen konkluderer samtidig, at det kan have en effektiv adfærdsregulerende effekt, hvis varerne bliver klimamærket, så forbrugerne har mulighed for at handle mere klimavenligt. 

Det fremgår af en undersøgelse, som er ledet af forbrugerpsykolog Adrian Camilleri fra University of Technology Sydney. 

Hun bad undersøgelsesdeltagere om at estimere mængden af drivhusgasser, der udledes ved henholdsvis at producere en portion af 19 forskellige fødevarer og ved at bruge 18 elektriske apparater i en time. Resultaterne viste, at de forsøgspersonerne undervurderede emissionerne for elektriske apparater og i endnu højere grad undervurderede udledningen fra fødevarerne. 

"Hvis du beder folk om at gætte forskellen mellem oksekødsuppes og grøntsagssuppes påvirkning af miljøet, antager de, at der ikke er megen forskel. Men oksekødsuppen skaber over 10 gange mere drivhusgas end grøntsagssuppe," siger Adrian Camilleri ifølge EurekAlert

Adrian Camilleri og hendes kolleger gav så 120 af undersøgelsens deltagere valget mellem at vælge klimamærkede supper og supper uden klimamærkning. Forsøget viste, at når forbrugerne fik oplysninger om, hvor megen drivhusgas, der blev udsendt for at producere hver dåse, valgte de ofte lavemissions-løsningen.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature Climate Change.

Annonce

Flere artikler fra samme sektion

Claus Hein: Vi er på vej i den rigtige retning

Frilands direktør glæder sig over, at selskabet kom ud af året med skindet på næsen trods flere uforudsete udfordringer.

24-11-2020 2 minutter

Fremgang for Friland trods coronakrise

Omsætningen hos Danish Crown-datterselskabet Friland voksede med 4,4 pct. til 859 mio. kr., og økologien stod for 84 pct. af salget i et regnskabsår med mange uforudsete udfordringer.

24-11-2020 5 minutter