Annonce

Annonce

Bord med skåle fyldt med bælgfrugter

Under 10 pct. af danskerne spiser bælgfrugter ugentligt, og forbruget er størst hos unge og personer bosat i de større byer. Mere viden om at tilberede bælgfrugter og lavere priser kan motivere flere til at spise bælgfrugter, konkluderer forskere. Foto: Marendine Krainert Ladegaard/ØL

Dårlige smagsoplevelser er en stopklods for at få flere til at spise bælgfrugter

Det er mangel på inspiration og gode smagsoplevelser, der afholder danskerne fra at spise flere bælgfrugter. De, der ikke spiser dem, savner retter med få ingredienser, som er nemme at lave og lettilgængelige, viser en ny undersøgelse.

Manglende begejstring for smag og oplevelsen af en melet tekstur er væsentlige årsager til, at en del danskere har fravalgt bælgfrugterne, selvom det er sunde og klimavenlige proteinkilder.

Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet, hvor forskerne på foranledning af Fødevarestyrelsen har undersøgt, hvad der afholder danskerne fra at spise flere bælgfrugter.

I undersøgelsen har forskerne gennemgået eksisterende viden på området og suppleret det med en spørgeskemaundersøgelse blandt 596 danskere med en ligelig fordeling mellem køn og mellem brugere og ikke-brugere af bælgfrugter samt fokusgruppeinterviews.

Ud fra det kan forskerne se, at danskerne generelt har et lavt forbrug af bælgfrugter, og samtidig er kendskabet til dem og glæden over deres smag ret lav. Af alle bælgfrugter er kikærter den bælgfrugt, flest danskere kan lide og spiser.

"Under 10 pct. af danskerne spiser bælgfrugter ugentligt, og forbruget er størst hos unge og personer bosat i de større byer. De eksisterende undersøgelser viser også, at der generelt er et lavt kendskab til bælgfrugter i befolkningen, men den gode nyhed er, at der faktisk er en interesse for bælgfrugter hos danskerne, og at mange ønsker at øge deres forbrug," fortæller Ulla Kidmose, der er en af forfatterne bag studiet, til universitetets hjemmeside.

Mere information og flere opskrifter

Det er dog i høj grad dem, der i forvejen spiser bælgfrugter, som er villige til at spise endnu flere, mens ikke-brugerne er mindre villige til at komme i gang, da de generelt savner succesoplevelser med bælgfrugterne. De er sjældent begejstrede for smagen eller den melede tekstur og ser dermed ikke bælgfrugter som et positivt indslag i maden.

Ifølge ikke-brugerne selv er det dog hverken mangel på erfaring eller færdigheder i køkkenet, der er en hindring for flere bælgfrugter på bordet, fortæller Mette H. Løbner, medforfatter på studiet:

"Det er nærmere mangel på inspiration og en god smagsoplevelse, der får dem til at fravælge bælgfrugterne. Særligt efterlyser de retter med få ingredienser, som er nemme at lave, og som er lettilgængelige."

Omvendt mener brugerne af bælgfrugter, at de mangler færdigheder og ønsker mere viden om, hvordan de kan bruge bælgfrugter i madlavningen.

"Så der er i begge tilfælde potentiale for at påvirke forbruget med information og opskrifter," tilføjer Mette H. Løbner.

Ud over mere viden om at bruge bælgfrugter i madlavningen kan lavere priser også være en faktor, som øger forbruget, konkluderer forskerne.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel