Annonce

Annonce

Dennis Hvam, international markedschef, Peter Rasmussen og Anne Stine Jørck foran Organic Market

Dennis Hvam, international markedschef, Peter Rasmussen og Anne Stine Jørck som bl.a. besøgte Organic Market, som henter halvdelen af sine økologiske produkter hos grossisten EcoWital, som distribuerer ca. 2.500 økologiske produkter. Foto: Økologisk Landsforening

Polen har potentiale til at blive Danmarks næste økologiske eksporteventyr

I Polen er økologien på vej ind i den brede dagligvarehandel, og det giver nye åbninger for danske fødevareproducenter, vurderer Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening efter besøg i Warszawa.

Polen er Europas 11. største land målt på areal og det 9. største land i Europa målt på antallet af indbyggere, og landet har samtidig en af Europas hurtigst voksende økonomier. Men måler man Polen med den økologiske målestok, fylder den centraleuropæiske republik endnu ikke ret meget i statistikken.

Det kan den komme til, vurderer Dennis Hvam, international markedschef hos Økologisk Landsforening. Han tilbragte i november to travle dage i Warszawa, hvor han og to kolleger fra ØL var på farten for at brande dansk økologi over for polske dagligvarekæder og grossister, og det blev en god oplevelse for den danske trio, som blev modtaget med åbne arme overalt, hvor den kom.

”Polen overraskede os, og selv om polakkerne i gennemsnit kun bruger ca. 60 kr. om året på økologi, kan vi se, at Polen kan udvikle sig til et interessant marked for økologiske fødevarer,” siger Dennis Hvam, som drømmer om, at han og de danske fødevareproducenter kan skrive et nyt dansk eksporteventyr i Polen.

Økologien bliver mainstream

”Polakkerne ved godt, at vi er gode til økologi, og de var meget interesserede i at høre om, hvordan Danmark er blevet en af verdens førende økologinationer,” siger Dennis Hvam efter hjemkomsten fra den polske hovedstad, som med 1,7 mio. indbyggere er lidt større end København.

Set gennem de økologiske briller er der dog ingen tvivl om, at den danske hovedstad stadig er storebror med et væsentligt større udbud og salg af økologiske varer hos dagligvarekæderne og i foodservicebranchen.

Smørbar fra Naturli' er et af de danske produkter, som har fundet vej til de polske butikshylder, hvor det koster knap 21 kr
Smørbar fra Naturli' er et af de danske produkter, som har fundet vej til de polske butikshylder, hvor det koster knap 21 kr

Men Dennis Hvam er ikke i tvivl om, at Polen er på vej frem, og han baserer sine positive forventninger til markedspotentialet i Polen på flere forhold, som alle peger i retning af mere økologi. Dels er polsk økonomi inde i en rivende udvikling, hvor salget af økologiske fødevarer gennem de seneste år har oplevet en årlig vækst på ca. 10 pct. Dels spreder de økologiske varer sig i øjeblikket fra specialhandlen og onlinesalgskanalerne til landets mange fysiske dagligvarebutikker.

”Det betyder, at mange flere i fremtiden bliver eksponeret for de økologiske varer, og jeg tror, at den udvikling vil være med til at sætte mere skub i Polens økologiske salg,” siger den internationale markedschef, som af samme grund forventer at møde en del polske indkøbere, når han midt i februar står i spidsen for den danske fællesstad på den internationale økologimesse Biofach i Nürnberg.

Bare kom med varerne

”Vi brugte turen til Polen til at fortælle om ’den danske model’ og om de mange innovationspriser, som danske producenter har høstet gennem de seneste år,” siger Dennis Hvam, som rundt om i de polske butikker, kunne se, at Polen allerede importerer flere økologiske produkter fra Danmark. Det gælder bl.a. snackprodukter fra RawBite og shots fra Bangs, og han håber og tror, at disse produkter snart får selskab af mange flere danske øko-varer.

Det håb fik ny næringen under besøget i Polen:

”Bare kom med varerne, så har jeg plads på hylderne,” lød meldingen fra Smak Naturys direktør, Michael Kapica. Selskabet har et sortiment på 6.000 økologiske varer og driver tre økologiske profilbutikker i Warszawa og direktøren forventer at åbne flere butikker i de kommende år - både i Warszawa og i landets øvrige store byer.

Platform med en mio. faste kunder

Under opholdet i Polen blev det også til et besøg hos Organic Market/24, som er Polens næststørste distributør af økologiske produkter og driver Polens største online-platform med 2.500 økologiske produkter i sortimentet. Dennis Hvam beskriver virksomheden som Polens økologiske udgave af den danske onlineplatform Nemlig.com.

Produkter fra Dagrofas Grøn Balance-serie er også nået til Polen
Produkter fra Dagrofas Grøn Balance-serie er også nået til Polen

Selskabet blev etableret i 2006 og har i dag over en mio. faste kunder og forsyner økologiske fødevarebutikker over hele Polen med økologiske produkter, hvoraf grossisten EcoWital leverer halvdelen, og kan ligne et godt mål for dansk eksport.

”Alle dem, vi besøgte, var meget professionelle og havde en stor tro på en positiv udvikling af økologien og Polens økonomi,” siger Dennis Hvam. 

Survarer og grønt

En anden potentiel samhandelspartner for danske fødevareproducenter er Bio Planet, som driver de økologiske mærker Bio Planet, Biominki og NaturaVena. Selskabet er Polens største distributør af økologiske fødevarer, og leverer varer til 800 specialbutikker og 2.500 af Polens største detailbutikker.

Dennis Hvam besøgte også Carrefour Bio, som er en af flere økologiske profilbutikker i den polske hovedstad, men fælles for dem er, at de har et relativt smalt sortiment af frisk, økologisk frugt og grønt, så også her kunne der være en åbning for danske producenter, vurderer han.

”Polakkerne er desuden meget glade for survarer, pickles og fermenterede produkter herunder også kombucha, og vi fik en konkret efterspørgsel på skyr.”

Under opholdet i Warszawa blev de danske gæster interviewet af magasinet Wiadomości Handlowe, som bl.a. bliver distribueret til chefer og direktører i polsk dagligvarehandel.

”Det er et rigtig godt sted at brande dansk økologi og den ’danske model’, som omfatter en statslig kontrol, der sikrer en høj troværdighed,” siger Dennis Hvam.

Ikke alle kender økologien

Mens 98 pct. af danskerne kender Ø-mærket, bed han under besøget i Polen mærke i, at kendskabet til økologien endnu ikke er helt på det samme niveau i den polske befolkning, så vil man ind på det polske marked, er det efter hans vurdering en god ide at kommunikere fordelene ved økologien på emballagen.

Kunderne i Smak Natury kan finde en del økologisk kød
Kunderne i Smak Natury kan finde en del økologisk kød

”En del polakker kender ikke økologi, så på den måde, er det stadig et meget umodent marked. På magasinet var de for eksempel meget overraskede over at høre, hvor mange pesticidrester der er i konventionel frugt og grønt,” nævner han som eksempel på en faktuel viden, som man ikke nødvendigvis kan forvente er kendt i den brede offentlighed i Polen.

Polakker kigger også på prisen

Præcis som det i øjeblikket er tilfældet i Danmark, spiller priserne derimod en stor rolle for, hvad polakkerne fylder i indkøbskurven. Men ifølge Dennis Hvam er polakkerne vant til at betale lidt mere for de økologiske varer, som i mange tilfælde bliver betragtet som premium-varer, og prisniveauet ligger ofte tæt på det danske.

”Nu skal vi arbejde videre med de nye kontakter og bearbejde de polske kæder og grossister, sideløbende med at vi får solgt Polen ind til de danske fødevareproducenter,” siger Dennis Hvam.

Han nævner messen Bio Expo Warszawa 3.-5. oktober som et godt sted at starte, hvis man drømmer om polsk eksport.

I den forbindelse minder han om, at Økologisk Landsforening overvejer at lave en ’matchmaking-tur’ til Polen i 2024, hvor danske producenter får mulighed for at møde potentielle kunder.

En anden mulighed er at deltage på den danske fællesstand på Biofach i februar, hvor der stadig er enkelte ledige pladser.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel