Annonce
Annonce
Mejeriforeningen søsætter en ny kampagne, som skal navigere flere økologiske oste ned i danskernes indkøbskurve. Foto: Naturmælk
EU støtter kampagne for økologisk ost
Ny kampagne sætter fokus på, hvorfor forbrugerne tilsyneladende foretrækker uforarbejdede økologiske fødevarer og køber mælk i stor stil, mens det er vanskeligere at afsætte de økologiske oste.
Sammen med frugt, grønt har den økologiske mælk gennem mange år været et vigtigt lokomotiv bag det økologiske salg i Danmark. Men mens 44,6 pct. af drikkemælken i Danmark var økologisk i 2021, fremgår det af tal fra Økologisk Landsforenings seneste markedsrapport, at økologisk ost halter langt efter med en markedsandel på 11 pct.
Ifølge Mejeriforeningen er det tankevækkende, at færre forbrugere griber ud efter det voksende antal af økologiske oste end kartonerne med øko-mælk, da begge dele bliver produceret af mælk, der kommer fra køer, der lever under de samme økologiske vilkår.
Nu skal en ny EU-støttet ostekampagne forsøge at åbne forbrugerens øjne for de mange økologiske oste, oplyser Mejeriforeningen i en pressemeddelelse.
”Vi er i Danmark gode til at producere økologisk mælk og ost, og det er noget, danskerne elsker. Forbrugerundersøgelser viser endda, at når danskerne vælger de økologiske udgaver, så handler det om dyrevelfærd, klima og sundhed, og derfor er det tankevækkende, at der er så stor forskel på, hvad danskerne vælger”, siger Ejvind Pedersen, der er chefkonsulent i Landbrug & Fødevarers afdeling for økologi.
Inflation, stigende energipriser og økonomisk usikkerhed har ikke overraskende påvirket danskernes indkøb af økologi i 2022, men det ændrer ikke ved, at salget af økologi gennem de seneste mange år har været støt stigende. Siden 2010 er detailsalget af økologiske fødevarer tredoblet fra 5,1 mia. kr. til 16 mia. kr. i 2021, viser tal fra Danmarks Statistik.
”Med kampagnen håber vi, at danskerne i højere grad opdager de mange både klassiske og nye oste, som mejeristerne de seneste år har arbejdet på at fremstille økologisk," siger Anja Koch Rasmussen, der er senior marketing manager hos Mejeriforeningen.
Flere artikler fra samme sektion
Salget af økologi har stabiliseret sig
Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.
Flest sanktioner til gårdsalg af æg
Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.
Nu kommer der pant på de tyske dåser
EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.