Annonce
Annonce
Rødt kød er blevet væsentligt dyrere det seneste år, og det ses nu i forbruget. Foto: Uffe Kjær/Moment Studio
»Historisk« fald i salget af oksekød
Salget af kød - særligt oksekød - er faldet drastisk herhjemme. Også i udlandet er der sket et fald, efter at priserne er steget.
Salget af oksekød i dansk detailhandel er faldet 25 pct. det seneste kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er salget af grisekød og kyllingekød faldet hhv. 5 pct. og 3 pct. målt i kilo.
Det skriver Finans, som har fået tallene bekræftet fra flere kilder.
”Uden at gå i detaljer kan vi godt nikke genkendende til de tal. Der er på alle måder tale om historiske fald i salget af især oksekød. Samtidig er der meget markante forskydninger i forbrugsmønstrene,” siger Henrik Vinther Olesen, kommunikationsdirektør i detailkoncernen Salling Group, til Finans.
Det voldsomme fald i salget af oksekød skyldes helt entydigt de seneste måneders prisstigninger, lyder vurderingen i både detailbranchen og hos slagterierne.
Ifølge en sammenligning af danske online-supermarkeders priser foretaget af Beepr i juni er prisen på hakket oksekød steget 37,4 pct. det seneste år.
Også i resten af Europa ses et fald i salget af kød, oplyser Danish Crown.
Det hører dog med til historien, at salget i butikkerne i samme kvartal 2021 var ekstra højt, fordi foodservice-sektoren ikke var kommet helt op at køre igen efter corona-nedlukningerne.
Flere artikler fra samme sektion
Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne
Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.
Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over
Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.
Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne
Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.