Annonce

Annonce

Et par går med et I Love Øko-net på gaden

Rema 1000's generelle vækst i omsætningen landede på 11 pct. i 2018, og dermed vokser økologien altså næsten i dobbelt tempo sammenlignet med den generelle vækst. Arkivfoto: Økologisk Landsforening

Øko-salg vokser i dobbelt tempo i Rema 1000

Rema 1000 har for 12. år i træk tocifret vækst i salget af økologiske fødevarer. Ifølge Økologisk Landsforening er Rema 1000 god til at nå de øko-glade småbørnsfamilier.

Udviklingen i det økologiske salg i Rema 1000 fortsætter sin fremgang. I 2018 øgede discountkæden salget med mere end 20 pct. - ovenikøbet efter 11 år med tocifrede vækstrater. 

Kædens generelle vækst i omsætningen landede på 11 pct. i 2018, og dermed vokser økologien altså næsten i dobbelt tempo sammenlignet med kædens generelle vækst. Øko-salget går både frem i de 23 butikker, der åbnede i 2018, og i de eksisterende cirka 300 butikker.

“Flere og flere af vores kunder tager det økologiske valg, når de har mulighed for det. Det handler om at gøre det tilgængeligt og gøre prisen attraktiv. Vi oplever en generel tendens til, at vores kunder er blevet mere bevidste i deres indkøb – de er mere opmærksomme på at tage klima- og miljøvenlige forbrugsvalg. Når vi samtidig kan holde priserne på et fornuftigt niveau, bliver flere og flere klar til at gå øko-vejen,” siger Anders Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000.

Mere økologi fra Gram Slot

Det økologiske sortiment i Rema 1000 tæller i dag 344 varenumre, hvoraf de 24 produkter stammer fra kædens økologiske landbrug Gram Slot i Sønderjylland. Det leverer økologiske varer som mælk, yoghurt, mel, havregryn, müesli og kartofler til Rema 1000. Kæden forventer at introducere nye varianter fra slottet, der er Danmarks største økologiske landbrug.

Den store fremgang i øko-salget glæder Henrik Hindborg, der er markedschef for detail i Økologisk Landsforenings markedsafdeling:

“Økologi har i mange år haft vind i sejlene takket være kæder som Rema 1000, der har gjort økologien tilgængelig for den almindelige dansker med velvalgte varer til fornuftige priser. Analyser fra GFK viser, at Rema 1000 suverænt er den kæde, der sælger mest økologi til småbørnsfamilierne. Det er jo glædeligt, at nye generationer får smag for økologi i en tidlig alder,” siger Henrik Hindborg.

Rema 1000 offentliggør sit regnskab for 2018 den 3. april 2019. 

Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel