Annonce

Annonce

Annonce

Tom restaurant med skilt om take away.

Der er ingen spisende gæster ved restauranternes borde for tiden, men i kølvandet på coronakrisen har takeaway-salget fået en kæmpe opblomstring. Foto: Colourbox

Økologiske restauranter tænker alternativt under corona-krisen

Pressemeddelelse

Økologiske restauranter over hele landet tænker kreativt i krisetiden. Mange holder stadig gryderne i kog og tilbyder take-away mad, der kan stemple sig med det økologiske spisemærke.

Krisetider kalder på kreativitet og øjne for nye forretningsmuligheder ikke mindst i kampen for at overleve, bevare arbejdspladser og sikre, at kunderne stadig kan få økologiske måltider. Økologiske restauranter over hele landet starter i disse dage nye initiativer op som fx økologisk take-away.

”Det er hårde tider for alle i restaurationsbranchen, og vi oplever, at rigtig mange af de økologiske restauranter gør alt, hvad de kan, for dels at sikre deres overlevelse og dels at sikre, at de kunder, som går efter det økologiske spisemærke uanset corona-krise, stadig kan få økologisk mad,” siger Michael Langberg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.

En af de restauratører, der har forvandlet en restaurant fuld af spisende gæster til at være et take-away-sted, er Sigrid Budtz-Jørgensen, som er indehaver af Restaurant L’estragon i Aarhus, som har det økologiske spisemærke i guld.

”Jeg har aldrig prøvet at skulle være så omstillingsparat før. Tingene ændrer sig fra time til time, og det er virkeligt surrealistisk at skulle sende medarbejdere hjem på ferie den ene dag for at kalde dem på arbejde den næste,” fortæller hun.

For Facebook-grupper og anden form for eksponering har skabt travlhed i køkkenet. Fra at tro, at der måske skulle laves 30 take-away menuer til weekenden, er hun oppe på, at det nok snarere bliver 100.

”Det er fantastisk med al den opmærksomhed og støtte, så nu prøver vi det af og ser, hvordan det går,” siger hun.

Også de offentlige køkkener tænker i alternativer nu, hvor mange offentlige ansatte er sendt hjem for at arbejde. I Furesø Kommune, hvor daginstitutionskøkkenerne alle har det økologiske spisemærke i guld, er dele af køkkenpersonalet i gang med at udarbejde kogebøger med de mest populære opskrifter. Bøgerne skal de ældste børn have med som afskedsgave, når de overgår til fritidsordning, så forældrene kan fortsætte de økologiske måltider derhjemme.

Det økologiske spisemærke er i vækst, og antallet af restauranter, caféer, hoteller samt offentlige køkkener og private kantiner, som har spisemærke, er i dag på mere end 3000.

”Antallet af restauranter og køkkener, der har det økologiske spisemærke, er støt stigende. Deres gode arbejde må ikke stoppe, så det er beundringsværdigt, at restauratørerne og køkkenpersonalet klør på og finder nye veje i en svær situation. Vi håber, at kunderne bliver ved med støtte ved også at købe take-away. Det er afgørende for, at vi har mange økologiske restauranter at besøge, når corona-krisen er ovre,” siger Michael Langberg fra Økologisk Landsforening.

Dette er en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening. Det er tilladt at kopiere og bringe den på andre nyhedssider.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Foodservice

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed