Annonce

Annonce

Kaffe med et par bønner liggende på overfladen

Målet bag Peter Larsen Kaffes initiativ Circular Coffee Community er 100 procent cirkulær anvendelse af alt, der har med kaffedyrkning, forarbejdning og forbrug at gøre. Vel at mærke inden 2030. Foto: Colourbox

Peter Larsen Kaffe vil afskaffe alt sit affald

Der er for meget spild i kaffeproduktionen. Derfor igangsætter Peter Larsen Kaffe et omfattende initiativ, der skal gøre alle restprodukter til en ressource.

“Kaffe er mere end de kaffebønner, du bruger til at brygge en kop kaffe. Kaffe er også grums, skaldele og blade fra kaffeplanten, der blandt andet indeholder næringsstoffer og fibre med enorme potentialer. Derfor er det synd og skam, at vi i dag udnytter under en procent af kaffeplantens mange næringsstoffer, når vi brygger kaffe”.

Sådan indleder Peter Larsen Kaffe sin tema-webside om kaffefabrikantens initiativ ‘the Circular Coffee Community’. Eller sagt på godt jysk: Det cirkulære kaffefællesskab.

Ånden bag fællesskabet er en ambition om at udnytte kaffe-biomassens fulde potentiale og at genanvende så meget som muligt i hele værdikæden. Lige fra det øjeblik, en kaffeplante bliver sået i eksempelvis Kenya, til du graver kompostmuld af blandt andet kaffegrums ud i din have.

Vi vil simpelthen afskaffe affald. Det bliver en kæmpe udfordring.

— Lars Aaen Thøgersen, udviklingschef i Peter Larsen Kaffe

Lars Aaen Thøgersen er udviklingschef i Peter Larsen Kaffe. Han er sammen med sin kollegaer ved at sætte strøm til den bevægelse, der er skabt for at bringe mennesker, virksomheder og organisationer sammen i et cirkulært kaffefællesskab. Med the Circular Coffee Community ønsker Peter Larsen Kaffe at gøre op med kaffespild, men det kan kun ske gennem samarbejde på tværs af forskellige kompetencer.

- Vi vil gøre hele kaffens forsyningskæde cirkulær - fra det nyplantede kaffetræ til det brugte kaffegrums. Vi tror på, at vi ved at samarbejde med kunder, forskere og andre virksomheder kan fjerne alt spild i forbindelse med produktion og forbrug af kaffe. I fællesskab kan vi udvikle løsninger, der kan eliminere spild og udnytte kaffeplantens fulde, nærende og nyttige potentiale, siger Lars Aaen Thøgersen.

4 cirkelrunde tip: Genbrug mere af din kaffe(grums)

  1. Lav din egen ice-coffee: Har du en kafferest på kanden eller i en termoflaske, du ikke får drukket sidst på dagen, så hæld det på en kande og stil den i køleskabet. Næste dag blander du det med en sjat mælk og et par isterninger. Vupti! Din egen is-kaffe er klar.

  2. Grums er god hånd-scrub. Hvis du har fået olie på hænderne eller andet, der er svært at vaske af, så er kaffegrums et godt skuremiddel, før du vasker med sæbe. Grumset er også godt til at skrubbe lugten af løg eller fisk af fingrene. Blandet med eddike er det også et godt skurremiddel til fx en gryde, hvor maden er brændt på.

  3. Kaffegrums booster komposten. Din kompost er vild med kaffegrumset fra dit køkken. Nitrogen bundet i grumset booster kompostprocessen.

  4. Hold dræbersnegle væk. Spred kaffegrums i kanten af et bed eller andre steder i haven, hvor du ikke vil have besøg af dræbersnegle. De bryder sig ikke om syren i grumset.

Find flere brugbare recirkulerings-tips på circularcoffeecommunity.com/the-circular-way.

Målet bag Circular Coffee Community er 100 procent cirkulær anvendelse af alt, der har med kaffedyrkning, forarbejdning og forbrug at gøre. Vel at mærke inden 2030.

- Vi har aldrig arbejdet så direkte i forhold til recirkulering som her, og vi har det som et centralt mål i hele den koncern, Peter Larsen Kaffe er en del af – og på tværs af hele værdikæden. Vi vil simpelthen afskaffe affald. Det bliver en kæmpe udfordring, siger Lars Aaen Thøgersen og hentyder til potentialet, hvor 99 procent af næringsværdien går tabt.

Kaffeavner giver brød god krumme

Når man arbejder på tværs af hele værdikæden fra Kenya til Kalundborg er der mange steder at gribe fat. Men Lars Aaen Thøgersen giver et eksempel fra den Viborg-baserede virksomhed, der illustrerer et af de helt utroligt mange håndtag, der skal vrides grundigt for at skrue ned for ressourcetabet.

Lars Aaen Thøgersen forklarer, at man hos Peter Larsen Kaffe i mange år har “bildt os ind, at vi ikke har haft spild i produktionen”.

Men under ristningen af kaffebønnerne brænder man en hinde af bønnerne. Hinden kaldes for silverskin – og det, der med et dansk ord kaldes for kaffeavner, ender typisk som brændbart affald. Den tørre hinde brænder ganske godt, men en stor mængde af næringskilder går tabt, når resterne flammer op i et forbrændingsanlæg.

- Vi er en stor koncern, og når man lægger det hele sammen, så løber bare det ene lille element op på 180 tons affald om året, fordi vi arbejder med kaffe i stor skala, slår Lars Aaen Thøgersen fast.

Stigende øko-andel i Peter Larsen Kaffe

  • 2017-18: 24 pct.

  • 2018-19: 29 pct.

  • 2019-20: 36 pct.

Udviklingschefen forklarer, at de allerede arbejder sammen med andre små virksomheder om at bruge silverskin-resterne som et bindemiddel til at skabe struktur i 3D-printmateriale og i byggematerialer.

Desuden peger han på, at silverskin “funker godt” som ingrediens i brød, fordi det er med til at give en helt speciel krumme i brødet.

- Men det sætter fødevarereglerne en barriere for. Man må ikke bruge det i dag – og det er et eksempel på, hvordan vi med fællesskabet gerne vil arbejde bredere, slå fælles front og ikke mindst råbe op på det politiske niveau. Vi vil gerne være med til at ændre regler, der kan være baseret på et gammelt mindset, for at få gang i recirkuleringen, siger Lars Aaen Thøgersen.

Alt fra olieudtræk til skaller tæller

Udviklingschefen forklarer, at de allerede arbejder sammen med “en hel underskov af små og mellemstore virksomheder”. For eksempel DaKa Refood, hvor de sammen kigger på at skabe et logistisk flow, så man kan indsamle kaffegrumset.

Dertil kommer samarbejder med andre virksomheder om at bruge kaffegrums til at producere spiselige svampe, lave udtræk af olier samt – som nævnt – at være en ingrediens i bygge- og 3D-print-materialer.

- Vi arbejder med mange forskellige initiativer, hvor vi ikke nødvendigvis spreder vores virksomhed i alle mulige retninger, men bidrager til at løse en stor udfordring og skabe nye, grønne markeder, siger Lars Aaen Thøgersen og understreger, at ambitionen også er at udnytte ressourcerne bedre allerede hos kaffebønderne i fx Østafrika og Mellemamerika. 

i Circular Coffee Community stiller vi det ultimative krav til partnervirksomheder, at de omlægger den totale virksomhedskaffeløsning til økologi for at være med.

— Lars Aaen Thøgersen, udviklingschef i Peter Larsen Kaffe

Eksempelvis befinder de kaffebønner, der sendes til Europa, sig inde i en frugtskal. Den minder om et kirsebær. Skallen har mindst lige så stor næringsværdi som selve kernen, altså bønnen, og nogle steder bliver skallerne ganske vist brugt blandt farmerne til at lave te eller som dyrefoder. Men ifølge udviklingschefen er det ikke noget, der rigtig batter i forhold til at skabe økonomisk værdi af recirkuleringen.

Dertil kommer, at der også er masser af næringsstoffer i kaffeplantens blade, der også kan udnyttes.

- Hvor alle økologer i Danmark er helt inde i den cirkulære tankegang ud fra et økonomisk perspektiv, så er man altså ikke så langt fremme i de lande, hvor vi importerer råvarerne til kaffen fra. Den helt store udfordring er, hvordan vi omdanner kaffens samlede biomasse til noget, der har værdi. Hvordan skaber vi produkter, som farmerne kan tjene penge på – og hvordan sikrer vi, at de får hjælp til at sælge det? Det er det blevet vores mission at finde en løsning på.

Økologi central i fællesskabet

Peter Larsen Kaffe er i kaffebranchen kendt for sin økologiske profil. Hele 36 procent af kaffeprodukterne fra Viborg-virksomheden bærer et økologi-mærke, og siden 2017 har der været en kraftigt stigende tendens i Peter Larsen Kaffes øko-afsætning på omkring 24 procent årligt.

Til sammenligning er markedsandelen på økologisk kaffe ude i detailhandlen på 10,4 procent ifølge den seneste markedsrapport fra Økologisk Landsforening.

Lars Aaen Thøgersen oplyser, at virksomheden “går all in på certificeringerne fra 2021”. Det vil sige, at det fulde sortiment skal overgå til at være enten økologisk og/eller Fairtrade-/Rainforest-/UTZ-certificeret.

Udviklingschefen ser “en kæmpestor kobling” mellem økologien og det nye recirkulerings-fællesskab – og han hentyder til, at økologi jo netop handler om at holde hus med ressourcerne.

- Derfor har vi meget stort fokus på økologi i vores initiativ. Vi vil gerne lave partnerskaber med erhvervskunder, for eksempel hotelkæder, som en del af arbejdet i fællesskabet. Og i Circular Coffee Community stiller vi det ultimative krav til partnervirksomheder, at de omlægger den totale virksomhedskaffeløsning til økologi for at være med, siger Lars Aaen Thøgersen.

Desuden skal partnervirksomhederne arbejde med at genanvende kaffegrums og indgå i en plan for helt at afskaffe emballage.

Udviklingschefen påpeger, at kravene skal sikre, at der er handling bag ordene.

- Det her drejer sig om, at vi slet ikke vil have spild i hele værdikæden. Alt affald skal fanges op og have værdi, før det bliver til affald – og i stedet blive en ressource.

Mandag 21. september inviterer Peter Larsen Kaffe til det første møde i Circular Coffee Community i forbindelse med den madpoltiske festival Madland i København. Mødet bliver det første af en række åbne møder i Circular Coffee Community.

Flere artikler fra samme sektion

EAT Grim sælger grimme grøntsager

To iværksættere har fået så megen succes med at begrænse madspild ved at sælge økologiske frugt- og grøntkasse, der udelukkende er fyldt med tilsyneladende uperfekte varer, at de snart retter blikket mod udlandet.

23-09-2020 6 minutter Madspild,   Virksomheder

Comeback til sønderjysk saftproducent

Søgaard Saft trykkede på pauseknappen i foråret, men nu er de ansatte genansat og produktionen af økologiske drikkevarer genoptaget.

22-09-2020 2 minutter Virksomheder,   Foodservice

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion