Annonce

Annonce

Thor Bank og Malene Jensen foran køer på græs

Trods to år uden gæster på gårdene til Økodag, ser projektleder Malene Jensen t.h. ingen grund til at gentænke konceptet bag økologiens mest populære forbrugerevent. Her besøger hun en gård sammen med Thor Bank fra GotFat Productions, som er hyret til at laver levende billeder i forbindelse med omtalen af Økodag. Foto: ØL

Der er ingen grund til at ændre på en succes

To år uden mulighed for at børnefamilierne kan være med til at fejre Økodag ude på gårdene, får ikke arrangørerne til at overveje permanente ændringer af det populære event

Coronapandemien spænder igen i år ben for de mange voksne og børn, som plejer at valfarte ud på de økologiske gårde for at fejre Økodag og se de forårskåde køer komme på græs. Danskerne må igen i år nøjes med at følge økologiens stærkeste forbrugerevent via livestreaming fra en jysk kvæggård, men det får hverken de økologiske mejerier eller Økologisk Landsforening til at planlægge større permanente ændringer af konceptet bag Økodag.

Økodag er et superstærkt event, som mange kender i forvejen, og børnefamilier forbinder det med positive oplevelser ude på gårdene.

— Martin Jacobsen, business director i Mediacom

"Økodag er en festdag! I år har vi inviteret Mille Gori ind i stalden, hængt diskokuglen op og tændt for musikken, så vi kan få gang i vores vintertrætte kroppe. Normalt samles vi alle ude på gården til Økodag, men i år må vi samles bag skærmen og nyde, at der bliver serveret sprøde dansetrin,” sagde Per Kølster, formand i Økologisk Landsforening, da han præsenterede den digitale kampagne, som foreningen i år har gennemføre på de sociale medier for at holde liv i det populære event, som under normale omstændigheder tiltrækker op mod 200.000 gæster på de økologiske gårde.

”Økodag er en enestående tradition, som de økologiske landmænd glæder sig til at dele med os! Selv om oplevelsen sker via skærmen, så kan corona ikke stoppe køerne, og vi håber, det bliver sidste gang, vi skal afholde Økodag på denne måde. Vi trænger alle til at komme på græs og danse i flok – ligesom køerne,” sagde Per Kølster.

Stor opbakning bag Økodag

Den holdning deler Per Kølster med Malene Jensen, der er projektleder for Økodag. Siden det stod klart, at corona-smittetrykket ikke tillader, at flere tusinde gæster stimler sammen ude på gårdene, har hun haft travlt med at designe en digital kampagne og planlægge livestreaming fra en gård, så alle får mulighed for at opleve Økodag hjemme i stuerne.

"Det er den forsvarlige måde at afholde eventet på, og vi håber, at folk vil danse med hjemme i stuerne," siger Malene Jensen, som havde 69 tilmeldte landbrug til Økodag, da det blev besluttet at lukke for besøg på gårdene. På det tidspunkt havde foreningen oprettet et billetsystem. Det skulle sikre, at maksimalt 50 gæster fik adgang til hver enkelt gård, men da forsamlingsloftet blev sat ned til fem personer, sprang flere værter fra.

Økodag 2021

  • Afholdes af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og mejerierne: Arla, Thise, Naturmælk, Øllingegaard, Them og Gläserne Meierei

  • Bliver i år afholdt digitalt d. 18. april

  • Bliver gennemført med midler fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug

"De var bange for, at folk dukkede op ude på gårdene, selv om de ikke havde en billet," siger Malene Jensen. Hun erkender, at der er et stort behov for snart at gennemføre en ’Økodag Classic’, men bortset fra en form for bookingsystem, som kan begrænse antallet af gæster hos de mest velbesøgte gårde, ser Malene Jensen ingen grund til at ændre grundlæggende ved konceptet bag Økodag.

"Man ændrer jo heller ikke formen på Roskilde Festival, bare fordi den har nogle år på bagen."

Et superstærkt event

Martin Jacobsen ser heller ikke nogen grund til at ændre Økodag-konceptet. Han er business director i Mediacom, som Økologisk Landsforening har hyret for at sikre, at de mange positive budskaber omkring Økodag når ud til flest mulige danskere.

"Økodag er et superstærkt event, som mange kender i forvejen, og børnefamilier forbinder det med positive oplevelser ude på gårdene. Jeg synes ikke, der er behov for at pille ved selve kerneproduktet, som handler om at invitere folk ud på gårdene. Det kan dog være en god ide hvert år at gentænke aktiviteter op til Økodag og på den måde give dagen et længere digitale liv på de sociale medier," siger Martin Jacobsen.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage