Annonce

Annonce

Rapporten fra MAPP Centret fremhæver behovet for, at horeca-branchen i højere grad fortæller om de økologiske valg til sine kunder for at nedbryde fordomme om pris og tilgængelighed. Foto: Colourbox

Danske spisesteder og barer ved for lidt om udbuddet af økologiske drikkevarer

Hoteller, restauranter og caféer i Danmark står ved en skillevej, hvor valget af økologiske drikkevarer ikke blot er et spørgsmål om smag, men også om image, bæredygtighed og fremtidig vækst, mener forskere bag ny rapport fra MAPP Centret.

Rapporten ’Merværdi i HoReCa med Det Økologiske Spisemærke – Fokus på økologiske drikkevarer’ fra MAPP Centret ved Aarhus Universitet sætter fokus på potentialet og udfordringerne ved at integrere flere økologiske drikkevarer i restaurationsbranchen for at opnå Det Økologiske Spisemærke.

Når hoteller, restauranter og caféer, under ét kaldet horeca-branchen, indkøber fødevarer, så udgør økologien i dag kun otte pct. af det samlede salg.

Den nye MAPP-rapport peger på, at der er et potentiale for at øge denne andel markant, lyder det i en pressemeddelelse om rapporten.

Frygt og fordomme

Men frygten for en besværlig certificeringsproces og kundernes reaktion på højere menupriser, kan ifølge rapporten stå i vejen for økologiens indtog i landets barer og spisesteder.

Omvendt peger rapporten på, at økologiske drikkevarer – fra vin til sodavand – kan spille en afgørende rolle i at løfte et spisesteds grønne profil og appellere til en voksende skare af miljøbevidste forbrugere. Desuden harmonerer et øget fokus på økologiske produkter med mange horeca-virksomheders interne værdier om bæredygtighed og ansvarlighed.

Det mener professor Tino Bech-Larsen fra MAPP Centret, som står bag rapporten.

»At opnå Det Økologiske Spisemærke er ikke kun et kvalitetsstempel, men også et klart signal til forbrugerne om engagement i miljøet,« siger han.

Rapporten betoner derfor behovet for, at Horeca-branchen i højere grad kommunikerer de økologiske valg til sine kunder for at nedbryde fordommene omkring pris og tilgængelighed.

Derudover peger rapporten på, at en styrkelse af samarbejdet mellem leverandører, grossister og horeca-virksomhederne kan fremme et større og mere attraktivt udvalg af økologiske drikkevarer.

Med et øget fokus på økologiens rolle i fremtidens fødevaresystem står horeca-sektoren over for en mulighed for at føre an i den grønne omstilling og samtidig styrke sin konkurrenceevne, lyder budskabet fra Aarhus Universitet.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage