Annonce

Annonce

En kunde står med selleri i hånden i en butik

Efter en periode, hvor danskerne har kigget mere på prisen end næringsindholdet i de fødevarer, de køber, er sundhed igen kommet i fokus hos forbrugerne, viser stikprøveundersøgelse fra AIM Create. Foto: Moment Studio

Sunde fødevarer er igen kommet i fokus hos danske forbrugere

Efter nogle år med meget fokus på priserne, er danskerne igen begyndt at gå mere op i sundhed, når de køber ind i supermarkedet.

En undersøgelse fra AIM Create, bør være godt nyt for de økologiske producenter. Analysebureauets årlige stikprøveundersøgelse viser, at 56 pct. af danskerne mellem 20 og 70 år går op i at spise sundt, skriver Dagligvarehandlen.dk Det tal lå i 2022 på 40 pct.

"Det er glædeligt, at sund kost er tilbage i rampelyset. Dog bør vi som samfund fortsat overveje, hvordan vi kan inddrage alle samfundslag og aldersgrupper i dette skift til at spise mere sundt. Derudover får vi også bekræftet, at når hver tredje fokuserer på livsbalance, er det klart, at der er en trend mod erkendelse af, at sundhed handler om meget mere end bare kosten", lyder det i en kommentar fra AIM Create. 

Undersøgelsen er baseret på svar fra 682 danskere mellem 20 og 70 år, og den viser, at det især er borgere med høj uddannelse og god økonomi, som vægter sundhed højt. 

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel