Annonce

Annonce

Kunder i grøntafdeling i Bilka

I efteråret 2021 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 14 supermarkeder, herunder 12 supermarkedskæder og to online supermarkeder. Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i tre butikker i hver kæde fordelt på samme områder i landet. De to online supermarkeder er ligeledes undersøgt i tre omgange, men på forskellige tidspunkter.  PR-foto: Bilka

Salling Group-kæde tager igen prisen som 'Årets plantebaserede supermarked'

‘Årets plantebaserede supermarked’ er det samme for tredje år i træk - men der ses en generel fremgang i det plantebaserede udvalg de fleste steder, viser DVF's årlige undersøgelse af de danske supermarkeder.

For tredje år i træk kan Bilka bryste sig af at være kåret som 'Årets plantebaserede supermarked' - en pris, der bliver uddelt af Dansk Vegetarisk Forening (DVF).

”Vi er superglade for prisen, som er en dejlig anerkendelse af vores arbejde med plantebaserede fødevarer. Vores fokus på området er ikke nyt, og det gør derfor kun glæden større, at det er tredje gang, vi modtager prisen,” siger Henrik Frost, Head of retail Fresh food i Bilka, som tirsdag aften modtog prisen i forbindelse med DVF's 125-års jubilæumsfest i Kødbyen i København.

Dansk Vegetarisk Forening har testet 14 supermarkeder og målt dem på på 111 parametre, heraf 50 typer af plantebaserede fødevarer. Bilka opnår med 82,5 point ud af 100 mulige den højeste score - det skyldes især, at butikkerne har et stort udvalg af plantebaserede produkter samt en god placering af produkterne. 

En anden konklusion, der kan udledes af undersøgelsen er, at der er en generel tendens til, at supermarkederne har fået bedre og billigere plantebaseret sortimenter. Generelt er supermarkederne steget i point siden sidste år med en gennemsnitlig stigning på 9,6 pct. i point fra sidste år til i år. 

Vinderen af ‘Bedst-i-pris’ er i år også Bilka, og det er første gang, at det ikke er et discountsupermarked, som vinder Bedst-i-pris testen. Bilka er 1,72 kr. billigere end sidste års vinder Netto, der kommer ind på 2. og 6,55 kr. billigere end Føtex på 3. pladsen. I de ni supermarkeder, der havde alle 13 basisvarer, er der en prisforskel på intet mindre end 53,39 kr. Det er især varer som plantebøffer, falafler og ost, hvor prisforskellen fra den billigste til den dyreste variant er størst. 

Der er en generel tendens til, at supermarkederne har fået bedre og billigere plantebaseret sortimenter
Der er en generel tendens til, at supermarkederne har fået bedre og billigere plantebaseret sortimenter. Kilde: Dansk Vegetarisk Forening

Netto blev igen i år kåret som ‘Årets plantebaserede discount-supermarked’ med 65,8 point. Kæden udmærker sig især ved at have bredt sortiment i forhold til tilgængelig hyldeplads, og at den har sin egen veganske private label serie Spir. 

Føtex er steget med 33 pct. siden sidste år og bliver dermed ‘Årets højdespringer’. Det skyldes især en udvidelse af sortimentet, at flere produkter er at finde i alle de undersøgte butikker, samt at flere varer er blevet billigere end sidste år. 

“Vi er meget glade for, at supermarkederne generelt har fået et bredere udvalg og billigere varer. Det hjælper både veganere og vegetarer såvel som alle andre, der gerne vil skære ned på kødet, med at vælge grønne alternativer. Vi ved, at det er vigtigt, at forbrugerne bliver inspirerede til at vælge grønt og klimavenligt, når de køber ind, så det er godt, at supermarkederne er med i udviklingen. Vi håber, at supermarkederne fortsat vil arbejde på at udvide sortimentet og gøre de grønne produkter mere tilgængelige for alle,” siger Dansk Vegetarisk Forenings erhvervschef Mie Nordly. 

Om undersøgelsen

I efteråret 2021 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 14 supermarkeder, herunder 12 supermarkedskæder og to online supermarkeder. Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i tre butikker i hver kæde fordelt på samme områder i landet. De to online supermarkeder er ligeledes undersøgt i tre omgange, men på forskellige tidspunkter. 

Supermarkederne er i alt blevet målt på 111 parametre, herunder er over 50 varer blevet undersøgt. Max-score i undersøgelsen er 100 point. 

Yderligere bliver størrelsen af udvalget, prisen, hvorvidt der er en økologisk variant samt placeringen vurderet for flere produktkategorier; eksempelvis plantedrikke og plantebaserede bøffer.  

Varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk frugt og grønt i sæson også en del af undersøgelsen. 

I undersøgelsen medtages hverken spot- eller tilbudsvarer. For at finde supermarkedet, som er ‘Bedst-i-pris’, har vi sammenlignet prisen på 13 basisvarer, som ethvert supermarked bør have, hvis de vil tiltrække de grønne forbrugere. Alle supermarkeder har sendt priser på de 13 varer til DVF, som herefter er dobbelttjekket i supermarkederne. Efterfølgende har supermarkederne haft to uger til at godkende priser, hvor der var uoverensstemmelse. Har et supermarked ikke alle 13 basisvarer, kan de ikke vinde årets 'Bedst-i-pris'.

Ti supermarkeder placerer sig mellem 78 og 61 point, mens de tre resterende placerer sig mellem 56,5 og 45. 

Flere artikler fra samme sektion

Flere økologer kan se frem til tilskud til ny teknologi

Der er stor efterspørgsel på tilskud til ny teknologi, og nu afsætter fødevareministeren ekstra penge til Økologisk investeringsstøtte i 2021. Derudover får ansøgerne et halvt år ekstra til at afslutte deres projekt.

02-12-2021 2 minutter Tilskud

Snart bliver engelske landmænd belønnet for at passe på deres jord

Engelske landmænd vil fra 2022 modtage betaling, hvis de aktivt værner om jordens frugtbarhed og sundhed. Flere naturorganisationer er dog skuffede over ordningen.

02-12-2021 4 minutter Udland,   Politik,   Jordfrugtbarhed

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner.

02-12-2021 4 minutter Forbrug,   Detailhandel,   Plantebaserede fødevarer