Annonce

Annonce

Økologiske 'Veggie Bites' fra Den Grønne Slagter er et plantebaseret alternativ til kød. De er lavet på ærte- og bønneprotein og indgår som det foreløbigt eneste økologiske produkt i Danish Crowns nye satsning på kødfri produkter.

Friland har ingen aktier i Danish Crowns store satsning på plantebaserede fødevarer

Kødkoncernen Danish Crown har søsat en ny produktserie, som om fem år skal udgøre 10-20 pct. af salget. Et af de første otte produkter er økologisk.

Under brandet Den Grønne Slagter lancerer Danish Crown nu resultatet af koncernens første større favntag med plantebaserede alternativer til animalske fødevarer.

Forbrugere af plantebaserede produkter kan i første omgang se frem en ny plantebaseret produktserie, som Danish Crown lancerer bredt i dagligvarehandlen i løbet af januar måned.

Den plantebaserede serie indeholder otte produkter, hvoraf et er økologisk. Det er 'Veggie Bites', som dermed bliver et grønt alternativ til økologiske kødprodukter fra DC-datterselskabet Friland.

I forbrugerundersøgelser svarer mere end hver tredje dansker, at de inden for det sidste år har skåret ned på deres kødforbrug, og to ud af tre danskere har et ønske at spise mere klimavenligt.

Den forbrugertendens skaber store forventninger til salget af de nye produkter hos DC-koncernchef Jais Valeur. Til Berlingske siger han, at ambitionen er, at plantebaserede fødevarer skal udgøre 10-20 pct. af koncernens salg i løbet af fem år. Med en årlig omsætning på knap 60 mia. kr. svarer til et salg på mellem ca. 6 og 12 mia. kr.

Det første lille skridt

På kort og mellemlangt sigt vurderer Danish Crown, at der vil være et marked for op til 500.000 kødfrie måltider om ugen i Danmark. På den baggrund er det Danish Crowns mål at nå en omsætning i det plantebaserede segment på et større tocifret millionbeløb allerede i 2022.

”Som en af Danmarks absolut største leverandører af fødevarer vil vi gerne være med til at udvikle udbuddet af plantebaserede produkter. Vi tror på en stigende efterspørgsel efter alternative proteiner i de kommende år, så de produkter, der rammer markedet nu, er vores første lille skridt ind på det marked,” siger Jais Valeur i en pressemeddelelse.

Foretrækker danske råvarer

”Vi har endnu ikke en fuldstændig klar strategi på plads for vores satsning på plantebaserede fødevarer, men det der ligger fast, at vi skal have mad på hylden for enhver smag. Det gælder uanset om du er til den gode danske gris, den dyre kvalitetsbøf, den hurtige færdigret, økologisk kød eller plantebaserede fødevarer. Og ligesom med vores kød har vi et stort ønske om, at de plantebaserede fødevarer kan produceres af danske råvarer, som ideelt set kommer fra vores ejere - de danske landmænd. Om det rent praktisk er muligt, er også noget af det, vi skal have afdækket i vores strategiarbejde,” siger Jais Valeur.

Friland-direktør Claus Hein har tidligere forklaret, at selskabet holder nøje øje med, hvad der sker på det plantebaserede marked, men i første omgang er Frilands leverandører af økologisk kød ikke tænkt ind som leverandører af økologiske planteproteiner til den nye produktserie.

Pressekonsulent i Friland og Danish Crown, Søren Eibye Svenstrup, oplyser i den forbindelse, at Friland ikke på nuværende tidspunkt er involveret i moderkoncernens hidtil største plantebaserede satsning, og på spørgsmålet om, hvorvidt der er planer om det på længere sigt, svarer han:

”Det er for tidligt at sige noget om på nuværende tidspunkt.”

Steges ved lavere varme end kød 

Produktserien består både af færdigretter og komponenter til måltiderne. Fælles for alle otte produkter er, at de er lette for forbrugerne at tilberede, og produkterne er fremstillet uden soja med enten nordiske eller økologiske grøntsager som hovedingrediens, oplyser Danish Crown.

”Vi har arbejdet intensivt med produkterne for at komme helt på plads med både smag, tekstur og tilberedning. I det arbejde har det vist sig, at netop tilberedningen er helt central for at få en god oplevelse med produkterne. Kort fortalt skal flere af de plantebaserede produkter eksempelvis steges på lavere varme end kød, og det er noget af det, vi nu sætter ind for at lære forbrugerne, når de køber et af vores produkter,” siger Mette Schacht Færch, der er direktør for marketing og innovation i Danish Crown Nordics.

Den nye produktserie omfatter vegetarisk fars, bites, burgere, nuggets, schnitzel og deller samt de indisk inspirerede færdigretter tandoori og biryani.

Flere artikler fra samme sektion

Støttepartier vil have stoppet, at statslige midler går til at fremme kødforbruget

Der skal ikke længere bruges offentlige midler på at markedsføre animalske fødevarer gennem landbrugets fonde, hvis det står til regeringens støttepartier.

19-01-2022 2 minutter Politik,   Forbrug

Forskere går i rette med benægtere: Biodiversiteten ér i krise

Et nyt studie har beregnet, at den 6. masseudryddelse sandsynligvis er påbegyndt og er forårsaget af mennesket. Forskerne påviser også, hvordan skeptikere i årevis har forsøgt at skabe tvivl om, hvorvidt der overhovedet ér en biodiversitetskrise.

19-01-2022 5 minutter Biodiversitet,   Forskning

Rasmus Prehn afviser obligatorisk klimamærke

Regeringen undersøger mulighederne for et frivilligt klimamærke på fødevarer, men udelukker, at det kan blive obligatorisk.

19-01-2022 2 minutter Forbrug,   Politik,   Klima