Annonce

Annonce

Annonce

Hanegal færdigretter

Hanegals serie af færdigretter bliver kundernes første møder med det nye 'dyrefri' emballagedesign, som i løbet af 2020 vil sprede sig til alle selskabets produkter. PR-foto: Hanegal

Planterne får en hovedrolle i Hanegals nye emballagedesign

De stiliserede tegninger af dyr vil i løbet af det kommende år forsvinde helt fra Hanegals nye emballagedesign, som skal signalere, at selskabet er slået ind på en plantebaseret kurs.

Gennem mange år har Hanegal brugt stiliserede stregtegninger af dyr med klare referencer til pølser og kød på emballagen. Det skulle fortælle kunderne, om de stod med et produkt, hvor enten oksekød, grisekød eller fjerkræ var den primære ingrediens.

Ved indgangspartiet til Hanegals fabrik i Haderslev har der gennem mange år hængt et skilt med teksten: ‘Spis mindre kød’. Den opfordring har virksomheden gennem de seneste år gjort det nemmere for kunderne at følge, da Hanegal har skruet op for de plantebaserede ambitioner.

Selv om virksomheden oprindeligt blev grundlagt som en økologisk pølse- og pålægsproducent, der brugte kød som de vigtigste råvarer, har selskabet i dag en erklæret ambition om, at 85 procent af råvarerne i Hanegals samlede produktsortiment skal være plantebaserede i 2030.

Da selskabet blev grundlagt for 40 år siden, var fokus hos stifterne Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen et andet sted. På det tidspunkt var der behov for at gøre noget for dyrevelfærden og det lokale miljø. I dag er tiden en anden, de globale klimaudfordringer kræver nye løsninger, og det ønsker Hanegal at afspejle i emballagen. Derfor giver det ifølge Hanegals marketing- og kommunikationschef, Christina Rasmussen, ikke længere mening at skilte med dyr på produkterne.

I jagten på det rigtige udtryk har Hanegal søgt tilbage til rødderne fra ungdomsoprørets dage, hvor økologien kom på dagsordenen.

Vi har hentet inspiration i miljøbevægelsen og den fremtidsoptimisme, der gjorde sig gældende i 60’erne og 70’erne, hvor der var en tro på, at man kunne ændre verden, skriver Hanegal i en meddelelse om det nye design.

Hanegal har søgt tilbage til rødder i jagten på stilen bag det logo, som fremover skal pryde alle selskabets produkter.
Hanegal har søgt tilbage til rødder i jagten på stilen bag det logo, som fremover skal pryde alle selskabets produkter.

”Hanegal har sit ideologiske fundament i miljøbevægelsen. Trods de tunge miljøpolitiske emner, var der i 60’erne og 70’erne en optimisme, som kom til udtryk gennem stilistiske virkemidler. Bedst kendt er nok ’ATOMKRAFT? NEJ TAK’, formet som en glad sol,” siger Christina Rasmussen.

For at indgyde nutidens borgere den samme fremtidsoptimisme tager Hanegals nye design udgangspunkt i typografien og farverne fra den tid.

Hanegal mener, at det er vigtigt at holde fast i troen på, at vi i fællesskab kan skabe forandring. En tro, som man i dag finder hos de unge klimaaktivister, pointerer Cees Kuypers, kommerciel direktør og medejer af Hanegal.

”Både ud fra et ideologisk og kommercielt synspunkt, var det vigtigt for os at ændre udtryk, hvor vi før har været synonym med klassiske pølser og postejer. Vi er mega stolte over, at det er lykkedes at finde et design, der både er tro mod Hanegals historie, og som kan favne de unge forbrugere, der i højere grad vælger det plantebaserede til,” siger han.

Han oplyser, at det nye design rulles ud i løbet af 2020, hvor Hanegal også præsenterer en lang række plantebaserede produktnyheder. Det er medejer og adm. direktør Søren Hansen, som er hovedansvarlig for produktudviklingen, men han er endnu ikke er klar til at løfte sløret for, hvad Hanegal har i pipelinen.

”Vi har fuld fart på produktudviklingen og glæder os til at præsenterer de mange spændende nyheder. Hanegal knækkede for længe siden koden til at lave økologiske fødevarer uden tilsætningsstoffer, og nu har vi knækket koden for at lave plantebaserede fødevarer uden tilsætningsstoffer. Der er store forventninger både til det nye design og de mange plantebaserede produktnyheder”, fortæller Søren Hansen.

Men som i så mange andre forhold, er det ikke kun det ydre, der tæller, når Hanegal lancerer nye produkter. Der er også tænkt på bæredygtighed, og bakkerne med færdigretter er produceret af 80 pct. genbrugsplast, og de er forsynet med en folie, som nemt kan trækkes af, når kunderne skal affaldssorterer emballagen, oplyser Hanegal.

Flere artikler fra samme sektion

Øko-pionerer giver 100.000 kr til dokumentarfilm om økologiens historie

De første optagelser til en dokumentarfilm i anledning af 30-året for Ø-mærket er i hus, og nu satser producenterne på at få den sidste del af finansieringen på plads via Coop Crowdfunding.

28-05-2020 5 minutter Emballage,   Detailhandel

Lidls økologi-salg sætter ny rekord

Lidls kunder køber ind med hjertet og lægger markant flere økologiske produkter i kurven, og discountkæden har i år haft en vækst i økologisalget på over 20 pct. Væksten er dermed mere end dobbelt så høj som dagligvarehandlens øko-vækst i 2019.

28-05-2020 4 minutter Detailhandel

Restaurationsbranchen i opråb til politikere: Grøn omstilling kræver økologi og klimakrav

Der er behov for efteruddannelse, mere økologi og klimakrav for at gøre professionelle køkkener bæredygtige, lyder det fra flere organisationer. Ikke alle politikere bakker op om ønsket.

27-05-2020 5 minutter Foodservice,   Klima,   Politik,   Bæredygtighed