Annonce

Annonce

Vicedirektør for CSR, marketing & kommunikation hos Aldi Thomas Bang står med den nye CSR-chef Katrine Milman foran en Aldi-butik

Vil man have økologisk frugt og grønt, så skal man handle i Aldi, siger Thomas Bang, vicedirektør for CSR, marketing & kommunikation hos Aldi. Han ser frem til det tætte samarbejde med den nye CSR-chef Katrine Milman. Foto: Jakob Brandt

Økologien får en større rolle i Aldi

Aldis økologisalg voksede det seneste år med 20 pct, og med ansættelsen af CSR-chef Katrine Milman cementerer discountkæden sit ønske om en grønnere kurs.

Sidste efterår landede Lidls tidligere topchef Finn Tang i direktørstolen hos Aldi, og han har ved flere lejligheder varslet en større vitaliseringsproces, som bl.a. betyder, at Aldi vil profilere sig på flere danske, veganske og økologiske produkter, og den øvelse er godt i gang.

- Økologien er en brik i et større puslespil. Vi skal i højere grad markere os som en relevant dagligvarekæde, hvor forbrugerne kan gøre deres daglige indkøb, og i dag er økologien blevet en vigtig del af forbrugernes daglige indkøb, siger Thomas Bang, vicedirektør for CSR, marketing & kommunikation hos Aldi.

- Finn Tang bygger videre på den strategi, vi havde i forvejen, men der er ingen tvivl om, at han også er med til at sætte gang i nogle nye ting. Som en kæmpestor global spiller har vi også et stort ansvar, og det er et ansvar, vi tager meget seriøst at leve op til. Det nye er måske, at det er blevet sat mere i system, og vi italesætter det mere end tidligere, siger Thomas Bang. 

Ny CSR-manager ansat

Som led i planen har Aldi ansat Katrine Milman som CSR-manager, og efter mange år i en lignende stilling hos Coop kommer hun med vigtige erfaringer.

- Nu taler jeg fra en anderledes position. Aldi er meget mindre end Coop, men til gengæld er vi måske mere adrætte, når der skal ske noget, siger Katrine Milman.

Og så giver det jo visse fordele at have en solid tysk ejer i baghånden.

- Det giver en stor indkøbsmuskel, som gør, at vi kan stille nogle krav til diverse certificeringer, som andre ikke kan stille. Vi kan bruge vores store volumener til at gøre det attraktivt at opfylde vores krav. I den forbindelse lægger vi os op ad de certificeringsordninger, der findes i forvejen, siger Aldis nye CSR-manager.

Aldis grund-dna

Siden Aldi åbnede som landets første discountkæde i 1977, har kæden oparbejdet et ry som det mest rendyrkede discountkoncept herhjemme, og gennem årene er Aldi blevet betragtet som en hardhitter, der ikke var bleg for at løsne det første skud i længerevarende priskrige på mælk.

Men ifølge Thomas Bang tegner det langt fra et retvisende billede af Aldis meritter i forhold til ansvarlighed.

- Aldi skal være kendt for at have kvalitetsvarer til markedets bedste priser uden at gå på kompromis med bæredygtighed og ansvarlighed. Det er de tre kerneområder, der er hele Aldis grund-dna, siger han.

- Men det er rigtigt, at vi har det princip, at når råvarepriserne falder, så skal det komme vores kunder til gode, siger Thomas Bang, som ikke ser noget modsætningsforhold mellem at sætte bæredygtighed og ansvarlighed højt på dagsordenen og sælge varer til attraktive priser.

Markant billigst på øko-grønt

Derfor var det også med stor tilfredshed, at han noterede sig, at Aldi i foråret vandt et pristjek af økologisk frugt og grønt.

Aldi har ikke tidligere deltaget i pristjekket, fordi kæden ikke har haft alle de typer af økologiske frugter og grøntsager, som indgår i pristjekket, men som debutant vandt Aldi med et stort prismæssigt hop ned til nummer to.

- Vi var ikke bare billigere end de andre kæder. Vi var markant billigere, så hvis man vil have økologisk frugt og grønt, så skal man handle i Aldi, siger Thomas Bang, som ser frem til det tætte samarbejde med Katrine Milman.

Han tør derimod ikke spå om, hvornår den nye grønne kurs kan føre Aldi til sorte tal på bundlinjen. Kæden har siden 2010 haft et underskud på ca. 1,5 mia. kr.

- Vi har en enorm stærk ejer med en stor pengetank i ryggen, og de tror på os.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage