Annonce

Annonce

Nærbillede af kødreklame på siden af en Fakta-butik

Fra 2024 vil det være forbudt at reklamere for konventionelt, intensivt produceret kød i det offentlige rum i Haarlem i Nederlandene. Foto: Henrik Hindby Koszyczarek

Økologisk kød bliver ikke ramt af opsigtsvækkende reklameforbud i hollandsk by

"Vi kan ikke fortælle folk, at der er en klimakrise og så opfordre dem til at købe produkter, som er en af årsagerne til krisen," siger et byrådsmedlem fra Haarlem, som indfører forbud mod kødreklamer i det offentlige rum. Forbuddet gælder dog ikke økologisk kød - indtil videre.

Klimaforandringerne og kødproduktionens bidrag til dem fører nu til et opsigtsvækkende politisk tiltag i byen Haarlem, der ligger i den nordhollandske region i Nederlandene.

Som det første sted i verden vil det fra 2024 her være forbudt at reklamere for konventionelt produceret kød og kødbaseret fast food på offentlige steder. Det tæller busser, stoppesteder, reklamesøjler og lignende. Også reklamer for flyrejser, fossilbiler og fossile brændsler bliver forbudt.

Formålet er at sænke forbruget af kød og dermed udledningen af drivhusgasser forbundet med produktionen. Et omfattende studie fra 2021 beregnede, at fødevareproduktionen står for en tredjedel af alle vores drivhusgasudledninger, heraf udgør den animalske produktion knap 60 pct. - ca. det dobbelte af den vegetabilske produktions udledning.

"Vi tager det her meget alvorligt. At producere ikke-økologisk kød er meget skadeligt for klimaet. Vi vil gerne gøre det, der står i vores magt lokalt, og ønsker ikke at friste folk til at træffe valg, der er dårlige for miljøet," siger rådmand Ziggy Klazes fra partiet GroenLinks, der står bag lovforslaget, til RTL Nieuws.

"Vi mener, at et kilo svinekød til en pris på få euro ikke længere er acceptabelt. Det er for tung en byrde at bære for miljøet," tilføjer hun.

Juridiske forhold skal afklares

I en mail til Økologisk Nu oplyser Ziggy Klazes, at forbuddet - som det ser ud lige nu - ikke skal omfatte økologisk kød, fisk eller kød, som er produceret fra små landbrug med lave CO2e-udledninger. Efter implementeringen af forbuddet må man så evaluere effekterne og diskutere, om der er behov for justeringer.

De juridiske aspekter skal imidlertid afklares, inden loven kan implementeres. Ifølge Ziggy Klazes er spørgsmålet, om forbuddet strider imod ytringsfriheden, eller om det kan dækkes ind under sundhedsprincippet, der gjorde et forbud mod cigaretreklamer muligt, da det kan argumenteres, at udledningerne fra kødproduktionen truer den nationale sundhed.

Skulle det vise sig at være for kompliceret at skelne mellem udledningerne fra de forskellige kødproduktioner, er hun åben for at forbyde alle slags kødreklamer, men hun anbefaler folk at vælge det økologiske kød og holde sig fra produkterne uden velfærdsmærker solgt til discountpriser.

Producenter: Går for vidt

Ifølge nyhedsbureauet AFP mener kødproducenternes organisation Centrale Organisatie voor de Vleessector, at politikerne "går for vidt med at fortælle folk, hvad der er bedst for dem", og Joey Rademaker, byrådsmedlem for partiet BVNL på den modsatte fløj, mener, at forslaget er "nærmest diktatorisk".

Ziggy Klazes påpeger imidlertid, at de ikke vil bestemme, hvad folk laver af mad i deres egne køkkener, og at de gerne må fortsætte med at spise kød, men det handler om signalværdien:

"Vi kan ikke fortælle folk, at der er en klimakrise og så opfordre dem til at købe produkter, som er en af årsagerne til krisen," siger hun i et interview med radiostationen Haarlem105 ifølge The Guardian.

Hun erkender dog, at forslaget har delt vandene, og at nogle borgere finder det skandaløst, mens andre bakker op om det. I et interview med DR P1 siger hun, at reaktionerne er 50/50.

Eksempler på andre reklameforbud

Selvom forbuddet er det første af sin slags og har vakt international opsigt - både medier i England, Belgien, Indien, Danmark og Frankrig omtaler det - er det ikke nyt, at byer og lande har bandlyst eller indskrænket reklamer for visse produkter.

Sidste år besluttede byrådet i Amsterdam eksempelvis i centrum og på metrostationer at forbyde reklamer for flyrejser og fossildrevne biler af hensyn til klimaet, mens Storbritannien fra næste år har forbudt tv-reklamer for mad med højt salt-, sukker- og fedtindhold inden kl. 21 for at reducere overvægt blandt børn. I Singapore er reklamer for en lang række sukkerholdige drikke blevet forbudt for at bekæmpe diabetes.

Forbuddet i Haarlem blev faktisk vedtaget allerede i november sidste år, men er gået under radaren indtil nu, efter at en rådmand meddelte, at reklamebureauerne nu var blevet orienteret om det.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel