Annonce

En mand og kvinde køber grønsager i et supermarked

Økologien er i vækst i USA, og det presser varernes pris nedad. Foto: Colourbox

Stor fremgang for økologien i USA presser priserne nedad

Antallet af økologiske bedrifter i USA er steget med 56 pct. på fem år. Økologiens popularitet har øget udvalget og presser samtidig priserne.

De amerikanske forbrugere lægger i stigende grad økologiske varer i indkøbskurven. 

Det har ført til en øget omlægning i det amerikanske landbrug, så der i 2016 var godt 14.000 økologisk certificerede landbrug i USA, hvilket er en stigning på 56 pct. i forhold til 2011. Det viser tal fra ifølge analysebureauet Pew Research Center.

Trods omlægningen udgjorde det økologiske areal imidlertid kun fem mio. ha. i 2016, hvilket kan lyde af meget, men ikke engang er én pct. af det samlede landbrugsareal i landet.

Nogle stater har dog væsentligt mere økologi end landsgennemsnittet; Vermont ligger i toppen med 11 pct. af landbrugsarealet.

Økologien er fortsat mindst udbredt i sydstaterne, men det er samtidig her, at antallet af økologiske bedrifter er vokset mest fra 2011 til 2016; flere stater har gennemgået en stigning i antallet på både 100 og 200 pct., mens Arkansas har fået hele 540 pct. flere øko-bedrifter; fra 10 i 2011 til 64 i 2016.

Både økologisalget i dollars og statens støtte til eksempelvis omlægningen til og forskning i økologisk landbrugsdrift er samtidig steget de senere år.

Mens den øgede popularitet har ført til flere økologiske varer og et bredere udvalg, presser det samtidig priserne nedad, skriver nyhedsbureauet AP. I 2014 kostede økologiske varer i gennemsnit 27 cent mere per enhed end den konventionelle pendant, mens differencen faldt til 24 cent i 2018.

Ligesom i Danmark er efterspørgslen på visse økologiske varer i USA også så høj, at der er problemer med at følge med efterspørgslen. Det er især de unge i Millennial-generationen, som fører an i økologiforbruget.

Målt på omsætningen fra det økologiske fødevaresalg i detailhandlen er USA klart førende i verden. Ifølge tal fra 2016 var omsætningen på knap 39 mia. euro, 291 mia. kr., mens Tyskland på andenpladsen omsatte for 9,5 mia. euro, 71 mia. kr.

Flere artikler fra samme sektion

Nordjysk cateringmesse sætter spot på økologien

ØL sætter sammen med flere aktører ekstra fokus på økologi og 10-års jubilæum for Det Økologiske Spisemærke, når Cateringmesse Nord slår dørene op den 27. februar.

19-02-2019 4 minutter Foodservice

Arla lancerer ny øko-yoghurt med kun to ingredienser

En helt ny type yoghurt uden tilsat sukker eller tilsætningsstoffer af nogen art udfordrer både smagsløg og de gængse standarder for yoghurt.

18-02-2019 2 minutter Detailhandel

Massiv interesse for dansk eksportfremstød

Vodka-serie med rodfrugter fra dansk mikrobrænderi får stor opmærksomhed på verdens største økologimesse, hvor der er tæt trafik på den danske fællesstand.

15-02-2019 5 minutter Eksport