Annonce

Annonce

Annonce

Butiksreol med grøntsager

Forbrugerrådet Tænks pristjek viser, at de økologiske fødevarepriser fortsætter med at falde. Arkivfoto: Morten Telling

De økologiske varer falder i pris

Økologi er generelt faldet i pris over de seneste år. Det viser de pristjek, som Forbrugerrådet Tænk har lavet af henholdsvis økologiske kolonialvarer og økologisk frugt og grønt hvert år siden 2015.

Køber du økologi i de billigste dagligvarekæder, kan du spare helt op til 100 kr. ved køb af blot 15 kolonialvarer fra det økologiske basissortiment, fremgår det af juni-nummeret af Forbrugerrådet Tænks medlemsblad.

Men de forbrugere, som ikke gider at løbe efter de billigste tilbud, kan ifølge Forbrugerrådet Tænk glæde sig over generelt faldende priser på økologiske fødevarer i alle dagligvarekæder.

I pristjekket har Forbrugerrådet sammenlignet priserne på 15 økologiske kolonialvarer som rørsukker, te, kaffe og hvedemel i ti supermarkedskæder og to onlinesupermarkeder.

I SuperBrugsen er prisen på tre år faldet med 86 kr., mens der i samme periode er barberet 77 kr. af prisen på de samme 15 kolonialvarer hos Netto.

Drastiske prisfald

Ifølge Per Østergaard Jacobsen, der er ekspert i detailhandel og ekstern lektor på Copenhagen Business School, er der tale om drastiske prisfald, og han tror, at priserne vil fortsætte med at falde, da konkurrencen om de økologiske kunder er benhård.

“Tidligere skulle prisfald på øl og smør lokke kunder i supermarkederne, men nu er økologi blevet trækplaster – helt ned til basisvarer som mel og sukker,” siger han til Forbrugerrådet Tænk.

“Som forbruger er det skønt, at de økologiske varer bliver billigere og billigere, og der er ingen tvivl om, at det er en af årsagerne til de seneste års store vækst, siger Henrik Hindborg, markedschef for detail i Økologisk Landsforening.

Kigger man udelukkende på sortimentet af økologiske baisvarer, er han dog uenig i, at priserne vil fortsætte med at falde i de kommende år.

“Jeg tror, at vi er nået ned på et prisniveau, hvor vi må sige, at det er mission complete. Forbrugere er faktisk ikke specielt prisbevidste, så der er mere at hente på andre parametre,” siger han.

Det handler om mere end pris

Henrik Hindborg hæfter sig ved, at man ikke længere finder de voldsomt høje priser på økologi, som tidligere fastholdt en del forbrugere i det konventionelle købespor, og ønsker kæderne at tiltrække flere økologiske kunder, er tiden efter hans vurdering moden til at tænke på meget andet end pris.

“Man kan få basisvarer til rimelige priser i stort set alle dagligvarekæder, og det næste skridt handler om at bygge flere værdier ind i de økologiske produkter,” siger markedschefen og nævner bedre smag, kvalitet, convenience, nye sorter og bæredygtighed som områder, hvor producenterne kan være med til at løfte salget ved at øge spændvidden og dybden i sortimentet.

“Men hvis alt bruttoavancen bliver presset ud af alle varer, er der ingen producenter, som har råd til at investere i produktudvikling, og vi er nået ned på et prisniveau, hvor vi oplever, at flere producenter begynder at føle sig presset. Vi er der, hvor rigtig mange økologiske producenter efterhånden savner gode argumenter for at investere i produktudvikling til detail. Det er brandærgerligt, for det er netop det, der skal til, for at detailhandlen kommer bedst videre med økologi,” siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Global supermarkedskæde satser massivt på økologi

Den franske kæde Carrefour vil næsten fordoble økologiudvalget i sine brasilianske butikker.

16-07-2019 2 minutter UdlandDetailhandel

Opråb fra Fødevarestyrelsen: Få styr på temperaturen

Det er gift for fødevaresikkerheden, hvis mad som fersk kød står for længe i solen eller ikke køles til den rette temperatur.

Voksende forbrugergruppe savner flere danske råvarer

En stor undersøgelse viser, at danske vegetariske forbrugere foretrækker, at deres mad er produceret i Danmark.

11-07-2019 3 minutter AfsætningFrugt bær & grøntImport