Annonce

Annonce

Dagligvarebutik i Amsterdam

Detailhandelsekspert Flemming Birch (bagest) havde planlagt 12-15 inspirerende besøg i hollandske dagligvarebutikker, før de danske producenter forlod Amsterdam. Her bliver de introduceret til Ekoplaza af indkøbsdirektør Stephan Blommendaal fra kædens ejer Udea. Foto: Nanna Navntoft

Amsterdam blev et inspirerende møde

Amsterdam er lysår foran Danmark, når det gælder convenience. På økologifronten forholder det sig omvendt, og ifølge detailhandelsekspert giver det interessante åbninger for dansk eksport.

Ud over den populære silde-hotdog er Holland et land uden en egentlig madkultur, og ifølge detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch, laver hollænderne ikke nær så meget mad fra bunden, som vi gør i Danmark.

Det en af grundene til, at deltagerne på Økologiske Landsforenings inspirationstur til Amsterdam kunne opleve et væld af convenience- og fastfoodkoncepter.

“Når vi taler convenience, er Amsterdam lysår foran Danmark, og man får nærmest et chok over de mange forskellige løsninger, der findes,” siger Flemming Birch.

Han genbruger ordet ‘chokerende’ med tilføjelsen lavt, når han skal forholde sig til det hollandske detailsalg af økologi.

Med en økologiandel i detailhandlen på 4,5 pct. er Holland kun nr. syv på listen over lande med den højeste økologiandel. Den toppes til gengæld af Danmark, som ifølge det seneste estimat fra Danmarks Statistik ligger på ca. 12 pct.

“Hollænderne ligner på mange måder danskerne, og i et stagneret fødevaremarked vokser deres økologisalg hvert år, og det åbner en dør for danske producenter,” siger Flemming Birch.

Efter hans vurdering vil flere convenience-produkter også finde vej til det danske marked i de kommende år.

“Men jeg tror ikke, det bliver på helt samme niveau som i Amsterdam, da danskerne ikke helt vil holde op med selv at lave maden fra bunden.”

Stort udviklingspotentiale

Ifølge en nyrevideret markedsrapport om Holland fra Økologisk Landsforening bliver halvdelen af det økologiske salg i Holland genereret af detailhandlen, hvor de økologiske varer typisk er ca. 50 pct. dyrere end de konventionelle alternativer.

Mens økologien for mange år siden fik solidt fodfæste i de største landsdækkende dagligvarekæder i Danmark, var det samme først tilfældet i Holland omkring 2015, så der er et stort udviklingspotentiale på det hollandske marked, vurderer Pernille Bundgård, markedschef, eksport i Økologisk Landsforening, som havde arrangeret inspirationsturen.

Poser, som indeholder alle ingredienser til populære retter, er et fleksibelt alternativ til måltidskasser og kan købes i stort set alle større supermarkeder i Amsterdam. Her i en af Albert Heijn-kædens 887 butikker
Poser, som indeholder alle ingredienser til populære retter, er et fleksibelt alternativ til måltidskasser og kan købes i stort set alle større supermarkeder i Amsterdam. Her i en af Albert Heijn-kædens 887 butikker. Foto: Pernille Bundgård

Kigger man på de seneste eksporttal fra Danmarks Statistik, udgjorde mejerivarer og æg 70 pct. af Danmark økologiske eksport til Holland, og eksporten til tulipanlandet voksede fra 2016-2017 med hele 91 pct. Derfor fremhæver Pernille Bundgård det hollandske marked som et oplagt næste skridt for mange af de producenter, som måske i nogle år har arbejdet på det tyske eller andre af de danske nærmarkeder.

Der er rift om pladsen

“De danske supermarkedskæder kan godt gå hjem og lægge sig i forhold til det vi så i Amsterdam, hvor dagligvarebutikkerne især er meget foran, når det gælder take-away. Flere af supermarkederne har indrettet store særskilte afdelinger, som kun har convenience-produkter og food to go,” siger Pernille Bundgaard.

Hun er af samme grund overbevist om, at de ti danske producenter, som deltog på turen, har fået masser af nyttig inspiration og viden med hjem, som de både kan bruge på hjemmemarkedet og i arbejdet med at komme ind på det hollandske marked.

Et fællestræk for de hollandske dagligvarebutikker er, at de er væsentlig mindre end de danske, så hvor producenterne herhjemme ofte tænker i collie med 12 enheder, er det en fordel at lave pakninger med kun seks enheder, hvis man vil erobre en plads på de hollandske butikshylder.  

Next stop New York

I Amsterdam blev der også tid til at besøge handelshuset Van Zon Fresh Food, som bl.a. har hjulpet flere danske virksomheder ind på det hollandske marked. Endelig blev det også til et visit hos Udea, som udover rollen som landets største økologiske fødevaregrossist med flere end 9.000 øko-varer i sortimentet, er medejer af Hollands største økologiske supermarked, Ekoplaza.

Allerede 21.-22. maj vender Pernille Bundgård tilbage til Holland, hvor hun står i spidsen for Økologisk Landsforenings økologiske fællesstand på Private Label-messen PLMA.

Økologisk Landsforenings næste inspirationstur med eksport for øje går til New York 23.-26. september.

Flere artikler fra samme sektion

Fynsk fødevareproducent forsøger igen efter konkurs

Der er igen kommet kød på bordet og varer i kølerummet i produktionsbygningen i Marslev, som indtil for få måneder siden dannede rammen om Slagter Lund Øko ApS.

20-08-2019 5 minutter Virksomheder

Iværksætterne bag Öko bringer vejboderne ind til byen

To jyske iværksættere vil etablere vejboder med lokal økologi og økologisk snack i landets største byer.

Pas på pap og papir hvis du vil undgå uønsket kemi i maden

En del af det papir, der bruges til madvarer, indeholder potentielt kræftfremkaldende stoffer og er slet ikke reguleret i EU.

13-08-2019 4 minutter ForbrugBæredygtighed