Annonce

Annonce

Et par kunder kigger på morgenmadsprodukter i Coop-butik

Coops kunder har vist stor interesse for at tjekke klimaaftrykket fra deres indkøb via Coop-appen. Foto: Moment Studio.dk

Flere end 200.000 danskere har benyttet Coops klimaberegner

Interessen for Coops klimaberegner viser, at der er god grund til at de økologiske fødevareproducenter arbejder målrettet for at nedsætte klimaaftrykket.

Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app, har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet.

Det oplyser Coop, som vurderer, at kundernes store interesse for klimaaftrykket fra deres indkøb viser, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne.

”Det er rigtigt positivt, at vi allerede har så mange brugere af Coops klimaberegner. Det fortæller os, at danskerne har manglet konkrete værktøjer til at gennemskue forholdet mellem deres klimaaftryk og madvaner set i forhold til, hvordan de køber ind,” siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop.

Han mener, at klimaberegnerens popularitet viser, at teknologi og digitale værktøjer kan være rigtig gavnlige i forhold til at få flere forbrugere til at omlægge deres vaner og forbrug til mere klimavenlige alternativer.

Coops Klimaberegneren tager udgangspunkt i, hvilke typer af varer vi køber mest af, og hvordan de belaster klimaet. Det giver forbrugerne mulighed for bedre at forstå proportionerne i deres forbrug, og hvordan det hænger sammen med deres klimaaftryk.

Den nye klimaberegner har vundet indpas hos forbrugere over hele landet fra Thy til Vesterbro, og procentvis er lige mange jyder som sjællændere begyndt at monitorere og beregne deres klimaaftryk. Særlig populært er værktøjet hos de 45 til 69-årige, men også de unge har taget godt imod Coops nye klimatiltag, oplyser Coop.

”Vi er glade for at se, at klimaberegneren bliver taget i brug over hele landet og ikke kun er et storbyfænomen eller forbeholdt særlige aldersgrupper. Det er vigtigt for os, at vi kan få alle med, og vi glæder os til at se, at forhåbentlig endnu flere vil benytte klimaberegneren i fremtiden,” siger Thomas Roland.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage