Annonce

Annonce

Ulla Holst Møller står i slagterforretningen

Medejer af Slagter Norlyk, Ulla Holst Møller, ser frem til at videreudvikle det nye samarbejde med Wassim Hallal og Lidl. PR-foto Lidl

Slagter Norlyk sælger økologiske gourmetpølser til Lidl

Slagter Norlyk er er begyndt at levere tre typer økologiske gourmetpølser til Lidl, som Grindsted-virksomheden har udviklet i samarbejde med topkokken Wassim Hallal.

Selv om klimadebatten har placeret kød i skammekrogen, er det ikke kun nye plantebaserede produkter, som finder vej til kølediskene i dansk dagligvarehandel. 

Lidl-kæden har netop lanceret tre nye økologiske pølser, som er baseret på økologisk kød. To frankfurtere med svinekød og en med kyllingekød. De er alle udviklet i et samarbejde mellem Grindsted-virksomheden Slagter Norlyk og den landskendte Michelin-kok Wassim Hallal.

Sidstnævnte driver Michelin-restauranten Frederikshøj i Aarhus, og ifølge medindehaver af Slagter Norlyk, Ulla Holst Møller, har samarbejdet med den kendte kok givet hende og de 40 ansatte masser af ny viden, som de kan udnytte i deres fremtidige arbejde med at udvikle nye produkter.

De seneste par år har Wassim Hallal arbejdet i et fast partnerskab med Lidl om at udvikle en serie af mere gourmetagtige produkter i mange forskellige varekategorier. Da det kom Ulla Holst Møller for øre, så hun et spændende potentiale i at blive leverandør til Lidls 120 butikker.

"Vi kontaktede Wassim, der straks var med på at udvikle nye, spændende pølser," siger hun.

Siden samarbejdet gik i gang i starten af 2019, er der afholdt cirka 10 udviklings- og arbejdsmøder med Wassim Hallal, før kokken var tilfreds med smagen.

De to frankfurter-varianter smager meget forskelligt. Den ene er med ingefær, og den anden er med svampe og jalapeños. Begge egner sig ifølge Lidl rigtigt godt til fx at give lidt 'bid' til julefrokosten.

Kyllingepølsen er tilsat stegt kyllingeskind. En idé, Wassim kom med for at sikre et sprødt bid, og med et fedtindhold på kun godt 6 gram pr. 100 gram, kan man med god samvittighed liste en ekstra op på tallerkenen, oplyser Lidl.

"Vi har lavet hakket økologisk kød i fem år, og blev godkendt til at lave forarbejdede produkter for et år siden, og det har været meget inspirerende at arbejde sammen med Wassim Hallal, som arbejder med andre smage, end vi er vant til, siger Ulla Holst Møller.

En pakke Slagter Norlyk/ Wassim Hallal-pølser i Lidl kommer til at koste 27 kroner for en pakke på 270 g med fire pølser. PR-foto Lidl

Hun betragter økologien som et nyt ben under virksomheden.

"Det næste, der kommer, bliver vegetariske og veganske produkter," siger Ulla Holst Møller, som har annekteret Wassim Hallals udtryk: ”Godt nok er ikke godt nok!”

Ifølge Ulla Holst Møller har det været et intenst samarbejde, og hun glæder sig over, at alle parter er begejstrede for resultatet.

”De nye økologiske pølser i WH-serien er helt i tråd med vores ønsker om at tilbyde forbrugerne flere danske kvalitetsprodukter fra lokale producenter”, siger Lidls viceindkøbsdirektør, Rasmus Pape.

Han fremhæver, at de tre nye varianter er med til at hæve barren for kvalitet inden for dagligvarekædens udvalg af pølser til en god pris, og nu venter både han og Slagter Norlyk spændt på forbrugernes dom.

Slagter Norlyks største kunde er supermarkedskæden ABC, hvor Norlyk er kædens officielle slagter og således dagligt leverer hele deres sortiment af fersk kød til kædens 14 butikker.

Den jyske slagter har desuden tidligere leveret spotvarer til både Aldi og Salling Group, men aftalen med Lidl er den første som fast leverandør til en landsdækkende dagligvarekæde, men som en mindre aktør på markedet har Slagter Norlyk ikke råd til kun at satse på de store.

"Selvfølgelig håber vi at udvide vores sortiment hos Lidl, men der er mange, som kan skære en kotelet. Vi vil gerne være kendt for godt håndværk, så vi er også klar til at opdyrke mindre nicher," siger Ulla Holst Møller, som også har en del restauranter i kundekartoteket.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage