Annonce

Annonce

Kig ned i køledisk med økologisk kød.

Selv om syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, er der stadig mange der glemmer de gode intentioner, når de ser på priserne ude i køledisken. Foto: Moment Studio

De fleste forbrugere tænker på dyrevelfærd, når de handler i supermarkedet

Ny undersøgelse som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen viser, at syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer.

Danskerne tænker på dyrevelfærd, når de står i supermarkedet og handler fødevarer. Det viser en undersøgelse med fokus på Det Statslige Dyrevelfærdsmærke, som YouGov har udarbejdet for Fødevarestyrelsen.

Det bør være godt nyt for de økologiske kødproducenter, som det seneste år har oplevet, at der er færre forbrugere, der putter de Ø-mærkede kødprodukter i indkøbskurven.

Undersøgelsen viser bl.a., at ca. syv ud af ti danskere kender til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke ”Bedre Dyrevelfærd” og størstedelen af dem, der har kendskab til mærket, har også tillid til det. Undersøgelsen peger også på, at ca. syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, når de står i supermarkedet og køber ind til middagsbordet.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) er godt tilfreds med undersøgelsen:

”Rapporten sætter to streger under, at størstedelen af danskerne går op i dyrevelfærd, når de eksempelvis står foran køledisken. Det glæder mig. Det bekræfter mig også i, at vi i Danmark skal gøre noget ved de udfordringer, som vi visse steder har med dyrevelfærden. Målet er ganske klart. Dyrevelfærden skal løftes til gavn for både dyrene og til gavn for producenter og forbrugere, hvis efterspørgslen kan imødekommes, når de står i supermarkederne,” siger Jacob Jensen.

Ø-mærket viser vej

Af undersøgelsen fremgår det desuden, at der er en høj andel af børnefamilier, som går op i Dyrevelfærdsmærket. Her er det hele otte ud af ti i undersøgelsen, der svarer, at de kender Det Statslige Dyrevelfærdsmærke, og også hele otte ud af ti børnefamilier svarer, at de har tillid til mærket.

De tal kommer ikke bag på Birgitte Jørgensen, markedschef for detail i Økologisk Landsforening, da det i mange år har været kendt, at netop familier med små børn typisk går meget op i økologi, dyrevelfærd og sundhed:

"Når man køber økologisk kød, får man automatisk god dyrevelfærd med i købet, og oven i det gør man noget godt for biodiversiteten og drikkevandet, da økologerne ikke benytter syntetiske pesticider," siger Birgitte Jørgensen.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel