Annonce

Annonce

Butikshylder i polsk supermarked med masser af konventionelle fødevarer

Efter mange års uafbrudt vækst bugner de polske supermarkedshylder med fødevarer til en befolkning, som får flere og flere penge mellem hænderne, men der er endnu ikke ret mange økologiske varer på hylderne. Foto af Adam Olszanski, flickr, CC BY-NC 2.0

Polen kan udvikle sig til interessant eksportmarked for dansk økologi

Det er nu, at du skal på banen, hvis du skal med i den første bølge af danske fødeproducenter på det spirende økologimarked i Polen, lyder vurderingen Økologisk Landsforening.

Med 38 mio. indbyggere er Polen det sjette største marked i EU, og ifølge Bank PKO, som er Polens største bank, har landet haft den stærkeste økonomiske vækst blandt samtlige nuværende EU-medlemslande gennem de seneste 30 år.

Den rivende udvikling har givet polakkerne flere penge mellem hænderne, og det er en af årsagerne til, at Økologisk Landsforening har rettet blikket mod det polske marked, hvor foreningens internationale markedschef, Dennis Hvam, øjner et interessant potentiale for eksport af økologiske fødevarer.

Kigger man på Danmarks samlede eksport, har Polen gennem de seneste årtier udviklet sig til Danmarks niende største eksportmarked, men hidtil har den økologiske eksport ikke bidraget med ret meget, men det kan den komme til, mener han.

Har du brug for mere viden

  • Vil du vide mere om potentialet for eksport af plantebaserede varer til henholdsvis Sverige og Polen, kan du tilmelde dig Økologisk Landsforenings webinar 12. november kl. 13-15 et webinar.

  • Foreningen planlægger desuden en inspirationstur til Polen. Se fakta i bunden af artiklen.

Et umodent marked

Faktisk køber polakkerne i gennemsnit kun økologiske varer for 60 kr. om året, og økologiens markedsandel i Polen udgør kun sølle 0,6 pct. og er dermed blandt de laveste i Europa.

Dennis Hvam erkender, at Polen p.t. er et meget umodent marked i forhold til Tyskland og Sverige, som tilsammen aftager 63 pct. af den danske økologieksport.

Men Polen har samtidig en stærk økonomi, hvor borgernes købekraft vokser år for år. Hvis det polske marked udvikler sig på samme måde som Danmarks øvrige nærmarkeder, forventer Dennis Hvam, at den voksende velstand vil dreje det polske forbrug i retning af mere grønne indkøbsvaner.

I kølvandet på en øget bevidsthed om bæredygtighed og klima forventer han, at det derfor kun er et spørgsmål om tid, før polakkerne begynder at fylde flere økologimærkede varer i indkøbskurven.

»Når det sker, er det vigtigt, at de danske varer allerede står på de polske butikshylder,« siger han.

Analyse skaber optimisme

En helt ny markedsundersøgelse af salgspotentialet for plantebaserede fødevarer i Polen, som Ecovia Intelligence har lavet for Økologisk Landsforening, styrker hans eksportoptimisme.

Analysen viser, at 40 pct. af de polske forbrugere er interesserede i økologiske og naturlige produkter, og da 80 pct. af de økologiske varer bliver importeret, gør det ifølge Dennis Hvam, det tidligere østblokland interessant for danske producenter af både plantebaserede og mange andre produkter, som taler ind i nutidens trends omkring bæredygtighed, dyrevelfærd og klima.

Det er nu, at de danske producenter har mulighed for at komme med i den første bølge og skabe sig en position på det polske marked, inden andre fylder hullerne.

— Dennis Hvam, international markedschef, Økologisk Landsforening

Resultaterne er samlet i et såkaldt whitepaper, der belyser mulighederne for at komme ind på det polske marked.

»Hidtil har det økologiske salg især været centreret omkring de største polske byer, hvor der findes flere highend supermarkeder og specialbutikker, som tilbyder et voksende sortiment af økologi,« siger Dennis Hvam.

Han fornemmer, at det kun er et spørgsmål om tid, før økologien bliver mere mainstream, og så vokser behovet for en bred vifte af basisvarer, som han håber, at polakkerne vil købe hos danske producenter.

»Det er nu, at de danske producenter har mulighed for at komme med i den første bølge og skabe sig en position på det polske marked, inden andre fylder hullerne,« siger han.

Henter 80 pct. i udlandet

Forbrugerinteressen for økologi har typisk været centreret omkring borgerne i de større byer, men under corona-tiden rykkede interessen også til mennesker i de mindre byer, mens salget af økologi begyndte at stige.

I dag bor to ud af tre polakker i byer med mindst 100.000 indbyggere, og det er især i de større byer, at økologien gennem de seneste år er blevet mere tilgængelig og efterspurgt, så ifølge Dennis Hvam giver det formentlig god mening i første omgang at rette sine eksportaktiviteter mod kunder i de større byer eller nogle af de polske dagligvarekæder, som har egne øko-serier.

Selv om inflationen og krigen i nabolandet Ukraine har skabt en lille opbremsning i væksten, forventer Ecovia Intelligence, at Polens marked for plantebaserede alternativer til kød- og mejeriprodukter årligt vil vokse med over ni pct., så omsætningen når knap en halv mia. euro i 2028.

Nyt eksporteventyr i sigte

Når det kommer til fødevarer, som både er økologiske og plantebaserede, udgør disse aktuelt kun 4,6 pct. af Polens samlede plantebaserede fødevaremarked.

»Det relativt begrænsede sortiment af fødevarer, som leverer på både økologi og det plantebaserede, gør Polen spændende, og potentialet er stort. Fordi de polske forbrugere i stigende grad lægger vægt på sundhed og forbinder dette med både økologi og det plantebaserede, er dette markedet i hastig vækst. Hvis de danske virksomheder formår at stige på væksttoget, kan det på sigt blive et stort eksporteventyr,« lyder vurderingen fra Dennis Hvam.

Tag med Økologisk Landsforening til Polen

ØL gennemfører d. 21.-22. november en to-dages inspirationstur til Warszawa, hvor danske producenter kan møde nogle af Polens vigtigste økologiske aktører.

Deltagerne skal besøge polske butikker og deltage i company-dating med tre vigtige aktører i den polske hovedstad.

Som eksportør kan man læse sig til meget nyttig viden via diverse markedsanalyser, men ifølge Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening, giver det ofte god mening at tage ud og besøge de markeder, som man gerne vil ind på, og han glæder sig til rollen som turguide for de danske producenter på turen til Warszawa.

Tre gange virksomhedsdating i Warszawa

Den første dating-session bliver med Smak Natury, der distribuerer økologiske varer til flere end 700 detail- og foodserviceaktører i Polen og selv driver to butikker i Warszawa.

»I anden runde møde de danske deltagere Polens største økologiske supermarked, Organic Market/24, som har over en mio. faste kunder. Det er Polens økologiske udgave af Nemlig.com, som har eksisteret siden 2006, og den forsyner økologiske fødevarebutikker over hele Polen med økologiske produkter under Bio-Planet mærket,» siger Dennis Hvam.

Endelig møder deltagerne Bio Planet, som er den førende aktør på det polske marked, når det gælder produktion og distribution af økologiske fødevarer.

»De har 7.000 produkter i deres sortiment,« siger Dennis Hvam, som oplyser, at de danske deltagere på turen bliver klædt på med den nyeste viden om det polske marked, inden de møder de polske kæder og grossister.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel