Annonce

Annonce

Hampe burger Sunset Boulevard

The Hamp Burger består foruden af den økolgiske plantebøf af en briochebolle, mayo, iceberg, syltede rødløg, agurk og tomat, og den indgår i kædens plantebaseret sortiment sammen med yderligere tre andre plantebaserede burgere PR-foto

Du bliver ikke skæv af Sunset Boulevards nye hampe-burger men høj på smagen

Den landsdækkende burgerkæde lancerer plantebaseret bøf med hampefrø udviklet i et unikt samarbejde med en række økologiske fødevareproducenter, og man bliver kun høj af smagen, lover Sunset Boulevard.

Som den første landsdækkende burgerkæde sætter danskejede Sunset Boulevard nu en burger med hamp, ærter og hestebønner på menuen. ’The Hamp Burger’ er navnet på burgeren, som lander på menukortet 1. marts i samtlige landets 44 restauranter.

”Du bliver ikke skæv af den. Til gengæld bliver du høj af smagen,” lover kædens kommercielle direktør, Cathrine Florian Bang i en pressemeddelelse om den nye burger.

Den indeholder en plantebaseret bøf med hampefrø udviklet i et unikt samarbejde med en række økologiske fødevareproducenter fra Danmark herunder Rømer Vegan og virksomheden Organic Plant Protein, som står bag varemærket PlantMate.

Hampefrø giver en nøddeagtig smag

“Vi havde lyst til at tilføje noget nyt og overraskende til menukortet i en branche, der ellers godt kan være lidt forudsigelig. Valget med hampefrø var oplagt, da smagsoplevelsen viste sig at være helt fantastisk - det er virkelig et godt alternativ til den klassiske oksekødsbøf,” siger Cathrine Florian Bang.

”Vi ved, at forestillinger om dårlig eller manglende smag i forvejen er den største barriere mod at vælge plantebaserede alternativer. Samtidigt har mange måske svært ved at forestille sig hamp smage godt. Men hamp tilføjer faktisk plantebøffen en lækker nøddeagtig smag med masser af fylde og dybde,” siger Cathrine Florian Bang.

Bøffen indeholder foruden hampefrø fra Dava Foods også ærter og hestebønner, mens selve bøffen er udviklet i et samarbejde mellem Sunset Boulevard, Organic Plant Protein og Rømer Vegan, hvor direktør Niels Rømer håber, at aftalen med burgerkæden vil føre til yderligere salg.

"Den må meget gerne fungere som døråbner til detailhandlen og foodservicebranchen," siger Niels Rømer, som også har eksportambitioner.

Derfor har han bl.a. den nye plantebøf med i bagagen, når han i næste uge deltager på et fremstød for dansk økologi i Tokyo på messen Foodex Japan.

"Der er 124 mio. japanenere. Kan jeg bare få et par promille af dem som kunder, vil det være ret interessant," siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel

Flest sanktioner til gårdsalg af æg

Fødevarestyrelsen har været på stikprøvekontrol hos 198 producenter og æg-pakkerier, der sælger direkte til forbrugere eller lokale butikker. I 9 pct. af besøgene førte kontrollerne til sanktioner.

25-04-2024 2 minutter Kontrol,   Gårdbutikker & direkte salg

Nu kommer der pant på de tyske dåser

EU-parlamentet har i dag vedtaget nye regler som betyder, at der fra 2029 skal opkræves dåsepant i de europæiske lande, hvilket formentlig vil begrænse forureningen med dåser i den danske natur.

24-04-2024 3 minutter Emballage