Annonce

Annonce

Et par kunder kigger på morgenmadsprodukter i Coop-butik

Coops kunder har vist stor interesse for at tjekke klimaaftrykket fra deres indkøb via Coop-appen. Foto: Moment Studio.dk

Flere end 200.000 danskere har benyttet Coops klimaberegner

Interessen for Coops klimaberegner viser, at der er god grund til at de økologiske fødevareproducenter arbejder målrettet for at nedsætte klimaaftrykket.

Siden Coop i juni lancerede en klimaberegner i deres app, har mere end 200.000 danskere landet over været på mobilen for at undersøge, hvordan deres dagligvareindkøb belaster miljøet.

Det oplyser Coop, som vurderer, at kundernes store interesse for klimaaftrykket fra deres indkøb viser, at der er et stort behov for mere gennemskuelighed og hjælp til at træffe klimavenlige valg hos forbrugerne.

”Det er rigtigt positivt, at vi allerede har så mange brugere af Coops klimaberegner. Det fortæller os, at danskerne har manglet konkrete værktøjer til at gennemskue forholdet mellem deres klimaaftryk og madvaner set i forhold til, hvordan de køber ind,” siger Thomas Roland, CSR-chef hos Coop.

Han mener, at klimaberegnerens popularitet viser, at teknologi og digitale værktøjer kan være rigtig gavnlige i forhold til at få flere forbrugere til at omlægge deres vaner og forbrug til mere klimavenlige alternativer.

Coops Klimaberegneren tager udgangspunkt i, hvilke typer af varer vi køber mest af, og hvordan de belaster klimaet. Det giver forbrugerne mulighed for bedre at forstå proportionerne i deres forbrug, og hvordan det hænger sammen med deres klimaaftryk.

Den nye klimaberegner har vundet indpas hos forbrugere over hele landet fra Thy til Vesterbro, og procentvis er lige mange jyder som sjællændere begyndt at monitorere og beregne deres klimaaftryk. Særlig populært er værktøjet hos de 45 til 69-årige, men også de unge har taget godt imod Coops nye klimatiltag, oplyser Coop.

”Vi er glade for at se, at klimaberegneren bliver taget i brug over hele landet og ikke kun er et storbyfænomen eller forbeholdt særlige aldersgrupper. Det er vigtigt for os, at vi kan få alle med, og vi glæder os til at se, at forhåbentlig endnu flere vil benytte klimaberegneren i fremtiden,” siger Thomas Roland.

Flere artikler fra samme sektion

EAT Grim sælger grimme grøntsager

To iværksættere har fået så megen succes med at begrænse madspild ved at sælge økologiske frugt- og grøntkasse, der udelukkende er fyldt med tilsyneladende uperfekte varer, at de snart retter blikket mod udlandet.

23-09-2020 6 minutter Madspild,   Virksomheder

Comeback til sønderjysk saftproducent

Søgaard Saft trykkede på pauseknappen i foråret, men nu er de ansatte genansat og produktionen af økologiske drikkevarer genoptaget.

22-09-2020 2 minutter Virksomheder,   Foodservice

Friland barberer toppen af øko-tillægget

Trods nyt fald i tillægget på økologisk svinekød oplever Friland stadig, at der er en god balance på markedet.

18-09-2020 2 minutter Svineproduktion