Annonce

Annonce

Lille pige rækker ud efter en øko-banan i dagligvarebutik.

Udfasningen af konventionelle bananer hos Salling Group og Coop er nogle af de seneste eksempler på, at dagligvarekæderne har indset, at økologi og bæredygtighed står øverst på dagsordenen hos mange forbrugere, og analysehuset Retail Institute International forventer, at bløde værdier som økologi bliver en væsentlig konkurrenceparameter i de kommende år. Foto: Salling Group

Direktør for analysehus: »Økologi og bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere for forbrugerne«

Målinger af forbrugernes valg af dagligvarebutikker viser, at bløde værdier som økologi og bæredygtighed bliver vigtigere.

Efter nogle år, hvor dagligvarekæderne har lukket en del ulønsomme butikker, er jagten på nye butikslokaler intensiveret, og discountkædernes nye butikker skyder op side om side.

Det medfører, at konkurrencen inden for dagligvarehandlen kun står til at blive hårdere i 2020, hvor også netsalget formentlig kommer til at fylde endnu mere i danskernes indkøbsvaner.

I starten af året foretog TV2 en rundringning til Danmarks fem største discountkæder – Netto, Fakta, Rema, Aldi og Lidl. Den viste, at de fem kæder tilsammen planlægger at åbne mindst 45 nye butikker i 2020.

Med undtagelse af Fakta har alle kæderne meget offensive udmeldinger om deres planer for etablering af nye fysiske butikker, og står det til Henning Bahr, direktør i analysehuset Retail Institute Scandinavia , skal de have masser af økologiske og andre typer bæredygtige varer på hylderne, hvis de skal appellere til de danske forbrugere anno 2020.

"Vi kan se i vores målinger af forbrugernes valg af dagligvarebutikker, at bløde værdier som økologi og bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere," siger Henning Bahr til netmediet FødevareWatch.

Han forudser, at bløde værdier og især bæredygtighed bliver et af de vigtigste kriterier, når danskerne i de kommende år beslutter, hvilke varer de lægger i indkøbskurven.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage