Annonce

Annonce

På et bord står en papirspose med teksten

Holdet bag madspilds-app'en Too Good To Go gået sammen med flere af landets største fødevareproducenter for at ændre datomærkningen på bl.a. øl, mælk og chokolade. Foto: Too Good To Go

Ny datomærkning skal mindske madspild

En sammenslutning af fødevareproducenter har valgt at introducere en ny datomærkning, der skal gøre op med en udbredt misforståelse.

Hver tredje dansker tror fejlagtigt, at “bedst før” og “sidste anvendelsesdato” betyder det samme, viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, Stop Spild af Mad og Forbrugerrådet. 

Derfor er holdet bag madspilds-app’en Too Good To Go gået sammen med flere af landets største fødevareproducenter for at ændre datomærkningen på bl.a. øl, mælk og chokolade. Produkterne er i dag mærket med “bedst før”, men vil få tilføjet ordlyden “ofte god efter”, der skal signalere, at produktet ikke behøver blive kasseret, når datoen passeres.

Det forholder sig nemlig sådan, at “bedst før” blot er vejledende og bruges til fødevarer, som ikke nødvendigvis udgør en sundhedsrisiko efter udløb, men hvor man ved at dufte, se og smage på varen kan afgøre, om den er for gammel.

Er der derimod tale om mad med “sidste anvendelsesdato” påtrykt, kan det udgøre en sundhedsrisiko, hvis man indtager maden, efter at datoen er overskredet, og derfor bør varen kasseres.

Danmark kasserer 715.000 ton mad hvert år

Med i samarbejdet er Carlsberg, Unilever, Løgismose Meyers, Arla, Coop, Thise, Toms og Urtekram, og inititativet støttes bl.a. af Stop Spild af Mad, Dansk Industri Fødevarer og Varefakta.

“Vi er utroligt glade for, at det er lykkedes at samle de absolut største producenter af fødevarer og de største aktører i dagligvarehandlen om dette initiativ. Vi er overbeviste om, at vi med en lille ændring i datomærkningen, oplysning og gennem en fælles indsats kan gøre en stor forskel for at reducere madspild i Danmark,” siger Mette Lykke, der er adm. direktør i Too Good To Go, i en pressemeddelelse.  

I Arla begynder man med den nye mærkning på Arla 24-mælken i juni, og senere vil der blive tilføjet ændringer på andre produkter.

“For de små husstande er det en vigtig oplysning at have, fordi mælken måske står i køleskabet i flere dage. Og den har en bedre levetid end det “bedst før”, der står på,” siger Jakob Knudsen, adm. direktør for Arla Danmark, til Politiken.

Ifølge en EU-rapport skyldes op mod 10 pct. af det europæiske madspild forvirring om datomærkningen. I Danmark smider vi årligt 715.000 ton mad ud, og det har en værdi af 13,5 mia. kr. På globalt plan vurderes madspild af være skyld i otte pct. af den samlede udledning af drivhusgasser, oplyser Too Good To Go.

Madspilds-app’en Too Good To Go startede i 2016 og har nu otte mio. brugere. App’en er indtil videre aktiv i ni europæiske lande.

Flere artikler fra samme sektion

Andeproducent kæmper for livet efter shitstorm

Sagen om fjerkræslagteriets tab efter den shitstorm, som fulgte i kølvandet på en fejlbehæftet kontrolrapport, lander nu på fødevareministerens bord.

20-02-2020 4 minutter Kontrol,   Æg og fjerkræ

Nyt Coop-initiativ skal fremme grøn omstilling hos danske fødevareproducenter

Coop Klimafunding skal i samarbejde med Concito og de danske forbrugere understøtte den grønne omstilling blandt fødevareproducenter og skabe nye muligheder for finansiering af grønne tiltag.

20-02-2020 6 minutter Klima,   Finansiering

To økologikæder er gået konkurs i USA

2020 er startet skidt for to amerikanske kæder med fokus på økologi. Konkurrencen fra større kæder var for hård og væksten for aggressiv, lyder vurderingen.

17-02-2020 3 minutter Udland,   Detailhandel