Et produktionsbånd med pølser ses i forgrunden. Bagved står to medarbejdere, hvoraf den ene er Hanegals stifter, Ulrich Kern-Hansen.

Hanegal har brugt 2018 på at blive certificeret efter FSSC 22000-standarden, som ifølge Ulrich Kern-Hansen (t.h.) er et krav, hvis man vil levere til mange af de udenlandske kæder, som sammen med et øget salg af færdigretter skal være med til at sikre den fremtidige vækst i selskabet. Arkivfoto: Jakob Brandt

Optimisme trods skrumpet bundlinje hos Hanegal

Hanegal dropper planen om at dele produktionen op i to selskaber og bygge en ny fabrik. Nu er planen at udbygge og øge aktiviteterne på den nuværende fabrik i Haderslev.

Sidste år oprettede Hanegal selskabet Hanegal Convenience A/S, men nu skrinlægges planerne om at opdele produktionen af pølser og pålægsvarer fra produktionen af convenienceprodukter via to selvstændige selskaber.

”Der er betydelige synergieffekter og fordele ved at fastholde produktionen på den samme matrikel," siger Hanegal-stifter Ulrich Kern-Hansen i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets årsregnskab.

Regnskabet viser, at store investeringer i det forgangne år har kostet på bunden hos Hanegal. Resultatet endte på et beskedent plus på 1,2 mio. kr., og selv om det er en tilbagegang på 850.000 kr., betegner ledelsen resultatet som tilfredsstillende, og Hanegal føler sig godt rustet til fremtiden.

”Det går så stærkt nu, at vi ikke kan vente på en ny fabrik. Salget af færdigretter er vokset voldsomt gennem de seneste tre år, og vi forventer, at væksten fortsætter i det nye år,” siger Ulrich Kern-Hansen.

Ingen tilsætningsstoffer er et hit

Især vegetariske og veganske måltidsløsninger uden tilsætningsstoffer har oplevet en eksplosiv vækst, og intet tyder på, at væksten stopper.

Ulrich Kern-Hansen håber derfor, at Hanegal allerede i første halvår af 2019 vil være i stand til at fordoble produktionskapaciteten for færdigretter, når en ny produktionslinje står klar i de nuværende rammer i Haderslev, hvor et kølerum er inddraget til produktion. På længere sigt bliver det dog nødvendigt at udbygge fabrikken, erkender han.

"Vi havde oprindeligt kig på et areal nord for fabrikken, som er ejet af Forsvaret, men de ønsker ikke at sælge. Heldigvis har vi siden fået signaler fra kommunen, som er villig til at give de nødvendige dispensationer, så vi får mulighed for at bygge, og det vil formentlig ske i løbet af en tidshorisont på to år," siger Ulrich Kern-Hansen og fortsætter:

"Det seneste år har vi haft en meget stor stigning i salget af færdigretter på 47 pct., mens vi har mistet nogle pladser på det danske marked, når det gælder salg af pølser og pålægsprodukter."

Ulrich Kern-Hansen lægger ikke skjul på, at Hanegal kan mærke, at flere aktører ønsker at få en bid af det økologiske pålægsmarked.

"Tidligere var der kun Aalbæk og Hanegal. I dag er Skare på banen med skiveskåret, Holmegaard Deli har fået en bid af kagen, og Tulip prøver igen og igen, og det er naturligt, at indkøberne ser positivt på, at der er kommet flere udbydere, så de kan få bedre priser," siger Ulrich Kern-Hansen.

Hvor en økologisk leverpostej tidligere typisk solgt for 16-18 kr., ligger prisen i dag på 10,95 kr.

”Det er især de to tyske discountkæder Aldi og Lidl, som forsøger at skabe opmærksomhed om deres økologiske varer ved at sænke prisen på udvalgte varer. Typisk dem der indgår i de årlige prisanalyser,” siger Hanegal-stifteren.

Øgede investeringer

Hanegals regnskab

  • Resultat efter skat
    2016/17: 1.195.803 kr. 2017/18: 2.047.300 kr.

  • Egenkapital i alt 2016/17: 11.345.668 kr. 2017/18: 10.149.865 kr.

Ulrich Kern-Hansen forklarer, at det, man mangler på bundlinjen i år, primært skyldes øgede investeringer i ledergruppen.

Han håber dog, at Hanegal til næste år vil være i stand til at vinde noget af det tabte terræn tilbage og øge indtjeningen i kraft af det seneste års investeringer et nyt ERP-system, produktudvikling, optimering og automatiseringer af driften. Selskabet har også brugt 2018 på at blive certificeret efter FSSC 22000-standarden. 

Han tillægger det ikke mindst stor betydning, at ledelsen er blevet styrket og yderligere professionaliseret i forbindelse med udvidelsen af ejerkredsen, hvor H&V Invest ApS har overtaget 10 pct. af aktierne, så Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen i dag ejer 80 pct. af selskabet.

”Det har tilført selskabet nogle helt nye kompetencer i forhold til international handel, og Hanegals fremtidige vækst skal hentes på eksportmarkedet og via salg af færdigretter,” siger han.


Flere artikler fra samme sektion

En af landets få Ø-mærkede restauranter lukker

Efter den 20. december er der kun én Ø-mærket restaurant tilbage i København.

14-12-2018 5 minutter Foodservice

De økologiske varer kommer i stigende grad fra udlandet

De danske økologer kan ikke følge med efterspørgslen - derfor importerer Danmark nu økologi for knap én mia. kr. Den igangværende omlægning kan måske vende udviklingen.

13-12-2018 4 minutter ImportDetailhandel

Vegansk firma med massiv eksportsucces kan gavne danske økologer

På under et år har Naturli' Foods' veganske varer fundet vej til 13 udenlandske markeder, og det kan vise sig at gavne de danske økologiske grøntsagsavlere.

13-12-2018 6 minutter EksportDetailhandel