Annonce

Annonce

Ærtebælg

Danish Crown er snart klar til at lancere planteburgere, hvor kødet er erstattet af ærter og rødbeder, men slagterigiganten har endnu ikke taget stilling til, om burgerne bliver økologiske. Foto: Colourbox

Danish Crown lancerer planteburger

Slagteriet Danish Crown hopper nu med på den grønne bølge og i løbet af få måneder forventer slagterigiganten at sende de første planteburgere ud i de danske supermarkeder. Måske bliver de økologiske.

"Inden årets udgang sender vi en plantebaseret burger i handlen. Når vi gør dette, vil vi gøre det ordentligt. Det skal være et produkt, der adskiller sig fra det eksisterende udbud og er så velsmagende, at forbrugerne kommer igen, når de først har smagt det en gang," siger Finn Klostermann, adm. direktør i Danish Crown Beef, til Jyllands-Posten Erhverv.

Heraf fremgår det, at burgerne bliver helt uden e-numre og tilsætningsstoffer og i modsætning til en del af de eksisterende kødalternativer, som ofte bliver produceret af soja, oplyser Finn Klostermann, at DC satser på produkter, som er baseret på eksempelvis ærter og rødbeder, som han beskriver som en mere naturlig del af danskernes kost.

Økologien er en naturlig overvejelse

Danish Crown kan opnå en dobbelt whopper-effekt, hvis selskabet satser på både klimavenlige og plantebaserede råvarer fra danske økologer, vurderer Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening. Foto: Jakob Brandt

Det kunne ligne en åben invitation til landets økologiske planteavlere, men produktudviklerne hos Danish Crown er endnu ikke klar til at løfte sløret for, om de arbejder med økologiske eller konventionelle råvarer til de kommende planteburgere.

"Økologien ville være en naturlig overvejelse, men det er ikke noget, som der er taget endelig stilling til endnu, og det er vi først klar til at oplyse, når vi lancerer produkterne i løbet af nogle måneder," siger pressechef Jens Hansen fra Danish Crown til okologisk.nu.

Spørger man Michael Langberg, markedschef i Økologisk Landsforening, kan han pege på flere gode argumenter for, at Danish Crown med fordel bør satse på at udvikle en økologisk planteburger.

For nu at blive i burgersproget forklarer han, at DC kan opnå en dobbelt whopper-effekt, ved både at arbejde med økologiske og plantebaserede råvarer, idet selskabet på den måde placerer sig i slipstrømmen på to stærke trends, som i de kommende år formentlig begge vil fortsætte med at vokse hurtigere end det generelle fødevaresalg.

Interessant med danske råvarer

Set i et klimaperspektiv peger han samtidig på, at det også er interessant, at planteburgerne skal produceres af råvarer, som formentlig kan produceres på danske marker.

"Men i stedet for at gøre det halvt og benytte sprøjtede råvarer, kan de lige så godt gå hele vejen og vælge de økologiske ærter og rødbeder," siger Michael Langberg.

I en tid hvor klimadebatten har åbnet forbrugernes øjne for potentialet i de plantebaserede alternativer til kød, har planteburgere allerede fundet vej til kødtempler som de multinationale fastfoodkæder som McDonald's og Burger King, og herhjemme er det halvandet år siden, at Naturli' Foods med stor succes lancerede de første pakker med plantefars på det danske marked, hvor de har udviklet sig til en hård konkurrent for det hakkede kød.

 

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel